Floreana Island - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Floreana Island - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Floreana Island

Blijf op de hoogte en volg Edith

18 November 2021 | Ecuador, Galapagos Islands

Floreana Island is al een paar keer van naam veranderd maar draagt nu de naam van de eerste president van Ecuador, Juan Hosé Flores. Het eiland werd in het verleden vaak bezocht door piraten en walvisvaarders die in 1793 een baai Post Office Bay hebben gedoopt en een houten vat daar hebben geplaatst dat diende als het postkantoor van het eiland. Deze traditie is nu voortgezet en een ieder kan hun postkaarten daar achterlaten zodat mensen die deze plek bezoeken de kaarten mee kunnen nemen en het liefst deze persoonlijk bezorgen bij de geadresseerden. Wij doen daar ook aan mee en nemen wat kaarten mee voor mensen in Nederland.

Vanmorgen waren wij allemaal al gekleed in onze duikuitrusting want vandaag gaan we twee keer het water in op twee verschillende plaatsen. De eerste is op een plek waar wij de grote zeeschildpadden kunnen zien die onderwater grazen. Frank en ik gaan weer het water in met de boei en zowaar het duurt niet lang en we drijven boven zo’n schildpad die met de deining van het water rustig aan het grazen is. Er zijn er nog meer op deze plek dus het is ook niet druk boven de schildpadden. Wat een machtig gezicht om dit te mogen aanschouwen en met de GoPro vast te leggen. Ik ben maar wat blij met deze onderwatercamera. Ook zijn hier grote scholen vissen in alle soorten en maten en dan weer een schildpad die langs zwemt om een hapje lucht te halen aan de oppervlakte. Zonder dat wij er erg in hebben is dat uurtje zo voorbij en moeten we weer terug naar het schip zodat wij weer verder kunnen varen naar Champion Rock.

Dit is een kleine rots net buiten de kust waar we in alle waarschijnlijkheid de kans krijgen om met de zeeleeuwen te zwemmen. Het is ook tevens de laatste keer deze reis dat we kunnen snorkelen en aangezien zelfs ik nu de smaak te pakken heb en van deze mooie onderwaterwereld kan genieten door de glazen van mijn duikbril gaan we weer het groene water in van de panga. Het water is wat ruwer dan eerder op de ochtend maar met de boei voel ik mij prima, ook het duikpak zorgt ervoor dat je goed blijft drijven. Weer heel veel grote stukken koraal en natuurlijk de scholen kleurrijke vissen zwemmen om ons heen en onder ons. Er zijn niet heel veel zeeleeuwen in het water de meeste liggen lekker te zonnen op de rotsen, maar zo af en toe flitst er één langs. Wat zijn die beesten toch gestroomlijnd in het water. Een van onze medepassagiers maakt ons opmerkzaam op één knalgele aal die van onder een rots zijn kopje naar buiten steekt en even verder op een kleine rog die half onder het zand ligt op de bodem. Na ongeveer 3 kwartier klimmen wij weer op de panga terwijl er nog een aantal van onze groep door snorkelen. De panga met het zes personen volgt de snorkelaars in het water verder totdat ze bij een inham komen waar een stuk of 4 jonge zeeleeuwen vrolijk aan het zwemmen zijn. Wij kunnen nu vanuit de panga mee genieten terwijl zij vrolijk rond de snorkelaars heen zwemmen. Wat een afsluiting van deze ochtend!

Terug aan boord van het schip moeten we al onze snorkel spullen inleveren en worden deze gewassen om alles klaar te maken voor de volgende cruise terwijl wij genieten van een heerlijke lunch. Na de lunch varen we weer verder naar Punta Cormorant waar we een wandeling maken naar een groot zoutmeer waar we één hele flamingo zien, jammer maar dat is de natuur. We lopen nog verder naar de andere kant van het eiland en op dit strand zien we de nesten van de zeeschildpadden maar geen schildpadden wat die komen alleen aan land als het al donker is en dan moeten wij al van het eiland zijn. De landing van vanmiddag is een teleurstelling zeker na alles wat we vanmorgen hebben gezien en gedaan.

Morgen zijn we weer in de bewoonde wereld.

• 26 November 2021 - 10:41

Erna:

Wat een prachtig verslag weer! Woorden schieten te kort. Jullie hebben weer genoeg te vertellen thuis en we zijn nog nieuwsgieriger geworden naar de films en de foto’s. Zeker met de GoPro onderwater.
    Mooie foto’s al bij de verslagen. Helemaal top. Bedankt daarvoor xxx

Verslag uit: Ecuador, Galapagos Islands

Ecuador en de Galapagos Eilanden

Onze reis van april is omgezet naar augustus in de hoop dat wij dan wel kunnen vertrekken. De reis is nogmaals verzet naar april volgend jaar aangezien alle afvaarten zijn gecanceld ook voor augustus en misschien maar beter ook aangezien de situatie in Zuid Amerika momenteel alles behalve rooskleurig is!
De reis van augustus is ook niet doorgegaan en staat hij op april 2021 maar dat gaat volgens mij ook niet gebeuren. Dus nog steeds afwachten wanneer we kunnen gaan???
Voor nu staat de reis gepland van 4 november tot 20 november 2021 dus eerst naar Afrika in juli.

Dit keer gaan we richting Zuid Amerika. We vliegen naar Quito en na 2 dagen naar het junglestadje Coca met een fantastisch uitzicht over het Andesgebergte. Hier verblijven wij in het Napo Wildlife Center vanwaar we op ontdekkingsreis gaan in het regenwoud. Daarna gaan we naar Cotopaxi en het Quilotoa kratermeer.

We laten het vaste land achter ons en vliegen naar San Cristobal op de Galapagos waar we aan boord stappen van de Evolution om 8 dagen een aantal van de Galapagos Eilanden te verkennen. We eindigen de cruise op Santa Cruz vanwaar wij naar Baltra Eiland via Guayaquil weer terug vliegen naar Amsterdam. Iets meer dan 25 jaar geleden hebben we ook de Galapagos Eilanden bezocht en zijn zeer benieuwd naar de veranderingen.