Van Tokyo naar Nikko met de trein. - Reisverslag uit Tokio, Japan van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Van Tokyo naar Nikko met de trein. - Reisverslag uit Tokio, Japan van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Van Tokyo naar Nikko met de trein.

Blijf op de hoogte en volg Edith

08 November 2022 | Japan, Tokio

Goedemorgen vanmorgen begint de dag om 8:00 uur voor ons. We gaan vandaag met Yukiko naar het tempel complex in Nikko, zo’n 2 uur buiten Tokyo stad met de lokale trein. Na het ontbijt staat Yukiko in de Hotel hal ons al op te wachten met een vriendelijke lach en buiging. Deze keer staat er een taxi klaar om ons naar het station te brengen, iets minder lopen zo vroeg in de ochtend en het is trouwens spitsuur in de metro dus overvol. We gaan wel een stukje mee met de oranje lijn naar Asakusa station waar we in de Tobu Railway Limited Express stappen. De zon schijnt volop met een temperatuur van 18-20 graden, dus perfect weer om een uitstap te maken.

Als we aankomen pakt Yukiko de taxi die aankomt rijden en gaan we als eerste naar het buitenhuis van de Shogun. Deze ligt in een prachtig aangelegde tuin en omdat het hier 650 meter boven de zeespiegel ligt is het hier een stukje kouder en zijn er veel meer bomen in hun herfst kleuren. De rode acer die schittert zelfs zo in de zon dat het bijna onnatuurlijk lijkt. De vele groene, gele, oranje en rode kleuren zeggen inderdaad dat Indian summer is begonnen! We krijgen eerst nog een rondleiding van het buitenhuis van 100 kamers waarvan we niet alles kunnen zien maar toch een goede indruk krijgen hoe deze hooggeplaatste mensen leefden, niet zozeer met de inrichting want de kamers zijn grotendeels niet gemeubileerd. De shogun vanaf de 12e tot de 17e eeuw was verantwoordelijk voor het welzijn van het volk terwijl de keizer het staatshoofd was zonder veel macht. Na een heerlijke wandeling door de prachtig aangelegde tuin in zijn herfst kleuren gaan we verder naar het tempel complex van Nikko.

Ik had zelf nog niet goed begrepen hoe het Boeddhisme en Shintoïsme zo nauw met elkaar verbonden zijn maar de Shogun was eigenlijk een Boeddhist en op het moment dat hij overleed werd hij een Shinto God en kon hij zorgen als God dat zijn volk het goed kreeg. Althans zo heb ik het nu begrepen.

De Nikko Toshogu Shrine en Tempels zijn in 1999 uitgeroepen tot cultural World Heritage Site en van groot belang voor het Japanse volk. De tempels hebben veel gouden pracht en praal en zelfs de Japanners beschouwen het als een soort bedevaartsoord. Het valt ons op dat de tempels veel gelijkenissen hebben met de tempels in China die wij hebben gezien. Vooral in het houtsnijwerk komen veel draken en leeuwen voor. Het was vandaag niet zo veel lopen als gisteren maar wel veel meer trappen klimmen. Maar zeer de moeite waard zeker nu met de prachtige herfst tinten in de bossen eromheen.

Yukiko brengt ons keurig weer terug met de trein en de metro naar ons Hotel in Tokyo en neemt afscheid van ons want haar taak als gids zit erop. Na een stevige “hug” nemen wij afscheid en bedanken haar voor de goede zorgen deze twee dagen.

Morgen gaan wij zelf op pad naar Disney Sea, het pretpark ligt nabij Disney World maar schijnt meer geënt te zijn op ouder publiek, dat zijn wij dus, hahaha. Yukiko heeft nog wel een instructie briefje gegeven hoe wij er moeten komen met openbaar vervoer, gelukkig, maar dat gaat nog een hele uitdaging worden nadat wij door haar verwend zijn geweest. We zijn heel erg benieuwd hoe wij dit weer gaan ervaren, in ieder geval iets compleet anders dan de afgelopen 2 dagen waar wij alleen over het verleden hebben gehad.

P.S. Het was vanavond een heldere avond en we hebben de maansverduistering heel mooi kunnen zien.

• 09 November 2022 - 08:57

Timo:

Wat gaaf weer allemaal zeg! Verhaal en foto’s kunnen zo in een reisgids!

• 09 November 2022 - 09:33

Chris:

Dat zijn hele mooie foto's in herfstkleuren. Geweldige foto van Frank bij de trein. Fijne reis verder.

• 09 November 2022 - 22:59

Patty:

Wat prachtig al die kleuren!

• 09 November 2022 - 22:59

Patty:

• 09 November 2022 - 23:05

Erna:

Zo fijn dat jullie de Indian summer meemaken! Het is ook geweldig om te zien.

Veel plezier[e-1f618][e-2764]️

• 10 November 2022 - 00:36

Lia:

0h, wat een mooie foto's. Vooral die foto van die prachtige bomen. Indian summer, wat Erna schreef ?

Jullie zijn ook al in Disney geweest, dat verslag ga ik nu lezen.