Het Masoala Rainforest - Reisverslag uit Masoala, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Het Masoala Rainforest - Reisverslag uit Masoala, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Het Masoala Rainforest

Blijf op de hoogte en volg Edith

03 Juli 2023 | Madagascar, Masoala

Zoals ik al vertelde eten wij ontbijt op de uitbouw over het water in de ochtend zon, heerlijk. Ze hebben vorige week ook nog walvissen voorbij zien zwemmen want dit ligt op hun route naar het zuiden. Maar geen walvis te zien! We gaan vanmorgen weer stappen, in het Regenwoud, dus lange broek aan en schoenen mee. We gaan met onze gids Pascal, met het zoontje van de eigenaar en met nog een medewerker met de rubberboot naar een strandje op zo’n 30 minuten varen van het strand bij ons voor. De kleine Charlie van 7 vaart de rubberboot behendig het strand op waar wij uitstappen. Loopschoenen aan en daar gaan we dan weer het regenwoud in met Pascal. Het eerste stuk lopen valt vies tegen over een modderig, smal en glibberig pad naar boven, over kleine stroompjes met alleen stap stenen en over grote en kleine stenen. Het is flink op je passen tellen want het kan zo mis gaan. Wij kijken elkaar aan en zonder woorden denken wij beiden hetzelfde, “ ik hoop dat dit pad beter wordt want dit houden we niet lang vol zo”. We hebben beiden een stevige tak gekregen als stok voor extra steun en dat is hier wel nodig. Gelukkig vlakt het pad uit en kunnen we nu een beetje normaler lopen, al is het wel weer naar boven en beneden. “Mora, mora”, rustig, rustig aan gaan we steeds verder het bos in. De vochtigheidsgraad is hier behoorlijk zo’n 90%, dus weer flink zweten. We hebben beiden een regenjas gekregen van de Lodge want onze jassen zijn nog nat van de overtocht in de boot gisteren. Dan maar even de jas uit want echt ademen doen die plastic dingen niet. Het is doodstil in het bos en Pascal luistert en kijkt goed om zich heen terwijl wij meer op de grond kijken waar wij onze voeten neer kunnen zetten. We hebben weer zo’n 4 uur gelopen vanmorgen en twee keer een plensbui op ons hoofd gekregen, heel normaal in een regenwoud zegt Pascal. We hebben de Red Ruffed Lemurs gevonden gelukkig zonder dat we echt heel hoog hoefden te klimmen, maar het heeft wat inspanning gekost. Terug met de rubberboot naar ons Hotel voor een welverdiende lunch maar niet voordat ik eerst onder de douche ben gesprongen.

Vanmiddag rusten we uit en ik krijg nog een gratis massage van het Hotel. Een kleine pittige lokale dame heeft goed haar best gedaan, en niet geaaid. Frank heeft intussen lekker een dutje gedaan! Gisteren wilde wij geen nacht wandeling maken maar vanavond na het eten doen wij dat wel. We lopen ongeveer 1 1/2 uur over het terrein van de Lodge en in het bos erachter. Het pad is redelijk vlak dus Frank gaat op zijn slippers want zijn schoenen zijn vanmiddag een beetje erg nat geworden bij het instappen van de dingy. Pascal loopt voorop met een mijnerslamp op zijn voorhoofd en beschijnt de planten en bomen. Zodra hij wat gespot heeft zet hij zijn grote lamp aan zodat ook wij het goed kunnen bekijken. Hier in Masoala zijn de meeste Lemurs nachtdieren en dus heeft hij de meeste ook gevonden, de Mouse Lemur (een hele andere dan die we al gezien hebben), de Woolly Lemur en de Sportive Lemur. Nog een paar kleinere nachtdieren zoals motten en een hele speciale spin komen in “de spotlight”. De Bamboo Lemur hebben we nog niet gezien maar morgenavond hebben we nog een kans en dan hebben we de meest voorkomende Lemurs van hier wel gezien. Weer lekker slapen met het geluid van de rollende golven!