Ruaha National Park - Reisverslag uit Ruaha, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Ruaha National Park - Reisverslag uit Ruaha, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Ruaha National Park

Blijf op de hoogte en volg Edith

12 Juli 2021 | Tanzania, Ruaha

Brrrr… brrrr… vanmorgen staan wij op met 14 graden dus dat was zeker weer even wennen, maar slapen met deze nacht temperatuur was wel weer heerlijk. Gauw maar de kleren aan schieten en een kopje koffie voor de ochtend gamedrive. Als wij bij de auto aankomen met een lekkere dikke trui aan krijgen we nog een verassing, een lekkere warme “bushbaby” of te wel een warme kruik en dekentje voor onze schoot, heerlijk!

Vanmorgen gaan we op zoek naar leeuwen want vannacht hebben we ze horen brullen, dus ze zijn in de buurt. Eerst maar eens kijken bij de droge rivierbedding, want zeker de katten zijn het actiefst in de nacht en vroege ochtend. Geen leeuw maar wel een cheeta mama met 2 hele kleine donkere jongen bijna aan de andere kant van de oever. Voordat wij zijn overgestoken zijn ze al in het hoge gras verdwenen, maar Rama rijdt toch naar de plek waar we ze het laatst zagen want ook hij is enthousiast. Dit is de eerste keer dit seizoen dat hij een cheeta met cubs ziet, dus we rijden nog wat heen en weer tussen het hoge gras in de hoop ze nog te vinden, maar moeder is goed verstopt. Dan krijgt Rama over de radio door dat er een leopard gesignaleerd is dus gaan ook wij even kijken, en inderdaad de leopard loopt door wat dichte begroeiing niet zo ver van de weg vandaan, maar heel moeilijk om hem te filmen of op de kiek te krijgen. We waren op zoek naar de leeuw maar hebben twee andere katten gevonden dus toch ook niet slecht, dan maar een mooi plekje vinden om ons lekkere ontbijt te nuttigen die de keuken voor ons heeft ingepakt. Als men niet zoekt dan vindt je hem want pontificaal minden op de weg daar ligt onze leeuw uitgebreid te slapen, hoezo zoeken in het hoge gras. Hij tilt zijn hoofd even op bij het horen van de auto en denkt ik ben moe dus gaat verder met slapen. Inmiddels kunnen de warme kruiken wel weg want de temperatuur stijgt al aardig en wij genieten na het zien van 3 verschillende katten binnen 2 uur van ons ontbijt.

We zien nog 2 verschillende groepjes olifanten die heerlijk ook aan het ontbijten zijn en bij de 2e groep van 3 grote mannetjes blijven we hangen en bekijken hoe ze de grassen naar binnen werken met die flexibele slurf. Ze staan zo dichtbij dat we zelfs met het blote oog de lange wimpers boven de ogen kunnen zien.

Lunch terug in kamp wordt geserveerd boven bij het zwembad met bijna 360 graden uitzicht over de omgeving, dit is gewoon puur genieten. Misschien moeten we maar een lekkere duik nemen als het zo warm is om af te koelen??!

Van de duik is niets gekomen maar wel van een paar uurtjes op bed rusten, als je eenmaal lekker ligt is het moeilijk opstaan. De middag gamedrive verloopt ook rustig met de gebruikelijke dieren, oh wat klinkt dat onaardig maar het is niet zo bedoeld, sorry beesten. We komen nog wel een mooie, gezonde en beetje dikke leeuwin tegen die vanuit de struiken voor onze auto langs loopt, is zij zwanger of heeft zij gewoon te veel gegeten, we zullen het nooit zeker weten.

Bij terugkomst bij ons kamp ruiken we rook en een brand lucht? Ze hebben speciaal voor ons, hun 4 gasten een grote vuurpot aangestoken en beneden bij de ingang alles versiert met lampen/lantarens en ook hier de bar en onze tafels voor het diner opgezet. Zo geweldig leuk gedaan en wat een leuke verrassing, als wij enthousiast hierop reageren staan ze gewoon helemaal te glunderen. We genieten dan ook volop van weer een 1e klas 3 gangen diner klaargemaakt door de chef. Wat ze hier op tafel zetten kan menig restaurant in NL nog wat van leren. Dit kamp kan 18 gasten tegelijk hebben en ik was nieuwsgierig uit hoeveel man de keuken brigade bestaat. 3 hulpchefs en 2 pastry chefs, speciaal voor de toetjes en hun altijd verse brood en natuurlijk de hoofd chef, in dit geval een lange magere jonge man met 6 jaar ervaring, maar moet een chef niet een beetje dik zijn van al dat proeven?

• 13 Juli 2021 - 10:18

Chris:

Weer een mooi verslag om te lezen. Jullie genieten wel van de mooie natuur en de dieren die jullie zien. En ook nog lekker eten. Geweldig om dit op afstand mee te kunnen maken. Geniet verder van jullie mooie reis in Tanzania. Liefs en groetjes.

• 13 Juli 2021 - 11:43

Timo:

Klinkt allemaal weer geweldig luitjes! Ik proef het eten en ruik Afrika gewoon een beetje mee

• 13 Juli 2021 - 11:59

Erna:

Wat een belevenissen weer. Jullie worden zelfs vertroeteld met een warme kruik. Moet niet gekker worden!!!
    En super dat jullie weer wat dieren hebben kunnen spotten en ook nog heel dichtbij. Geweldig!
    Met het kamp hebben jullie het ook getroffen zo te zien. Prachtig uitzicht en heerlijk eten. Met een keukenbrigade waar menig restaurant jaloers op is.
    Lekker genieten lieverds xxx

• 17 Juli 2021 - 16:18

Lia Rook:

Ik lees nu pas jullie reisverslagen van afgelopen week. Want zoals jullie weten wat ik op wereldreis in nederland. Ik heb wel goed opgelet, maar hier geen wild kunnen ontdekken.
    Wat weer een prachtig reisverslag. Ik zag dat jullie 2 chefs hebben voor het maken van de toetjes. Zoals jullie weten ben ik daar gek op, dus neem er maar eentje mee naar nederland.
    Ik ga naar het volgende verslag.
    0h, en nog gefeliciteerd gisteren met jullie jarige schoondochter.