Eindelijk Olifanten Dag! - Reisverslag uit Selous Game Reserve, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Eindelijk Olifanten Dag! - Reisverslag uit Selous Game Reserve, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Eindelijk Olifanten Dag!

Blijf op de hoogte en volg Edith

10 Juli 2021 | Tanzania, Selous Game Reserve

Frank heeft er lang erop moeten wachten maar het is toch gelukt op de Gamedrive vanmorgen. Het is vandaag wat koeler dus het vestje blijft wat langer aan deze ochtend. De dieren zijn ook iets actiever en misschien zijn ze ook wat later opgestaan want ze lopen nog in grotere  groepen bijeen. ‘S-nachts kruipen ze vaak bij elkaar voor veiligheid, meer ogen die gevaar zien aankomen. We rijden richting een droge rivier bedding met vrij hoge kanten en zien aan de overkant, ja je raad het al, een kudde van 8-10 olifanten, hé hé eindelijk dan. Even later horen we in de struiken verder op weer heftig getetter net als gisteravond in de buurt van het kamp. En ja hoor nog meer olifanten die aankomen lopen van de tegenovergestelde kant, inclusief die herrie maker die nog steeds of alweer bezig is. Het is toch gelukt om ze te vinden voordat ze weer in het dikke struikgewas verdwijnen voor de dag. En terwijl wij deze kudde van nu 31 dieren in alle maten bekijken aan de overkant horen we achter ons geritsel in het struikgewas…. Eerst één dan, twee, drie en uiteindelijk 10 olifanten die achter en om de auto heen verschijnen. Daar kijk je dan toch wel even van op, voor zulke grote dieren kunnen ze zo maar zonder veel geluid er opeens zijn. Ze bekijken ons en de auto nieuwsgierig en besluiten dat wij geen gevaar opleveren dus gaan ze iets verder van het taluud af richting het stroompje om zodoende door het water met veel gespetter te banjeren naar de overkant. WOW wat een geluk dat wij precies hier stonden!

Nu eerst nog een uitgebreid “bush ontbijt” met uitzicht voordat we verder rijden. Als we weer langs het taluud rijden waar daarstraks de olifanten zijn overgestoken staan er nu 12 giraffen te kijken of het veilig is om over te steken. Ook deze besluiten om de gok te wagen en stampen met die lange, hoge poten door het water waar ook de krokodillen in zitten. Door veel geluid en gespetter te maken denken de krokodillen er niet aan om ze lastig te vallen. Deze zoet water krokodillen hebben eigenlijk genoeg vis om hun honger te stillen maar je weet het maar nooit, denken de giraffen, er zal er maar een tussen zitten die het gaat proberen! Gelukkig komen ook zij veilig en ongeschonden aan de overkant. Wat een bijzondere ochtend gamedrive vandaag, en Frank is zeer tevreden want hij heeft zijn olifanten gezien en gefotografeerd.

Terug aangekomen bij het kamp gaan we naar onze tent en dan horen en zien we opeens 3 witte normale terrein wagens aankomen rijden waarvan de laatste een blauw zwaailicht voert, en daarachter nog 3 terrein wagens? Wat is dat nou weer? Je weet ik ben niet nieuwsgierig maar weet graag alles! Komen ze ons waarschuwen ergens voor, is er iets gebeurd? Maar gelukkig niets van dit alles het zijn regeringsauto’s met escorte, hoog geplaatst bezoek in kamp. Deze 12 nieuwe gasten blijven één nacht en doen net als wij vanmiddag een gamedrive., dus het kamp is gelijk vol. Zo dat weet ik ook weer.

Voor de middag gamedrive is het een stuk drukker dan wij tot nu gewend zijn, 2 volle auto’s met escorte vertrekken, na natuurlijk de nodige foto’s gemaakt te hebben, op gamedrive. Wij bekijken dit tafereel maar van gepaste afstand. Spanning en sensatie, voordat ook wij vertrekken op onze laatste gamedrive hier.

De laatste paar dagen zijn ze in het National Park al bezig met “contolled burning” dat is dat ze stukken grasland en bos in brand steken om zodoende de gezondheid van de omgeving in stand te houden. Maar vanmiddag komt de wind onze kant op en kunnen we de rook en lucht goed zien en ruiken al gebeurd dit een heel eind weg. Ik moet zeggen dat het minder prettig is voor ons en ik denk ook voor de dieren want ze zijn allemaal ondergedoken. We genieten nog één keer hier van onze “sundowner drinks” op een mooi plekje aan een meertje zonder rook of vieze lucht en nemen vanavond afscheid van Selous National Park.

Morgen vliegen wij in de ochtend naar een nieuw kamp in Ruaha National Park.

• 11 Juli 2021 - 14:23

Erna:

Wat fantastisch dat jullie zoveel olifanten hebben gezien.!!!
    En zo dichtbij ook nog. Dat zullen wel weer prachtige foto’s worden. Ik ben erg benieuwd.
    Ook nog hoog bezoek op het kamp. Wat een superdag voor jullie.Ik kijk uit naar jullie nieuwe belevenissen in het volgende kamp xxx