Ranohira - Reisverslag uit Isalo, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Ranohira - Reisverslag uit Isalo, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Ranohira

Blijf op de hoogte en volg Edith

29 Juni 2023 | Madagascar, Isalo

Na twee dagen overwegend in de auto te hebben gezeten moeten we vandaag weer flink aan de bak. We hebben gisteren onze gids al ontmoet en besproken wat we vandaag gingen doen en dat was heel veel lopen! We rijden naar de ingang van het Isalo National Park en zijn er redelijk vroeg omdat het dan niet zo warm is om te lopen. We beginnen vol goede moet met veel water bij ons want dat is een “must”. We zijn gedaald naar 1000 meter en de temperatuur is in de ochtend al opgelopen naar 13 graden. Het landschap lijkt op een maan landschap met veel grote rotsen om ons heen, en we beginnen met trappen, naar boven, naar boven. Ik mag gelukkig op mijn eigen tempo lopen want de gids is alleen voor ons. Na 20 of 30 minuten bereiken wij de ingang van de canyons, het lijkt op de Grand Canyon in de US, een grote caldera omringt met rots formaties. Van nu af aan is ons verteld dat het lopen vlakker is, nou dat valt tegen, er zijn idd vlakkere gedeeltes maar ook omhoog en omlaag moeten we lopen. De trappen tussendoor zijn gemaakt voor mensen met lange benen, want de stappen zijn voor mijn korte pootjes best wel hoog. Gelukkig hebben wij in de sportschool ook “step ups” gedaan en daar lijkt dit wel op. Het eerste stuk van de hike is 3 km naar een waterval met pool waar je in kan zwemmen, een soort oase omringd door groene palmen. Wij hebben besloten niet te gaan zwemmen dus na een adem pauze van een kwartier gaan we verder.

Het volgende stuk is vlakker maar in de volle zon met weinig schaduw plekken, dus petjes op! We moeten nu 4 km lopen en onderweg krijgen we uitleg over de planten en dieren die we tegenkomen, o.a. hele kleurrijke grote sprinkhanen, schorpioenen, wandelende takken, kameleons en waterhoudende planten. De temperatuur is inmiddels opgelopen naar 26-28 graden dus moeten we regelmatig drinken en een stop inlassen. De knieën en enkels gaan we straks goed voelen denk ik. Het is een hele hike maar de uitzichten zijn prachtig. Wij doen het lekker rustig aan en komen pas rond 1 uur bij onze lunch plaats aan. Al is het laatste stuk naar de oase beneden heftig want het pad gaat naar beneden, dan weer een stukje naar boven en dan weer naar beneden. Gelukkig krijg ik op de steilere en smalle stukken assistentie van onze gids, hij moet tenslotte ervoor zorgen dat we veilig en wel aankomen.

Onze lunch plek ligt onder de bomen en de jongens uit het dorp maken een warme lunch voor ons klaar, een soort nasi goreng met een grote saté pen met vlees en groenten. Terwijl wij hier lunchen krijgen we bezoek van 2 verschillende soorten Lemurs de Bruine en de Ringstaart. Ze mogen beslist niet gevoed worden al kijken ze je met vragende bruine ogen aan, eentje gaat zelfs achter mij zitten op mijn stenen stoel. We kunnen nog een hike van 2 km maken naar 2 rockpools, maar dat gaat ons voor vandaag echt te ver! Nu nog 20 minuten lopen naar de parkeerplaats waar onze chauffeur met de auto staat en terug naar ons hotel voor een welverdiende douche.

• 29 Juni 2023 - 21:16

Fleur:

Wauw wat een prachtige foto’s. Gelukkig wel de klim waard! Stoer hoor!

• 30 Juni 2023 - 21:13

Erna:

Wat een stoere wandeltocht!! Maar goed dat jullie een goede conditie hebben opgebouwd [e-1f4aa]Wat een schitterende foto’s weer [e-1f44c]

Prachtige natuur en hele mooie dieren.

Heel bijzonder. We genieten met jullie mee[e-1f970][e-2764]️