Stanley, de hoofdplaats van de Falkland Eilanden - Reisverslag uit Falkland Islands (Islas Malvinas), Falkland Eilanden van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Stanley, de hoofdplaats van de Falkland Eilanden - Reisverslag uit Falkland Islands (Islas Malvinas), Falkland Eilanden van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Stanley, de hoofdplaats van de Falkland Eilanden

Blijf op de hoogte en volg Edith

22 Januari 2018 | Falkland Eilanden, Falkland Islands (Islas Malvinas)

Vannacht inderdaad via de bovenkant van de eilanden van de west naar de oostkant gevaren en om 6 uur zien we al de ingang van de haven van Stanley. De kapitein stuurt behendig het schip door “the narrows” de haven ingang van Stanley, de hoofdstad. Vrolijk gekleurde huisjes zien we op de hellingen rondom de haven, en een grote begraafplaats voor zo’n kleine stad. Dan worden we eraan herinnerd dat hier in 1982 een oorlog om deze eilanden heeft plaatsgevonden tussen de Argentijnen en de Britten. Uiteindelijk hebben de Britten deze strijd gewonnen en zijn de eilanden Brits grondgebied. Ik geloof zelfs dat een van de Britse prinsen nog mee heeft gevochten in deze strijd. We brengen dus vanmorgen een bezoek aan dit typisch Britse plaatsje waar we 4 uur kunnen rondlopen. Wij besluiten dat een wandeling in het stadje niet echt is waar we voor gekomen zijn dus met nog een andere passagier, Spaans spreker, besluiten we om allereerst een bezoek te brengen aan een klein natuurgebied ongeveer 15 minuten rijden buiten de stad. Onze chauffeur zet ons af bij de ingang met de belofte om ons over 1 1/2 uur weer op te pikken. Er zijn hier op de Falklands prachtige witte stranden maar niet allemaal zijn begaanbaar vanwege het feit dat de Argentijnen veel mijnen hebben gezet op de stranden om zodoende de Britten te weren in de 1982 oorlog. In dit natuurgebied zijn alle mijnen wel opgeruimd maar er bestaat altijd nog een gevaar dat ze wat gemist hebben of een mijn die door de stroom hier aangespoeld is, er staan dus borden dat men vreemde objecten niet moet oppakken. De paden in het natuurgebied leiden ons naar een klein wit idyllisch strand, Oyster Cove, waar we een kleine groep Magelhaen Pinguïns zien genieten van de zon en het mooie weer, ze lopen in en uit de zee en dit zou zo een strand in de tropen kunnen zijn, alleen zijn hier geen palmbomen. Verder op komen we een nog kleiner wit strandje tegen en dit is York Bay en dit keer zijn het de Ezels pinguïns die we zien want die maken ook echt een balkend geluid dus ze zijn duidelijk herkenbaar. Het gebied is ook duidelijk een duingebied met veel duingrassen en varens. Het is heerlijk hier rond te lopen met z’n tweetjes zonder al die mensen om je heen en ook met een goede temperatuur van 16 graden! Gelukkig is onze chauffeur ons niet vergeten en om 10:30 uur komt hij weer aanrijden om ons terug te brengen naar de stad. Onderweg zien we nog een aantal scheepswrakken van de schepen die hier aan de grond zijn gelopen. Terug in de stad lopen we nog een stukje langs de hoofdweg en kopen we nog een internet kaart om even onze mail en mijn blog bij te werken, al gaat dat hier volgens mij niet met glasvezel dus is het wat traag. Dan is het alweer tijd om terug te keren naar het schip om 12:30 uur want de kapitein wil om 13:00 uur vertrekken want we hebben 2 dagen varen naar het oosten voor de boeg richting South Georgia. Ik heb van verschillende kanten gehoord dat deze eilanden groep de mooiste is waar de meeste dieren te zien zijn dus we gaan het meemaken en hopen dat het weer zo mooi blijft!

• 23 Januari 2018 - 05:57

Saroja :

Hoi Edith, hoe gaat het met jullie? Ik heb u reis gevolgd wasr ben jij nu, het wel een hele mooie reis, ik heb ook die foto's gezien. Mooi. Ik wens jullie nogmaals.

Liefs saroja

• 23 Januari 2018 - 11:20

Lia Rook:

Zo, derde poging. Ik heb al twee keer geprobeerd jou een antwoord te sturen. En halverwege, wats-pats-boem, tekst weg. Zal wel aan mijn slanke vingertjes liggen. Zoals gewoonlijk van jou te verwachten, weer een prachtig verslag. De Britse Royal die toen daadwerkelijk mee vocht was prins Andrew, broer van Charles. Margareth Tatcher had het toen voor het zeggen en deze iron lady was voor de duvel nog niet bang. Thanks, fijne dag en een XX van onsí

• 23 Januari 2018 - 13:28

Migal :

wat een genot! heerlijk genieten van dit alles - jaloersmakend om te lezen!

Enjoy!

Love you

XB&M

• 23 Januari 2018 - 14:23

Jolanda:

Super zoveel pinguïns en prachtig weer.
    Genieten xx van ons

• 25 Januari 2018 - 07:34

Patty:

Heerlijke verhalen weer! Fijn om mee te reizen met jullie.