Het Dorp en onze Laatste Avond - Reisverslag uit Masoala, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Het Dorp en onze Laatste Avond - Reisverslag uit Masoala, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Het Dorp en onze Laatste Avond

Blijf op de hoogte en volg Edith

04 Juli 2023 | Madagascar, Masoala

Vanmorgen na het ontbijt gaan we met een iets grotere rubberboot naar een dorp hier verder op langs de kust. We varen weer met de kleine Charlie aan het roer en nu heeft hij 2 handen nodig om de motor te besturen. We landen op het strand vlak bij de lokale lagere school waar een stuk of 25 kinderen op school zitten vanaf 3 jaar. Ze hebben 3 gebouwtjes met schoolbanken die maar zeer karig zijn ingericht. Een van de lokale dames die ook in de Lodge werkt geeft hier van 8 tot 11:30 les dus ze doet wat ze kan. De kinderen vragen waar wij vandaan komen en ze moeten het zoeken op een grote wereld kaart, die hebben ze wel, geschilderd door een van de medewerkers. Ze hebben een paar liedjes geleerd die ze maar al te graag voor ons willen zingen. Dan gaan ze lekker voetballen buiten en wij lopen verder naar het dorp waar ze vandaan komen. Weer hele kleine huisjes maar wel keurig netjes, geen rommel eromheen. Ze krijgen steun van onze Lodge en van nog een paar instanties en ze verbouwen hun eigen rijst en groenten. De oudere dorpsvrouwen zitten bij elkaar en er wordt een plank voor hen gelegd. Daarna begint er één op een oude zelfgemaakte drum te trommelen en ze beginnen te zingen en drie vrouwen staan op en beginnen op de plank in het ritme van hun lied te stampen. De stampende dames wisselen elkaar af en de liederen veranderen en dit kunnen ze uren volhouden. De dames zijn net klaar met zingen als de lucht betrekt en we krijgen een korte heftige tropische regenbui over ons heen. Daarna worden er zelfgemaakte spullen aan ons aangeboden en ook allerlei kruiden die ze hier verbouwen zoals, peperkorrels, kruidnagel en vanille stokken. We verlaten het dorp en de kinderen om weer terug te keren naar onze Lodge en de kleintjes zwaaien enthousiast.

Na de lunch denk ik dat ik nog even een dip neem in de Indische Oceaan dus zwempak aan en via het strand voor onze hut het water in. Het is toch kouder dan dat ik verwachte maar in de zon is het goed te doen. Ik overweeg nog om te gaan snorkelen rond de rotsen, maar besluit dat toch niet te doen. Ze hebben hier flippers en snorkels die we kunnen gebruiken en ook kunnen we onder begeleiding gaan kanoën als we dat willen. We besluiten vanavond, onze laatste avond een “sunset cruise” te maken op een vleugelboot met zeil om 5 uur, dat lijkt ons een gepast afscheid. De lucht betrekt om kwart voor vijf en de zon verdwijnt achter de wolken, dat hebben wij weer! De cruise zal wel niet doorgaan denken wij, maar we mogen zelf beslissen of we toch willen varen, het kan nog open trekken. We vertrekken vol vertrouwen en als we 20 minuten onderweg zijn zien we de regen al aankomen! Gelukkig hebben we paraplu’s meegekregen want de regen komt hard naar beneden. Daar zitten we dan op een open vleugelboot onder de paraplu met een drankje in onze handen, en als dan de wind ook nog wegvalt is ons afscheid kompleet! NIET!

Vanavond krijgen we een afscheidsdiner in de gezamenlijke ruimte, kompleet met palmbladen tafelkleed waarvan we mogen eten, zoals echte Malagasies. Rijst met vier gerechten en nog een aantal bijgerechten. Zo gaat dat in Madagaskar als ze feest vieren. Is iedereen klaar met eten dan rollen ze de bladeren op met alles wat gemorst is en dit gaat naar de varkens of andere dieren, niks gaat verloren!

Dat was het dan onze laatste avond in Masaola. Morgen gaan we terug naar Antananarivo en daarna om 23:55 gaat onze vlucht terug naar Amsterdam met een overstap in Parijs.