Ranomafana Rainforest - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Ranomafana Rainforest - Reisverslag uit Ranomafana, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Ranomafana Rainforest

Blijf op de hoogte en volg Edith

26 Juni 2023 | Madagascar, Ranomafana

Na het ontbijt ontmoeten wij onze vrouwelijke gids voor vandaag Chantel, een aardige jongedame die al 12 jaar hier werkt als gids. Ze is gelukkig even groot als ik dus als ik haar vraag om wat langzamer te lopen in het park vind ze dat geen probleem. De ingang van het park is zo’n 15 minuten rijden bij ons hotel vandaan en er staan rond de 12 mensen op de parkeerplaats, zowel gidsen als spotters die allemaal graag een groep willen leiden. Wij lopen achter Chantel aan het park in, trappen naar beneden naar de rivier die we horen. We moeten een brug oversteken om aan onze wandeling te beginnen. Gelukkig beginnen we rustig aan langs de rivier en er is een duidelijk pad, met wat stenen, trappen en klei. Na een half uur lopen besluit onze chauffeur terug te gaan want het is best koud in het regenwoud en hij heeft blote armen. Wij hebben gelukkig onze truien aan en de eerst lemuren die we tegenkomen zijn de Red Bellied Lemurs. We lopen nog een uur voordat we 2 groepen Red Fronted Lemurs tegenkomen waarvan de ene groep het territorium van de ander binnentreedt waardoor een achtervolging wordt ingezet. Ze springen van boom naar boom en de indringers worden weggejaagd. Weer 8000 stappen en 3 uur verder en we lopen via een kortere weg terug naar de brug waar we zijn begonnen. Het is wel een weg met veel trappen maar gelukkig met een provisorische handrail. Al die trappen zijn wel heftig voor de knieën, maar we hebben het weer gedaan.

Nu terug naar het Hotel voor een korte siësta en om 3 uur gaan we met Chantel naar een vanille kwekerij, opgezet voor en door 20 vrouwen in het dorp om wat bij te verdienen, Het staat nog in de kinderschoenen want vanille kan pas na 3 jaar geoogst worden. Madagascar is een van de wereld producenten van vanille, 80% komt hier vandaan. Chantel heeft ook een verassing voor ons want op een van de struiken is een Parson’s Kameleon, de grootste kameleon, hij komt voor in de gebieden tot 800 meter en niet in de hooglanden.

Vanavond gaan we op de uitgestelde nacht wandeling van gisteren en het is nu toch frisser dan gisteren al regende het gisteren licht, nu niet. We lopen langs de weg in de buurt van het Park want binnen het park is verboden na 18 uur. Ze willen graag ons de mouse lemur laten zien en omdat dit beestje zo klein en vlug is smeren ze wat bananen op takken om het aan te trekken. Het is vals spelen maar anders zijn ze bijna niet te vinden, ze zijn net zo snel als een echte muis in huis. Daarna gaan we verder op zoek met de zaklampen en we vinden wel 7 soorten kameleons van 20 cm tot 3 cm groot. Chantel heeft een goed oog hiervoor. Het was een volle en vruchtbare dag!

• 26 Juni 2023 - 21:06

Timo:

Zo te zien concurreert het aantal stappen met de hoeveelheid kleuren die jullie mogen zien. Geweldig!

• 27 Juni 2023 - 15:02

Lia:

Wat een natuur zien jullie en wat een conditie hebben jullie. Ik word al moe als ik het lees, kan je nagaan hoe mijn conditie er voor staat.

Ik zag die foto van die kameleon (prachtig). Is de kameleon verwant aan de leguaan, zoals wij die op curacao kenden ?

Bedankt weer voor jullie verslagen, het is een feestje om ze te lezen.

• 29 Juni 2023 - 08:26

Patty:

Wat een prachtige kleuren hebben die kameleons! En wat een stappen hebben jullie weer gemaakt!