Dag 3 South Georgia - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Dag 3 South Georgia - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Dag 3 South Georgia

Blijf op de hoogte en volg Edith

27 Januari 2018 | Zuid Georgia, South Georgia

Vanmorgen bij het opstaan grijs, bewolkt en kouder, brrrr, jammer. Vandaag staat er op het programma dat we naar een baai gaan die Gothlib heet en hier hebben we drie keuzes, lange hike, middelmatige hike en een zodiac cruise. Wij hebben gekozen om de zodiac cruise te doen in de baai. Tegen de tijd dat wij er aankomen is het weer in ons voordeel omgeslagen en heeft de zon zich laten zien en is de bewolking weggetrokken.

Wij gaan als laatste groep van boord en genieten van een rustige cruise langs de baai. Wel is er veel “kelp” of zeewier dus het is oppassen geblazen dat dit niet in de propeller van de zodiac vast komt te zitten anders hebben we een probleem. We zien gentoo pinguïns en natuurlijk weer veel pelsrobben op zowel op het strand en de rotsen als ravotten in het water langs de kust. Ook in de rotsen boven nog nestende aalscholvers. We horen op de radio van de gidsen dat er macaroni pinguïns in het water zijn maar helaas kunnen wij ze niet vinden. Dan zien we 2 zodiacs bij elkaar drijven bij een grote hoeveelheid kelp en als we eraan komen vertellen ze dat er een Leopard Seal tussen zwemt. Ze hadden hier eigenlijk nog geen Leopard Seals verwacht want het water is nog niet koud genoeg. Hij is nog aan het zwemmen en duiken dus 16 paar ogen op het water gericht om te kijken waar hij weer opduikt. Als de 2 andere zodiacs nog naar de overkant van de baai gaan om de elephant seals te bekijken, wij hadden die trouwens al gezien, blijven we nog bij de Leopard Seal en zien we hem op een gegeven moment een beetje rond dobberen en een paar keer flink gapen, zo noem ik het maar want we kunnen nu goed in zijn bek kijken en dit beest heeft toch een bek vol scherpe tanden! Ze jagen dus voornamelijk op pinguïns en deze kunnen ze met een goede beet doden. Dan zit het ochtend programma er weer op en varen we terug naar het schip voor de lunch.

We varen dan ook verder tijdens de lunch naar St. Andrews Bay waar de allergrootste koningspinguïn kolonie is van South Georgia, en wel 250.000 broedende paren en dan nog de jongen, dus in totaal zo’n 700.000 dieren! Alleen als we bij St. Andrews aankomen staat de wind helemaal verkeerd, 25 knopen en zijn er als gevolg ook hoge golven dus.... ja niet verantwoord om hier aan land te gaan in de zodiacs, veiligheid boven alles. Besloten wordt om nog verder te varen om te kijken of wij een rustigere baai kunnen vinden waar de wind en de golven wel goed zijn. Het schip vaart verder buitengraads en de golven worden hoger en de wind is behoorlijk dus op en neer gaan we! Ook bij de volgende baai is het niet veel beter dus weer 3 uurtjes verder varen, voor mij een signaal om een lekker dutje te doen want van alle indrukken en vroege tijden krijg je in de middag een kleine inzinking.

De tijd van het avondeten wordt naar voren gebracht en wij varen tijdens het voor- en hoofdgerecht het Drygalski fjord in, ruim een uur naar binnen varen naar de gletsjer. Jammer dat het bewolkt is maar dat is natuurlijk vaak in de plaatsen waar er veel gletsjers zijn, we kunnen gelukkig de gletsjers die in het fjord uitkomen wel goed zien, alleen niet met een blauwe lucht, maar we hebben tot nu toe al heel veel geluk gehad met het weer. Voor de gletsjer veel vogels en seals die van de voedingsstoffen die van de gletsjer komen genieten.

We krijgen tijdens het dessert welke geserveerd wordt in de observation lounge te horen dat we vanavond door varen naar Gold Harbour waar in de vroege uurtjes aankomen en de planning is om dan om 4:00 uur aan land te gaan om te genieten van een mooie zonsopgang, althans er is goed weer voorspeld. Dus is het nu 21:30 uur en lig ik dit in bed te schrijven. Je hoeft natuurlijk niet zo vroeg op te staan en mee te gaan maar wij willen dat natuurlijk wel als het allemaal lukt met het weer. We gaan het weer meemaken morgen!

• 28 Januari 2018 - 07:55

Herman & Patty:

Hi Edith en Frank,
    Patty en ik volgen jullie verslagen ademloos, van warm naar koud en hopelijk straks weer naar warm. Wat is dit een ongelofelijk mooie natuurreis, met gelukkig ook gezellige eet-, drink- en dansmomenten. Blijf schrijven, dan blijven wij lezen, en meegenieten.
    Tot later! H & P uit een 'warm' Kijkduin.

• 28 Januari 2018 - 11:52

Lia Rook:

Ik ben eerst maar even gaan googelen wat een leopard seal is. Want die kom je tenslotte ook niet elke dag tegen. 0ok wij in voorjaarsachtig nederland leren wat van jullie reis. Ik ben benieuwd van jou te horen wat jij onder hoge golven verstaat. Want als jij dat zegt, zijn ze gewoon hoog en jij doet dan een dutje even tussendoor. Per dag van deze reis ga ik meer respect voor jou krijgen. 0ok helemaal beiden geen last van zeeziek zijn ??
    Het genieten van jullie spat van het papier af, dus weer een hele fijne dag toegewenst (of die is al redelijk voorbij bij jullie, toch ?). XX