Gletsjer Perito Moreno - Reisverslag uit Perito Moreno, Argentinië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Gletsjer Perito Moreno - Reisverslag uit Perito Moreno, Argentinië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Gletsjer Perito Moreno

Blijf op de hoogte en volg Edith

15 Januari 2018 | Argentinië, Perito Moreno

Ja vandaag is het dan zo ver we gaan op de grootste gletsjer lopen!! Spanning in de ochtend of ik het wel allemaal ga trekken?! Maar laat ik niet op de zaken vooruitlopen. Ontbijt in het hotel en dan een pick-up om 8:30 uur om vervolgens 1 1/2 uur te rijden in de bus naar het National Park Los Glaciares. Tijdens de reis krijgen we het een en ander te horen hoe onze dag vandaag eruit zal gaan zien. Oh ja, ik moet ook nog vermelden dat we onderweg de Zuid Amerikaanse Condor hebben gezien, weliswaar niet in vlucht maar wel op de steppe waar een karkas werd verschalkt. Ik hoop dat de video beelden vanuit de bus wat zijn maar goed dat is van latere zorg, wij hebben ze gezien!

Als we aankomen bij het National Park is het al een drukte van belang met auto’s en bussen dus wij zijn vandaag echt niet de enige die hier zijn. We worden gebracht naar de boot die in 20 minuten over het meer vaart richting the “south face” van de gletsjer. Het is heel indrukwekkend om zo’n grote gletsjer in het echt te zien en we horen dat dit maar een heel klein gedeelte is want the Southern Patagonian Ice Field is in totaal ruim 4800 vierkante kilometer! Dat is toch bijna niet voor te stellen, zo groot. We worden afgezet door de boot en moeten nu ongeveer een klein uurtje lopen tot aan de rand van de gletsjer, onderweg stopt de gids nog en verteld het een en ander over hoe gletsjers gevormd worden etc.

Aangekomen bij de rand van de gletsjer en we krijgen allemaal stijgijzers onder gebonden en wat instructies over hoe je moet lopen op het ijs, achter elkaar in een treintje, niet je voeten te dicht tegen elkaar anders kan je op je eigen tenen komen te staan en niet te dicht op je voorganger lopen anders kan je ook op zijn hielen terecht komen met die pennen onder je schoenen en dat vindt hij vast niet fijn. We worden in groepen verdeeld zodat de 2 gidsen die per groep meegaan dit goed kunnen overzien. Met een bonkend hart ga ik dan van start en probeer alles te onthouden over hoe je op de gletsjer moet lopen. Gelukkig gaan we in een beetje normaal tempo en onderweg hebben we een aantal stops waar de gids het een en ander verteld en laat zien. Ook mogen we in een grote spleet kijken en gelukkig worden we vast gehouden, want je wil toch echt niet daar beneden terecht komen. De mini-trekking zoals ze het noemen duurt in totaal ruim anderhalf uur en het is echt een belevenis! Je moet toch wel een beetje conditie hebben want het ijs is alles behalve glad, dat begrijpen jullie wel. Ik ben heel trots dat wij het hebben mogen doen en dat ik het ook redde, want een aantal van die uitgehakte stappen waren best hoog voor iemand met korte benen!
Bij terugkomst moeten we de stijgijzers zelf af doen en opruimen en dan lopen we nog naar een ijsgrot zo groot als een kas waar je makkelijk in kan staan en nog een meter of 50 naar binnen kan lopen. Het ijs is hier ook een hele bijzondere kleur blauw en alles druipt en is nat.

Dan eten we de meegenomen lunch pakketten en daarna weer terug met de boot en langs de “south face” gevaren en terug naar de bus. Dan rijden we naar een uitzichtpunt zo’n 15 minuten verderop. Hier kan je dan via aangelegde trappen en loopbruggen naar het middelpunt van de gletsjer komen en van hier zie je dan ook the “North face” van de gletsjer. We krijgen hier 5 kwartier om zelf rond te lopen en natuurlijk alles te filmen en de nodige foto’s weer te maken. Helaas hebben we staan wachten totdat er een groot stuk ijs zou afbreken maar dat is niet gelukt. Wel hebben we de gletsjer horen steunen en rommelen, want dat ijs is constant in beweging! Dan is deze bijzondere dag alweer voorbij en gaan we om 17:30 weer terug naar El Calafate.

Een vermoeiende dag maar zeker “met een gouden rand”, zou een vriendin van mij zeggen, en ik zou het voor geen goud hebben willen missen en ik kan het iedereen aanraden. Het is zeker niet goedkoop maar echt de moeite waard!

P.S. Ik heb vandaag 21.000 stappen gemaakt (ruim 14 km) volgens mijn stappen teller!!!! En het internet hier is KL... dus ik hoop dat ik wat foto’s erbij kan zetten maar ik doe mijn best, gisteren lukte het ook al niet zo best!

  • 16 Januari 2018 - 10:31

    Lia Rook:

    Hallo lieve edith en frank. Zojuist het geweldige reisverslag gelezen. Heel indrukwekkend. Ook echt iets voor mij. Jij hebt 21.000 stappen gemaakt. Nou, ik denk dat ik niet verder kom dan 2. 1 stap voorwaarts, om dan te ontdekken dat ik toch niet zo avontuurlijk ben ingesteld en 1 stap om terug te keren. Neemt niet weg dat ik wel met jullie meegeniet van alles wat jij op papier zet, edith. Een hele fijne dag vandaag. Een dikke knuf, lia

  • 16 Januari 2018 - 14:54

    Tilly Rollmann:

    Wauw Edith wat mooi!! Lijkt me een geweldige ervaring! Genieten maar! Liefs

  • 16 Januari 2018 - 15:49

    Caro:

    Wauw, wat een ervaring! Geweldig en ik geniet weer van jullie verslagen! xx

  • 16 Januari 2018 - 23:00

    Erna:

    Hoi lieverds,
    Wat hebben jullie een fantastische tocht gemaakt bij de gletsjer, heel bijzonder, en trots dat jullie dat gedaan hebben. We hebben genoten van de mooie foto's bij het verslag.
    Geniet verder van jullie hele mooie reis.
    Liefs en groetjes van ons. xxx

  • 18 Januari 2018 - 10:58

    Emmy Matthijssen:

    Het is weer genieten en ik vind de foto''s goed gelukt hoor.

  • 18 Januari 2018 - 18:01

    Jolanda:

    Hey lieverds,
    Wauw wat een prachtige stoere reis zijn jullie aan het maken!
    Geniet ervan en liefs van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edith

Wij zijn Frank en Edith en houden van reizen vooral reizen die met de natuur te maken hebben. Sinds een aantal jaren zijn wij gepensioneerd en kunnen nu de reizen maken waar we altijd van gedroomd hebben. Met deze blog houden wij het thuisfront op de hoogte van onze ervaringen en ook gebruik ik deze verslagen voor het maken van onze fotoboeken, daar mijn gevoel hier per dag in staat. Veel lees plezier en ik ben trots dat ik in de loop der jaren al zoveel hits heb. Groetjes Edith

Actief sinds 28 Okt. 2011
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 120375

Voorgaande reizen:

06 November 2023 - 27 November 2023

South Georgia

17 Juni 2023 - 06 Juli 2023

Rondreis Madagascar

05 November 2022 - 30 November 2022

Rondreis Japan

25 Augustus 2022 - 05 September 2022

Botswana

04 November 2021 - 20 November 2021

Ecuador en de Galapagos Eilanden

06 Oktober 2021 - 16 Oktober 2021

Curaçao

03 Juli 2021 - 23 Juli 2021

West en Zuid Tanzania

25 Augustus 2019 - 08 September 2019

14-day Jewels of the Baltic

17 Juni 2019 - 07 Juli 2019

Zambia

10 Oktober 2018 - 07 November 2018

Oost java - Bali - Kuala Lumpur

09 Januari 2018 - 08 Februari 2018

Argentinië, Patagonië en Antarctica

17 Juni 2017 - 24 Juni 2017

Cruisen Oostelijk deel Middellandse Zee

13 Mei 2017 - 20 Mei 2017

Cruisen naar Noorwegen op de MS Rotterdam

14 Oktober 2016 - 02 November 2016

Kenya en Tanzania

14 Mei 2016 - 10 Juni 2016

Canada from Coast to Coast

09 Maart 2015 - 11 April 2015

Reünie New Zealand

06 December 2014 - 14 December 2014

New York

Landen bezocht: