Kyoto naar Nara - Reisverslag uit Nara, Japan van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Kyoto naar Nara - Reisverslag uit Nara, Japan van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Kyoto naar Nara

Blijf op de hoogte en volg Edith

26 November 2022 | Japan, Nara

Vanmorgen na het ontbijt even een kleine paniek aanval want we vroegen bij de receptie of ze een taxi voor ons konden bestellen om naar het station te gaan. Wij krijgen geen taxi, ze zijn allemaal druk en er wordt niet opgenomen werd er tegen ons gezegd?! Hoezo niet?? Was niet duidelijk waarom, misschien omdat het zaterdag is en iedereen is vrij? Dan maar met koffer het hotel uit en lopen naar een grote straat 4 blokken verder in de hoop dat we daar een taxi kunnen aanhouden, en zoals iedereen inmiddels van mij gewend is, moeders wil altijd ruim op tijd zijn. Gelukkig krijgen wij voordat wij die 4 blokken gelopen hebben een lege taxi. “Naar het station” zegt Frank, “ja welk station” vraagt de chauffeur, nou het Kyoto station, welke anders! Uiteindelijk zijn er op Kyoto verschillende ingangen voor verschillende trein maatschappijen en komen we gelukkig nog ruimschoots op tijd bij de juiste ingang aan. Dan proberen we met onze geleverde tickets naar het perron te lopen wat niet lukt, blijkt dat we nog een andere ticket moeten hebben, maar de dienstdoende medewerker loopt met ons mee en laat mij zien hoe dat moet. Paniek weer geweken en we zitten met nog 20 minuten te gaan op het juiste perron.

De lokale trein heeft als eindstation Nara dus we hoeven niet zo op te letten wanneer wij eruit moeten. Vanuit het station in Nara pakken we weer een taxi naar onze Ryokan Hotel, koffers afgeven want ook hier is de inchecktijd 3 uur. We hebben al een plattegrond van Nara, het is niet al te groot dus we gaan weer op stap. Nara is een korte tijd, van 710-794, de hoofdstad van Japan geweest, voordat de zetel van de keizer naar Kyoto is verhuisd, dus nog steeds een belangrijke stad in Japan. In Nara staat dan ook de meest bekende en oudste Boeddhistische Tempel in Japan, de Todai-Ji Tempel. Voordat je bij de tempel komt ga je eerst nog door een gigantische houten poort die ook dateert uit die tijd. Het zou wel een likje verf kunnen gebruiken maar dat mag natuurlijk niet want het is een monument. Daarna zien we de Todai-Ji Tempel, het grootste houten gebouw in Japan maar dat moet ook wel want in deze Tempel staat of liever gezegd zit een 15 meter hoge bronzen Boeddha. Het complex staat in het Nara Park waar honderden heilige herten lopen en deze zijn niet echt schuw want ze mogen met speciale crackers gevoerd worden dus ze lopen overal achter iedereen aan. Het park beslaat ongeveer 660 hectaren met paden die door het bosrijke gebied lopen, perfect om een mooie wandeling te maken op een zaterdagmiddag. Één kilometer verderop staat ook nog de Kasuga-taisha Shrine met zijn duizend lantarens dus daar lopen wij ook nog even langs.

Dan moeten we even goed opletten want in het park zijn veel paden, dus moeten wij wel de juiste hebben om terug te komen bij ons Hotel. Onze kamer is klaar en we hebben weer lekker een warm water ‘onsen’ op onze veranda, heerlijk die 42 graden, dus je raad het al nog even een dipje. Vanavond krijgen wij hier weer een teppanyaki diner van 7-gangen met een privé chef alleen voor ons achter de hete plaat. Het is een zeer vriendelijke 50-jarige man die het leuk vindt om in zijn gebrekkig Engels ons alle stappen en ingrediënten die hij gebruikt uit te leggen. We genieten weer van gerechten die als schilderijen op ons bord komen, sashimi, verse gerookte zalm, garnalen, coquilles, 2 soorten beef uit de regio en heerlijke fried rice natuurlijk. Het was weer smullen! Ik weet niet of ik nog wel zelf kan koken als we straks weer thuis komen!

Morgen gaan we weer verder naar onze laatste bestemming voordat we weer naar Tokyo gaan om terug te vliegen naar Nederland op woensdag, dus voor nu welterusten.

• 27 November 2022 - 08:53

Erna:

Pffff je moet het niet zo spannend maken hoor!

Wat je schrijft je wilt graag op tijd zijn om te vertrekken. Maar gelukkig is het allemaal goed gekomen. Weer een nieuw avontuur en jullie gaan weer mooie dingen zien.

Het land lijkt me prachtig!!!

Over het eten heb ik persoonlijk mijn bedenkingen. Maar dat is niet belangrijk jullie genieten ervan. Nog even dit gevoel vasthouden voordat jullie weer terugvliegen.

Dikke knufs van ons[e-1f970][e-2764]️xxx