Van Selous naar Ruaha - Reisverslag uit Ruaha, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Van Selous naar Ruaha - Reisverslag uit Ruaha, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Van Selous naar Ruaha

Blijf op de hoogte en volg Edith

11 Juli 2021 | Tanzania, Ruaha

Om 7 uur staan de koffers weer gepakt bij de deur van onze luxe tent, we moeten de medewerkers van Roho gedag zeggen want vandaag gaan we weer verder. Dank jullie wel voor de goede zorg.

Met Baraka, onze gids, en met een jonge Ranger, waarom er elke keer een Ranger mee moet is mij niet helemaal duidelijk, vertrekken we richting het vliegveld van Mtemere, een kleine 2 uur rijden. De giraffen, impala’s en gnoes komen stuk voor stuk langs om ons vaarwel te zeggen. Zo zitten we samen te kletsen wat ons in het nieuwe park weer te wachten staat als de Ranger plotseling stevig op de schouder tikt van onze gids, hij remt gelijk en nee toch wat zien we nu… een leopard die langs de kant van de weg ons tegemoet komt in de greppel! De leopard schiet uit de greppel wat bosjes in, we blijven staan wachten en warempel hij komt tevoorschijn en gaat verder met wat hij aan het doen was, n.l. jagen op wat impala’s. Hij lijkt zich niet bewust te zijn van onze truck en sluipt langzaam richting de 2 impala’s die nu toch een beetje schichtig om zich heen kijken en een soort spuug geluid maken. Steeds dichterbij sluipt hij en opeens nemen de impala’s de benen met de leopard in de achtervolging. Helaas kan ik jullie niet vertellen hoe dit afgelopen is want wij moeten doorrijden om op tijd het vliegtuig te halen, jammer jammer dat dit nu precies moet gebeuren! Maar het was een mooie afsluiting van ons bezoek aan Selous National Park. Baraka geeft ons nog een lekker ontbijt voordat wij om 9:45 met Coastal Airways, een Cessna 2088, met een vrouwelijke piloot opstijgen richting Ruaha National Park. De vlucht, met een tussenstop in BehoBeho duurt 1 uur en 40 minuten, en onze vrouwelijke piloot, met mannelijke co-piloot zet ons heel rustig en zonder veel aarzeling heel stevig aan de grond in Msembe.

Onze nieuwe gids, Rama, een vriendelijke jongeman staat ons al op te wachten, daar gaan we dan weer het nieuwe avontuur tegemoet. Ruaha National Park is kleiner dan Selous en qua gebied is hier veel meer grasland en nog behoorlijk hoge grassen, dus het wild is wat moeilijker te spotten al schijnen ze hier meer katachtigen te hebben zelfs de cheeta’s, dus duimen dat die zich ook laat zien. Onze nieuwe Lodge heet Jabali Ridge, Jabali is Swahili voor rots, en het kamp is gebouwd tussen de rotsen op een heuvel met houten loop paden tussen de huisjes, dus nu moeten we ook trappen lopen.

De middag gamedrive verloopt verder rustig en we zien weer andere vogels en ook meer roofvogels dus Frank “onze birder” is weer helemaal blij. We verblijven hier 4 nachten dus nog genoeg tijd om deze omgeving weer te leren kennen, voor nu welterusten allemaal en tot morgen.

• 11 Juli 2021 - 23:11

Lia Rook:

Nou, het ging goed en het ging fout. Ik had alleen mijn naam en e-mail adres ingetypt en toen kreeg ik te lezen dat mijn reaktie verzonden was. ergens foutje, bedankt .Maar wat wel goed gegaan is, zijn jouw foto's Edith. Zoals het hoort, iets lekkers (desert), iets moois (zonsondergang)en iets speciaals (dat vliegtuig, brrrrrr). Het was weer een prachtig verslag. De komende week ben ikzelf op wereldreis (van midden, naar noord nederland). Als ik terugkom heb ik vast wel het nodige te lezen van jou. Geniet er van, X Lia 0h, bijna vergeten, gefeliciteerd met jullie oudste kleinzoon.