Dagje Quito ontdekken - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Dagje Quito ontdekken - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Dagje Quito ontdekken

Blijf op de hoogte en volg Edith

09 November 2021 | Ecuador, Quito

Gisteren lekker relaxen na onze vlucht terug van Napo, een beetje bijgeslapen en al de indrukken verwerken. Vanmorgen lekker uitgeslapen tot 7:00 uur al waren we al voor die tijd wakker. Op ons gemak ontbeten hier in het Hotel met lekker vers fruit en een omelet met kaas.

Om 9:00 uur staat onze chauffeur Leo voor de deur, want het regent, jammer maar we moeten het ermee doen. We rijden eerst maar het Initian Museum, waar een enthousiaste jonge man onze gids is die in zijn Ecuadorianen Engels verteld dat dit de echte Equator is en dat kan

hij laten zien door een aantal proefjes te doen, zoals aan één kant draait het water met de klok mee en aan de andere kant nog geen paar stappen verder draait het water tegen de klok in. Balanceren van een rauw ei op de kop van een spijker en proberen recht, voetje voor voetje, te lopen op de Equator lijn terwijl je in tegenovergestelde richtingen getrokken wordt. Ook als bonus krijgen we een speciale stempel in ons paspoort dat we op de Equator hebben gestaan. Het bezoek duurt maar een uurtje maar is leuk om te doen want je krijgt tevens nog veel informatie over de oorspronkelijke bewoners van Ecuador. Dan door naar La Mitad del Mundo, of the Middle of the World, het punt van 0,00 latitude en 0,00 longtitude, waar een groot park met in het midden een prachtig monument staat om dit te bewijzen. Deze twee plekken zijn maar 200 meter van elkaar verwijderd dus als je bij beiden geweest bent moeten wij toch op de Equator lijn hebben gestaan! Gelukkig is de regen gestopt alleen krijgen we door de laag hangende bewolking Cotopaxi niet te zien.

Terug richting Quito stad waar we gelijk naar boven rijden naar het hoogste punt met een prachtig 360 graden uitzicht over de stad. Hier staat ook het beeld dat over de stad waakt n.l. La Virgin del Panecillo. Leo verteld meer over de groei van de stad waar inmiddels 3,5 miljoen mensen wonen. Met de trap een stukje naar boven en je kan een rondje lopen voor het 360 graden panorama beeld, gelukkigs het zeer zeer rustig en kan ik met mijn film camera makkelijk rond lopen zonder dat er tig mensen in de weg staan. Het moet ook een prachtig gezicht zijn ‘s-nachts met al die lichtjes dus besluiten wij dat vanavond maar te doen met misschien nog een mooie zonsondergang.

Nu terug richting ons Hotel want deze staat midden in de oude stad en dan gaan we in de omgeving nog een kleine stads wandeling maken met uitleg. De eerste kerk die wij gaan bezichtigen is in Barok stijlvol opgetrokken, zowel van binnen als van buiten, alles is symmetrisch, De

Iglésia de la Compañia de Jesus, is heel indrukwekkend om te zien want er zit zoveel bladgoud in verwerkt dat het je tegemoet komt zodra je de deur instapt. Maar of ik het echt mooi vindt daar ben ik nog niet uit, en zeker in de huidige tijd zo veel pracht en praal?! Helaas mag er binnen niet gefotografeerd worden dus moet ik maar kijken of ik een plaatje van het internet kan lenen voor het fotoboek straks. We krijgen nog meer uitleg van dingen en pleinen die we tegenkomen. Het Plaza Grande, Grote Plein, is een ontmoetingsplaats voor de wat oudere bewoners van Quito want alle banken zitten vol met gezellig kletsende oudjes. Ook wij komen hier bekende tegen, n.l. het Zwitserse stel dat bij ons in het bootje zat in Napo, hoe is het mogelijk in een stad van 3,5 miljoen!

We gaan nog lekker lunchen bij een aanbevolen restaurant en Frank besteld een empanada waar ik heel hartelijk om moet lachen, beoordeel zelf maar?! Terug naar het Hotel om weer in te pakken want morgen om 8:00 uur gaan we naar Cotopaxi voor 2 nachten, de weersverwachting ziet er alleen wel heel somber uit, dus als je tijd hebt duim even voor mooi en helder weer aub.

• 10 November 2021 - 10:07

Lia Rook:

Zo Frank, heb jij je bordje lekker leeggegeten. Als jullie weer terug zijn wil ik graag uitleg over wat er op dat bordje lag.
    0ok ben ik benieuwd wat jullie gids Leo jullie leerde over latitude en longtitude. Gooi maar in mijn pet, dit is voor mij abacadabra.
    Je kan je toch niet voorstellen, een stad met 3.5 miljoen mensen.
    Bedankt weer voor jullie verslag.
    Vanwege tijdverschillen erg prettig dat wij hier onze dag kunnen beginnen met jouw verslag. X

Verslag uit: Ecuador, Quito

Ecuador en de Galapagos Eilanden

Onze reis van april is omgezet naar augustus in de hoop dat wij dan wel kunnen vertrekken. De reis is nogmaals verzet naar april volgend jaar aangezien alle afvaarten zijn gecanceld ook voor augustus en misschien maar beter ook aangezien de situatie in Zuid Amerika momenteel alles behalve rooskleurig is!
De reis van augustus is ook niet doorgegaan en staat hij op april 2021 maar dat gaat volgens mij ook niet gebeuren. Dus nog steeds afwachten wanneer we kunnen gaan???
Voor nu staat de reis gepland van 4 november tot 20 november 2021 dus eerst naar Afrika in juli.

Dit keer gaan we richting Zuid Amerika. We vliegen naar Quito en na 2 dagen naar het junglestadje Coca met een fantastisch uitzicht over het Andesgebergte. Hier verblijven wij in het Napo Wildlife Center vanwaar we op ontdekkingsreis gaan in het regenwoud. Daarna gaan we naar Cotopaxi en het Quilotoa kratermeer.

We laten het vaste land achter ons en vliegen naar San Cristobal op de Galapagos waar we aan boord stappen van de Evolution om 8 dagen een aantal van de Galapagos Eilanden te verkennen. We eindigen de cruise op Santa Cruz vanwaar wij naar Baltra Eiland via Guayaquil weer terug vliegen naar Amsterdam. Iets meer dan 25 jaar geleden hebben we ook de Galapagos Eilanden bezocht en zijn zeer benieuwd naar de veranderingen.