Nog een volle dag in Camp Roho ya Selous - Reisverslag uit Selous Game Reserve, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Nog een volle dag in Camp Roho ya Selous - Reisverslag uit Selous Game Reserve, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Nog een volle dag in Camp Roho ya Selous

Blijf op de hoogte en volg Edith

09 Juli 2021 | Tanzania, Selous Game Reserve

Vanmorgen weer op de gebruikelijke tijd vertrokken 6:30 uur net na zonsopkomst. Eerst gaan we een kijkje nemen bij een nest van hyena’s in de buurt. We zien een holle boomstam waar een volwassen hyena voor ligt, zij houdt de wacht. Als wij rustig blijven wachten zien wij een klein zwart kopje naar buiten kijken en even later trekt de kleine de stoute schoenen aan en laat zich helemaal aan ons zien, net een kleine zwarte hond. Hyena’s worden n.l. zwart geboren en worden pas bruin met vlekken als ze groter zijn. Er liggen verder op in een greppel nog 2 hyena pups en deze hebben al de goede kleur en ook de vlekken dus moeten ze rond de een jaar zijn. Hyena’s zijn niet de allermooiste beesten maar als ze jong zijn zijn ze wel lief.
We zijn er achtergekomen dat Selous National Park een park is van heel veel giraffen want ook hier zien wij ze bijna overal, tussen de bosjes zien we heel vaak deze koppies ons zeer geïnteresseerd aan kijken. Er is tot 6-10 jaar geleden hier heel veel gejaagd op groot wild in dit gebied, olifanten, leeuwen en leopards en dit alles met hele dure officiële vergunningen waardoor de stand van deze dieren in dit park schrikbarend is afgenomen. Ook de olifanten hebben zich aangepast en houden zich schuil gedurende de dag in de dichte bossen en komen pas in de nacht eruit want in de ochtend zien we best veel verse olifanten uitwerpselen maar de olifanten ho maar. Zij hebben geleerd mensen moet je vermeiden want dat is gevaar. Jammer eigenlijk dat dit tot voorkort nog heeft plaatsgevonden.
Vanmiddag gaan we weer op het water een boot cruise maken op het meer. We hebben een kleine boot voor 6 personen met een zeer zware motor erachter. Op elke stoel hangt een reddingsvest maar als je weet hoe veel krokodillen er in dit meer zitten dan heb je weinig tot geen kans als je overboord valt. Die krokodillen pakken zelfs een volwassen gnoe dus een mens is maar een snackje voor ze. Je moet bij sommige dingen maar niet te lang stilstaan. We varen langzaam langs verschillende oevers en zien aapjes, gnoes, impala en zelfs een monitor lizard (varaan of hagedis). Voor onze “sundowner” gooit de kapitein het anker uit bij een klein eilandje in het meer waar verschillende soorten witte reigers hun nacht onderkomen hebben in een giga struik. Het is een gevecht en geluid van jewelste om een mooi plekje te vinden. In een nabijgelegen struik vliegen er 20-25 bonte ijsvogels naar hun plekje voor de nacht, dus ik weer blij met mijn kingfishers, maar dus alleen de bonte en geen andere kingfishers.
Vanavond eten we buiten onder de sterren, prachtig met gezellig allemaal lantarens om ons heen gezet en voor het eten praten we nog na over onze dag bij een lekker groot vuur met het personeel van het kamp. Tijdens het eten horen we een boos tetterende olifant en het gejank van een hyena, en niet zo heel ver van ons kamp vandaan, dus vanavond terug naar onze tent is het even opletten. Al worden wij als het donker is altijd begeleid in kamp want er zijn geen hekken omheen. Slaap lekker allemaal.
P.s. Ik heb begrepen dat de foto’s die ik post voor jullie als lezers niet meer zichtbaar zijn sinds de site is veranderd? Sorry, ik heb de vraag gesteld aan de servicedesk en hoop op spoedig antwoord.

• 09 Juli 2021 - 22:48

Erna:

Yessss de foto’s zijn nu gelukkig zichtbaar. Dan hebben we nog meer beeld bij jullie belevenissen. Soms wel erg spannend hoor.... vooral met die krokodillen. Blijf aub voorzichtig en niet gaan staan of over de rand van de boot hangen. Maar wel weer een prachtig verslag. We genieten volop mee met jullie xxx

• 10 Juli 2021 - 00:21

Lia Rook:

Nee, lukt bij mij niet Erna. Ik heb bij dit verslag 2 foto's. En het rare is dat nog een pagina achter zit. En dit verslag erover heen scrollt. Iets gaat in ieder geval niet goed. Zou dat evt. een verschil kunnen zijn tussen Apple en Android ? Ik noem maar een dwarsstraat, want ik heb er niks naks, nada verstand van.

• 10 Juli 2021 - 10:21

Denise:

Ondanks dat de olifanten zich verstoppen zien jullie toch veel beestjes en klinkt het als heerlijke reis! X

Ps Ik kan twee foto’s bij dit verslag zien (hyena pup en Frank in een bootje)

• 10 Juli 2021 - 11:04

Timo:

Foto’s van de andere dagen nu ook zichtbaar. Prachtige aanvulling op jouw toch al zo beeldende verslagen Edith! Ziet er weer uit als een mooi wildlife avontuur waarvan we thuis kunnen meegenieten!