Van Tokyo naar Hakone - Reisverslag uit Hakone, Japan van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Van Tokyo naar Hakone - Reisverslag uit Hakone, Japan van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Van Tokyo naar Hakone

Blijf op de hoogte en volg Edith

10 November 2022 | Japan, Hakone

Vandaag verlaten wij de “hustle and bustle” van de grote stad en gaan we beginnen met onze rondreis. Onze eerste stop is de stad Hakone, bekend om zijn heetwaterbronnen. We nemen een taxi naar Shinagawa Station waar we om 10:04 de Bullet train KODAMA #715 pakken naar Odawara (aankomst om 10:30 uur). We hebben nog samen met Yukiko en onze nieuwe verblijfplaats geregeld dat wij hier opgehaald worden door een taxi en dat deze ons verder rijdt naar Gora Kadan in Hakone, geen zin om met de koffers te slepen. Het moet een rit zijn van ongeveer 45 minuten maar nu begrijp ik waarom het zo lang moet duren. De eerste helft van de rit is alleen maar rustig file rijden, tot aan het dorp Hakone waarna we nog slinger de slang 9 km de berg op moeten naar Gora.

Bij aankomst in Gora Kadan, waar we maar één nachtje blijven, worden we begroet door een jonge man gekleed in een kimono (ik weet niet zeker of de kleding van de mannen ook een kimono worden genoemd). Check in tijd is 3 uur dus we zijn wat aan de hele vroege kant maar kunnen in hun lounge wachten waar ook 3 massage stoelen staan die wij mogen gebruiken. Als we nog in het dorp willen lunchen worden we met de auto van de Ryokan gebracht en gehaald. Deze ryokan dateert uit 1950 en heeft 41 kamers., en deze zijn lang niet allemaal bezet volgens mij.

Deze middag en avond gaan wij doorbrengen op traditionele Japanse wijze. We krijgen een yukata, een vrije tijds kimono, gemaakt van katoen, die links over rechts gesloten wordt met een breed ceintuur, een obi. Ook krijgen wij natuurlijk de japanse teen sokken, tabi genaamd, zodat wij makkelijker de gevlochten sandalen, zuri’s, kunnen dragen. Bij de deur naar het balkon staan voor ons beiden nog een paar geta’s klaar, de houten teen slippers, deze worden buiten gedragen. Het is dus de bedoeling dat wij voor vandaag afscheid gaan nemen van de westerse kleding en ons onderdompelen in de Japanse levens style. Wij zitten in een klein appartement dat een Japans huis moet voorstellen met schuifdeuren van hout en papier, op de vloer liggen allemaal tatami, vloermatten met een afmeting van 90 x 180, de traditionele vloerbedekking in Japan.

Vanavond krijgen wij van de chef’s in de Ryokan dan ook een 9-gangen tasting menu, geserveerd op de kamer zittend op de grond aan de lage eettafel en geserveerd door een jonge dame gekleed in kimono.Als we eenmaal zitten op het stoeltje op de grond is het best te doen, maar.dan dat verrekte opstaan dat valt even tegen! “Je wordt ouder Mama”. De geserveerde gerechten vinden wij niet allemaal even lekker, het zijn soms, zelfs voor ons vreemde smaken, maar wel stuk voor stuk plaatjes op het bord!

Maar voordat we om 7 uur gaan eten stappen we eerst nog heerlijk in de grote ronde badkuip voor 2 om te genieten van het gezonde water uit de warmwaterbronnen waar Hakone om bekend staat.

Rozig en zeer zeker voldaan hebben we vandaag heerlijk genoten van een rustige verwen dag!

P.S. Mooi koppel toch, zelfs na 45 jaar samen.

• 11 November 2022 - 10:36

Erna:

Wat een belevenissen allemaal. Wel superleuk om de Japanse cultuur op te snuiven.

Moet wel even wennen aan de mode[e-1f648]maar maakt niet uit wat jullie aan hebben jullie stralen ook na meer dan 45 jaar[e-2764]️

Wat maak je weer een mooi verslag zus. Het lijkt echt alsof we erbij zijn. Heel bijzonder allemaal.

Ik dacht ook al leuk om op de grond te gaan zitten maar hoe kom je overeind[e-1f602][e-1f602]

Het was gelukkig op de kamer.[e-1f923]

Heel veel plezier verder[e-1f970][e-2764]️

• 11 November 2022 - 16:18

Lia:

Leuk verslag en een goede indruk wat jullie beleefd hebben.

Die badkuip lijkt mij geweldig. Maar ik kan mij iets voorstellen toen jullie van jullie stoelen op moesten gaan staan. Ze hadden mij weg kunnen dragen, bijkomend van een lachstuip.

Frank, ik vind die kimono van jou zo beeldig. Slankt zo lekker af.

Edith, jij had het er gisteren met mij over dit reisverslag, wat je verstuurd had. Ik heb gisteren tot 1 uur in de nacht, niets voorbij zien komen. Vanmorgen, toen dick en ik onze pc openden, wast dit reisverslag er wel. Rara hoe kan dat ?