Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Kyoto - Reisverslag uit Kyoto, Japan van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Kyoto

Blijf op de hoogte en volg Edith

22 November 2022 | Japan, Kyoto

Kyoto was de hoofdstad van Japan van 794 tot 1868 en tevens de residentie van de keizer. Het is nog steeds de culturele hoofdstad met zijn vele Boeddhistische Tempels, Shinto heiligdommen, paleizen en oude tuinen daar de stad gespaard is gebleven van de grootschalige vernietiging gedurende de tweede Wereldoorlog. Wij zullen hier 4 nachten blijven dus even wat rustiger aan doen, want al 2 weken aan het reizen, allemaal indrukken verwerken en ook veel lopen is wel vermoeiend voor deze twee gepensioneerden, hahahaha.

Vandaag dus alleen een reisdag en weer een nieuw hotel. We worden steeds slimmer inmiddels want de incheck tijd bij de meeste hotels is 3 uur, dus eerst een hapje eten rond het trein station als we aankomen en dan pas rustig naar het hotel, precies op tijd om in te checken. We kunnen nu de koffers gedeeltelijk uitpakken, want steeds kleren erin en eruit trekken dat schept chaos! We besluiten wat in de omgeving rond te lopen om te zien waar we nu weer zitten. De straatjes zijn klein en lijken erg op elkaar dus systematisch lopen zodat we niet verdwalen. We wilden in het restaurant van het hotel eten maar krijgen te horen dat deze vandaag dicht is wegens een private party! Toch niet te geloven dat dat zomaar kan! Dan maar niet!

Morgen wordt er regen verwacht en dan hebben wij weer een rondleiding met een Engels sprekende gids, dus paraplu’s mee en regenjassen aan, jammer wel, maar we hopen dat het meevalt. Het is tenslotte herfst en tot nu toe hebben we super veel geluk gehad met het weer en de temperaturen.

Oh, ja ik moet jullie nog even vertellen over de toiletten overal hier in Japan. Je “bippie” en “poenie” (woorden van mijn zus en mijn kleindochter) worden met warm water gewassen en ook is de bril verwarmt en deze hebben ze overal, zelfs in de openbare toilet ruimtes, echt een hygiënische luxe.

Dat moest ik nog even kwijt voor vandaag.

Tot morgen.

• 23 November 2022 - 19:01

Erna:

Fijn dat jullie even kunnen uitrusten van alle belevenissen en wandelingen. De jaartjes gaan meetellen hoor[e-1f609]

Fijn even weer de koffer ordenen[e-1f44d]

Geweldig zo’n toilet!! We hebben alles al besteld voor ons huis anders zou dat zeker een optie zijn geweest. Lekker schoon bippie altijd goed[e-1f602][e-1f602][e-1f602]

Veel plezier met de gids en geniet ervan. Dikke knufs van ons[e-1f970][e-2764]️

• 25 November 2022 - 00:18

Lia:

Even een verlate reaktie vandaag. Ik was de afgelopen dagen ff weg, maar ik ben er weer.

0nnodig te zeggen dat dit weer een mooi verslag was. Wat maken jullie veel mee, geweldig.

Edith, ff over bippie en poenie. Wij hebben recent (2 maanden geleden) offerte laten maken voor zo'n toilet.

€ 5.000 en dan had je nog geen verwarmde bril. Zal er wel een keertje komen, maar nu ff niet.