Het eland Genovesa - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Het eland Genovesa - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Het eland Genovesa

Blijf op de hoogte en volg Edith

17 November 2021 | Ecuador, Galapagos Islands

Gisteravond zijn we nog voor de “briefing” en het diner begonnen te varen want we gaan naar een van de meest noordelijke eilanden Genovesa. Wij hebben deze cruise o.a. uitgezocht omdat dit eiland niet vaak bezocht wordt omdat het 8 uur varen is. We varen tot een uurtje of 2 ‘s-nachts en liggen als ik wakker wordt in de caldera van dit eiland. De wanden gaan zo’n 50 meter stijl omhoog en boven op de kliffen zien we inderdaad heel veel vogels. Dit eiland is de broedplaats van de roodvoet jan-van-genten. Ook vliegen er heel veel fregatvogels rond en gemaskerde jan-van-genten. De ochtend landing is weer een natte, dus op het strand na het drogen van de voeten weer de sneakers aan. We zien idd heel veel nestelende jan-van-genten, fregatvogels en zwaluwstaart meeuwen. Ook de jonkies met hun dons zijn schattig om te zien en omdat er zo veel zijn worden ze ook uitgebreid op de foto gezet, dus de wandeling gaat in een rustig tempo. De roodvoet jan-van-genten met hun blauwe snavels, grijze lichamen en die schattige rode pootjes worden dan ook veelvuldig gefotografeerd in de bosjes, op hun nest of gewoon waggelend over de paden.

Na de ochtend wandeling is het terug naar het schip, omkleden in zwempak en snorkel uitrusting mee en daar gaan we dan naar een wat ruwere snorkel plek waar een reef van 80 meter lang en 30 meter breed ligt en we kans hebben om hamerhead sharks te zien. Ja ik hoor jullie denken haaien?? zijn ze gek of zo?! Nou misschien een beetje wel, maar een van de jonge gidsen is specialist in haaien en die heeft ons verzekerd dat deze niet gevaarlijk zijn voor mensen, ze zijn eerder schuw. Het water is zeker ruwer dan de snorkel plek van gisteren dus ook niet zo helder maar toch goed te doen. Toch gaat het extra zwemvest en de boei met mij mee het water in! Ook Frank heeft besloten mee te gaan maar dit keer met onze eigen snorkel en dat gaat gelukkig veel beter dan gisteren. We hebben onszelf goed en wel in het water laten zakken vanaf de panga en ja hoor we zien 2 hamerhead sharks onder ons zwemmen. Best even slikken en nog voordat ik de GoPro aan kan zetten zijn ze idd vertrokken. Dan maar samen aan de boei hangen en kijken wat er nog meer te zien is bij deze reef. Het water is veel troebeler dan gisteren maar toch zien we weer veel kleurrijke vissen en volgens mij heb ik ook een barracuda zien zwemmen. Grote scholen vissen passeren onder ons en ook de papegaai vissen zijn schitterend om te zien. Omdat wij samen aan de boei vasthouden weten we van elkaar waar de ander is, snorkelen in open water doe je altijd met een “buddy”. Als groep moeten we ook bij elkaar blijven en vanuit de panga worden we allemaal goed in de gaten gehouden. Even later wijst Frank naar iets en ja daar zien we weer een hamerhead shark onder ons langs zwemmen maar dit keer is de GoPro wel op hem gericht! We zwemmen nog verder en na een klein uurtje in het woelige water houden wij het voor gezien en hup de arm omhoog en worden we met de panga opgehaald en klimmen we de ladder op. Iedereen op onze panga heeft gelukkig de haaien gezien en er heerst een uitgelaten stemming. Nog voor de lunch is er nog een mogelijkheid om te gaan kajakken en wordt er aan ons gevraagd of we ook meegaan, dat doen we toch maar niet.

Vanmiddag na de lunch en een welverdiende korte rust gaan we met de panga naar een plek bij de rotsen waar een trap, nou ja, trap is veel gezegd, is en wij klimmen de hoge en oneven trappen 50 meter langzaam en zorgvuldig omhoog. Boven aangekomen hebben we een mooi uitzicht op de hele caldera waar we in geankerd zijn met het schip. Dan nog een stevige wandeling tussen honderden broedende gemaskerde jan-van-genten en fregatvogels op zoek naar de Galapagos uil. Deze uil is niet alleen actief ‘s-nachts maar ook overdag dus grote kans dat wij hem hier op het eiland kunnen vinden. Het is gelukt wij hebben er twee gevonden en de eerste vrij dichtbij op de grond. Hij is niet bang of schuw dus kunnen wij hem goed bekijken terwijl hij ons ook goed bekijkt met zijn grote donkere knikkers,

Het was weer een drukke maar ook een spannende dag vandaag! En dus is het nu tijd om mijn bedje op te zoeken terwijl het schip zich weer klaarmaakt om terug te varen vannacht.

• 25 November 2021 - 09:55

Lia:

Ik vind dit het spannendste verslag wat je tot nu toe geschreven hebt.
    Dat snorkelen en dan hamerhaaien zien. Die gids van jullie zal vast wel verstand van zaken hebben gehad, maar als je gaat googelen ????? Trouwens, wist je dat die haaien ook op Curacao zijn. Een van mijn logé's heeft er ooit een gezien in Piscaderabaai.
    Die trap waar jij het over hebt, daar moet je toch een topconditie hebben om zo omhoog te gaan. Ik vind jullie kanjers.

Verslag uit: Ecuador, Galapagos Islands

Ecuador en de Galapagos Eilanden

Onze reis van april is omgezet naar augustus in de hoop dat wij dan wel kunnen vertrekken. De reis is nogmaals verzet naar april volgend jaar aangezien alle afvaarten zijn gecanceld ook voor augustus en misschien maar beter ook aangezien de situatie in Zuid Amerika momenteel alles behalve rooskleurig is!
De reis van augustus is ook niet doorgegaan en staat hij op april 2021 maar dat gaat volgens mij ook niet gebeuren. Dus nog steeds afwachten wanneer we kunnen gaan???
Voor nu staat de reis gepland van 4 november tot 20 november 2021 dus eerst naar Afrika in juli.

Dit keer gaan we richting Zuid Amerika. We vliegen naar Quito en na 2 dagen naar het junglestadje Coca met een fantastisch uitzicht over het Andesgebergte. Hier verblijven wij in het Napo Wildlife Center vanwaar we op ontdekkingsreis gaan in het regenwoud. Daarna gaan we naar Cotopaxi en het Quilotoa kratermeer.

We laten het vaste land achter ons en vliegen naar San Cristobal op de Galapagos waar we aan boord stappen van de Evolution om 8 dagen een aantal van de Galapagos Eilanden te verkennen. We eindigen de cruise op Santa Cruz vanwaar wij naar Baltra Eiland via Guayaquil weer terug vliegen naar Amsterdam. Iets meer dan 25 jaar geleden hebben we ook de Galapagos Eilanden bezocht en zijn zeer benieuwd naar de veranderingen.