Analamazoatra Special Reserve - Reisverslag uit Andasibe, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Analamazoatra Special Reserve - Reisverslag uit Andasibe, Madagascar van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Analamazoatra Special Reserve

Blijf op de hoogte en volg Edith

20 Juni 2023 | Madagascar, Andasibe

Vandaag staat er weer een rainforest op het programma, dit keer een “secondary forest” gisteren een “primary forest” of een oerbos. De bomen en planten in een secondary forest zijn minder groot, niet zo oud en minder dicht, maar alsnog warm, damp en klam. We vertrekken een half uurtje later want we hoeven minder ver en op een betere weg te rijden, maar toch nog zand met kuilen.

Het Analamazoatra bos staat bekend om zijn Indri Indri Lemuren, de grootste Lemuren op Madagascar. Ze zijn ook zwart met wit net als de Black and White Ruffed maar hebben een veel kortere staart. In dit reservaat wonen 6 verschillende groepen Indri Indri’s. Gelukkig zijn de paden niet zo stijl en is de temperatuur beter. Ik zou niet graag in hoog zomer hier willen zijn, veel te warm en benauwd. Na een half uur stappen krijgen wij de Grey Bamboo Lemurs te zien, kleiner en super snel in hun bewegingen.

Ze zitten gelukkig niet zo hoog dus kunnen wij ze makkelijker op de foto krijgen al zijn ze wel snel. Patrice en Michael zijn weer bij ons om de lemurs te spotten. Patrice is de vader van Michael en hij geeft zijn zoon “on the job training”. De eerste groep Indri Indri die we tegenkomen zitten vrij hoog in de bomen en het is een familie, vader en moeder met een kleine op haar buik. De kleine is denk ik zo’n 2 maanden oud en dan reizen ze nog op de buik van moeder. Met de verrekijker zijn ze goed te zien en de kopjes lijken ze wel op een beer, meer een koala beer. Ze eten per dag één kilo bladeren en fruit, dus eten doen ze vaak. We gaan weer verder op de route en nu moeten we weer een beetje klimmen om de volgende groep te bereiken, slowly, slowly, dan breekt het lijntje niet! Deze lemuren zitten wat lager, of zijn wij wat hoger geklommen? Net als we heel dichtbij staan beginnen er twee naar elkaar te roepen, en wat een hard geluid is dat, het draagt zo’n 3 kilometer. We hebben ze al vaker horen roepen maar tot nu toe nooit zo dichtbij. Geweldig!

We hebben twee routes gelopen door het bos, een van 3,5 km de tweede van 4,5 km, ja, ja, zo kom je wel aan je stappen. Dan komen we nog een redelijk grote groep jonge Sifaka Lemuren tegen die aan het spelen zijn en de gidsen sporen ons aan om een beetje door te lopen want deze speelse jonge dieren springen op de grond en dan roets, roets weer de bomen in. Na weer zo’n 3 1/2 uur gelopen te hebben houden we het voor vanmorgen weer voor gezien in dit bos. We eten lunch in een nieuw restaurant hotel in de buurt en genieten nog even op hun prachtige terras. Ze hebben hier zelfs een par 3 9-holes golfbaan, en prachtige tuinen. Bijzonder zo’n luxe in deze toch wat arme omgeving.

Nu nog naar een privé reservaat op een klein eiland waar ze lemuren opvangen die niet meer in het wild kunnen leven. Deze dieren zijn gedeeltelijk tam en gewend aan mensen dus we kunnen nu veel dichterbij komen om mooie foto’s te maken. Toch is het veel leuker om ze in het bos te zoeken en te ontdekken als in dit reservaat. Je hebt veel meer voldoening al is het wel een stuk vermoeiender.

Om de dag af te sluiten gaan we nog naar een krokodillen farm waar ze zo’n 40 dieren houden met een gemiddelde leeftijd van 35, dus best grote en dikke jongens. Deze dieren komen allemaal van Madagascar en ik moet zeggen ik wist niet dat er krokodillen voor kwamen hier. Al met al toch weer 17.000 stappen op de teller vandaag!

• 20 Juni 2023 - 21:27

Erna:

Wat maken jullie weer mooie herinneringen!

Jullie moeten wel veel stappen maken. Maar gelukkig zijn jullie goed getraind [e-1f4aa]

Wij genieten vanuit onze luie stoel met jullie mee. Lekker genieten verder van de mooie natuur en dieren [e-1f970][e-2764]️xxx

• 21 Juni 2023 - 15:56

Lia:

Het klinkt allemaal geweldig, wat jullie zien.

Ik denk dat dit, tot nu toe, een reis naar jullie hart is.

Ik ben het eens met Erna, ik geniet ook vanuit mijn luie stoel, airconditioned, van jullie verhalen.

Enjoy [e-1f618]

• 24 Juni 2023 - 22:14

Patty:

Hier ben ik ook weer. Ik lees nu alles wat ik tot nu toe gemist heb!

Mooie reis weer.