Van Antananarivo naar Andasibe - Reisverslag uit Andasibe, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Van Antananarivo naar Andasibe - Reisverslag uit Andasibe, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Van Antananarivo naar Andasibe

Blijf op de hoogte en volg Edith

18 Juni 2023 | Madagascar, Andasibe

Na een langere nacht dan gisteren gaan we vandaag het binnenland in naar het oosten ongeveer 150 kilometer. Het eerste stukje is geasfalteerd maar daarna is het meer een geasfalteerde bochtige zandweg met veel scheuren en gaten dat de gemiddelde snelheid 10-15 kilometer is met “african massage”. Langs de route zien we veel stroompjes waar de lokale mama’s met de wekelijkse was bezig zijn. De kleren en lakens worden dan op de stenen gedroogd zodat het een bonte gekleurde omgeving is op deze plaatsen. Dit is tevens de verbindingsweg van de hoofdstad naar de haven aan de kust dus rijden er ook heel veel grote vrachtwagens en tankwagens en met deze weg conditie gaat dat met een slakkengang en veel stof gepaard. Onze chauffeur Mami verteld in zijn beste Engels wat we allemaal zien onderweg, gelukkig zijn wij een beetje gewend aan het dialect want hij is niet altijd even goed te verstaan, maar heeft veel humor.

Langs de kant van de weg in de eerste helft van de rit zien we veel rijstvelden, zoals ook in Indonesië. Rijst is dan ook in Madagascar het hoofd voedsel, en in iets mindere mate cassave. Langs de gehele weg ook net als in Indonesië houten zelf getimmerde stallen waar ze het fruit verkopen dat ze zelf hebben gekweekt. In de echt armere gedeelten staan ze ook langs de weg te bedelen, heel veel jonge kinderen doen dit. Het is zondag dus veel volk op de weg, die net terug komen van de kerkdienst, meestal lopend maar ook op de fiets of motorfiets met het hele gezin. We zien ook veel kinderen dus het is hier zeker kinderrijk zelfs al hebben ze het helemaal niet breed. Ze zouden inmiddels toch beter moeten weten. We passeren ook een wat groter dorp waar we heel veel betjaks of riksja’s zien en als ik niet beter weet zou dit zo Indonesië kunnen zijn. De bevolking in Madagascar is een mengelmoes van Arabieren, Aziaten en Afrikanen dus best mooie mensen, veel fijner getekend dan de pure Afrikaanse mensen. Na 5 uur rijden komen we aan bij ons Hotel, Mantadia Lodge, deze is wat hoger gelegen en we hebben een mooi uitzicht op de bossen en op de zonsondergang. De temperatuur is aangenaam rond de 20 graden dus gelukkig niet bloedheet.

Vanavond voor het eten zijn we met een lokale gids nog in het donker, met zaklantaarn, lopend op zoek gegaan in een klein stukje regenwoud naar de kleine nachtdieren. We hebben verschillende gekleurde boom kikkers gevonden, groene en gele, ter grote van een euro munt. Grote nacht motten en die heb ik zelf gespot met mijn zaklamp. Onze eerste lemur in het wild is een mouse lemur, een van de kleinste lemurs hier in Madagascar. Hij is ongeveer 12 cm lang met een 15 cm lange staart en lijkt op de Afrikaanse bushbabies, met zijn grote donkere kijkers. Ook onze eerste kameleon, een groen 45 cm groot exemplaar heeft onze gids Patrice voor ons gevonden en lekker dichtbij dus konden hem goed bekijken. Morgen gaan we naar een ander regenwoud voor een langere zoektocht, nu niet naar de nacht dieren maar naar de grotere lemuren. Dus ben weer benieuwd wat morgen gaat brengen. We moeten wel weer vroeg op om 6 uur!