Van Toliara terug naar Antananarivo - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Van Toliara terug naar Antananarivo - Reisverslag uit Antananarivo, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Van Toliara terug naar Antananarivo

Blijf op de hoogte en volg Edith

01 Juli 2023 | Madagascar, Antananarivo

Vanmorgen toch om 6 uur opgestaan want we wilde graag zonsopkomst meemaken over de bergen van Toliara. We hebben in dit Hotel een terras boven vanwaar je bijna 360 graden rond kan kijken dus daar stonden wij dan om 6:30. Het was eb in het Mozambique Kanaal en de vissersboten waren al druk aan het vissen. De zon deed zijn ding en de oranjebol liet zich boven de berg zien, terwijl de lucht mooi en gelijkelijk het zonlicht weerkaatste. We waren van plan weer naar bed te gaan maar dat is zonde van een mooie vrije dag. Even uitgebreid douchen in onze grote douche en dan om 8 uur op het terras achter, aan het ontbijt in de ochtend zon. Vandaag kunnen we onze eigen dag indelen want vanavond vliegen we terug naar de hoofdstad. Na het ontbijt gaan we maar even naar het strand lopen om een kijkje te nemen. De eigenaar heeft een heel groot stuk land en is nog bezig nieuwe kamers/huisjes te bouwen. Hij heeft ook achter de eetzaal een werkplaats waar ze met 5 man druk bezig zijn met slijpen en lassen. Hij is al 12 jaar begaan met de bevolking hier en leid de jongemannen op die voor hem werken dat ze later zelfstandig de kost kunnen verdienen. Ook in de keuken en in de bediening heeft hij 2 stagiaires die worden opgeleid, en op zijn land heeft hij ook huisjes waar de families wonen.

We wandelen rustig zo’n 100 meter naar het strand en treffen een rustig wit strand aan, met wat mangrovebossen. In de verte zien we wat lokale mensen in het natte zand graven, ik denk voor schelpdieren, maar het is te ver om zeker te weten. Er komt een groepje giebelende meisjes langs die met een dunne liaan touwtje aan het springen zijn, ja als je geen echt springtouw heb gaat het ook zo.

We lopen nog wat over het strand totdat die zon toch aardig warm aan het worden is dat we maar lekker op het balkon van onze kamer een drankje gaan drinken. We besluiten om 13:30 uitgebreid te gaan lunchen zodat we vanavond niet meer hoeven te eten, of misschien een snackje. Het is maar goed ook want onze vlucht zou om 18:25 vertrekken en is nu verzet naar 20:55 uur. Niemand kijkt er van op want dat gebeurt hier wel vaker volgens iedereen. Gelukkig kunnen we onze kamer behouden totdat wij om 19:15 door onze chauffeur weggebracht worden. We nemen op het vliegveld afscheid van Franco want hij gaat morgen naar Antananarivo terugrijden in 2 dagen, zo’n 22 uur rijden op al die Madagascar wegen! ‘s-Nachts stoppen ze wel want het is echt onverantwoord met al die hobbels en bobbels, al heb ik mij laten vertellen dat de lokale vervoersbussen volgestouwd met mensen wel doorrijden met 2 chauffeurs die elkaar aflossen.

Vannacht slapen we in de hoofdstad en morgen gaan we naar het noorden voor onze laatste dagen. Oh ja, ik moet nog wel even vertellen dat inmiddels wel 6 mensen tegen mij hebben gezegd dat ik op een Malagasy lijk, inclusief de stewardess on het vliegtuig. Lachen toch!

Aangekomen op het vliegveld moesten we opgehaald worden en voor de 2e keer geen chauffeur te bekennen?! Langzaam vertrekken alle passagiers behalve wij, balen natuurlijk! We nemen contact op met Franco dat zijn collega er niet is. Hij belt kantoor om uit te vinden wat er is gebeurd en zo snel mogelijk wat te regelen. Inmiddels wachten wij al 45 minuten en het is koud en ik heb slaap, het is al half 12. Ik ben klaar met wachten en we stappen maar in een taxi om ons naar ons Hotel te brengen. Hier horen wij dat ze al iemand hadden gestuurd en dat wij al weg waren, vinden ze het gek na 45 minuten wachten in de kou! Goed genoeg geklaagd, ik lig nu tenminste weer in mijn bed, lekker onder de dekens. Nieuwe dag morgen.

• 02 Juli 2023 - 10:01

Timo:

Wat grappig dat jij al zo vaak voor Malagasy bent aangezien Edith. Herken je zelf ook de gelijkenis?

Mooie reis weer met prachtige vergezichten onder de Afrikaanse zon.

Geniet nog lekker van het (ring[e-1f60a])staartstukje van jullie reis!

• 03 Juli 2023 - 20:32

Lia :

Nog een paar dagen en dan zit jullie prachtige reis er weer op. Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt, vooral die van de zonsopkomst. Geweldig.

Jullie moeten toch wel een topconditie hebben, als ik dit allemaal lees. Ik word al moe van het lezen hiervan, kan je nagaan. Ik doe het jullie in ieder geval niet na.

Relax lekker die laatste dagen, [e-1f60e].

• 05 Juli 2023 - 11:22

Chris:

Ik heb iedere dag jullie mooie en uitgebreide reisverslagen gelezen. En hele geweldige foto's van dieren en van de natuur gezien. Het was fantastisch. Nog even dan gaan jullie naar huis. Ik wens jullie een veilige en rustige vlucht. Liefs en groetjes. [e-1f618]