1e dag St. Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu 1e dag St. Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

1e dag St. Petersburg

Blijf op de hoogte en volg Edith

31 Augustus 2019 | Rusland, Sint-Petersburg

St. Petersburg het vroegere Leningrad en onze eerste kennismaking met Rusland, wat staat ons te wachten? We meren aan in de vroege ochtend om 7 uur, en het is druk bij het ontbijt om 5:30 uur. Waarom zitten we zo vroeg aan het ontbijt zullen jullie je afvragen? Wij hebben voor onze 2 dagen hier in St. Petersburg n.l. voor beide hele dagen excursies geboekt, de hoogtepunten van St. Petersburg. Omdat wij de excursies hebben geboekt bij de HAL hoeven wij niet zelf onze visa’s te regelen, dus hebben een groepsvisum.

Om 6:45 is het verzamelen in de grote zaal op dek 2 met ons paspoort, tour ticket en opstapkaart van ons schip, en natuurlijk de nodige foto apparatuur.

We krijgen te horen dat de inklaar formaliteiten van het schip nog niet voltooid zijn dus dat wij nog moeten wachten tot men het groene licht krijgt om met het ontschepen te beginnen. Ongeduld en spanning stijgt, wat staat ons te wachten, vanuit het schip kunnen wij niets van de stad zien behalve lelijke grijze blokkendozen die eruit zien als flatgebouwen. Inmiddels wachten wij al ruim een half uur voordat wij geroepen worden als groep om richting de uitgang van het schip te lopen waar wij, voordat wij het schip verlaten, een sticker opgeplakt krijgen met “oranje 6”. De loopplank af en naar een hal op de kade met 15 kleine hokjes waar een Russische immigratie medewerker in zit. Één voor één het hekje door voor het hokje en twee ogen kijken je aan boven een hoge balie, er kan geen lachje af! “Goodmorning” en ik overhandig mijn paspoort en tour kaartje, dit is tevens mijn visum. Nog steeds geen reactie maar er wordt druk iets ingetypt op een scherm, twee ogen kijken mij aan, en weer naar beneden, dan hoor ik”klak klak” en het paspoort en een visum briefje worden terug naar mij geschoven en ik kan doorlopen. Iedereen moet door dit procedé en dan uit de loods aan de andere kant en de bus met “oranje 6” opzoeken. Gelukkig staan ze keurig op nummer, en er staat een kleine Russische dame van een jaar of 50 met het oranje bordje voor de bus. Kaartje inleveren en “welkom in St. Petersburg” met een enigszins hoog stemmetje maar in keurig Nederlands met een Belgisch accent!

We vertrekken om 8:30 met 39 Nederlanders op weg naar Katarina’s Paleis , haar zomerpaleis iets buiten de stad. Onze gids Ella overhandigd ons kleine versterkers met oortjes, zodat wij haar allemaal goed kunnen horen als wij zo bij het paleis aankomen en aan de rondleiding gaan beginnen, en ja, Frank moet echt achter dat vlaggetje aan lopen! Onderweg krijgen we veel informatie te verwerken over de stad, de omgeving en wat we gaan zien vandaag. Als wij aankomen vallen onze monden open bij het zien van het paleis. Uit de bus en achter aansluiten in de rij van alle groepen die naar binnen willen. Ik denk dat er zeker 500 mensen staan in de rij! Ik weet niet wat ik had verwacht maar zoveel mensen zeker niet. Eenmaal binnen, na een half uur, moeten we papieren sloffen over onze schoenen aantrekken zodat wij de vloeren niet beschadigen!

Wat een overdadige luxe, goud en nog eens goud, bling en nog meer bling, mensen en nog meer mensen. Die knop in ons hoofd moet even om want het is echt heel druk, maar wat we allemaal zien en horen is wel prachtig. Kijk zelf maar naar de foto’s.

Na ons bezoek rijden we weer terug naar de stad waar we nog een rondleiding krijgen in de St. Isaac’s Cathedral met zijn indrukwekkende ronde gouden koepel, deze is te zien van elk punt in de stad. Weer zo veel mensen, maar je went eraan en onze gids kan zo goed vertellen wat er allemaal te zien is met anekdotes dat je al die mensen maar voor lief neemt.

We worden in het centrum van de stad naast het Kazan Cathedral gedropt om wat te gaan lunchen en kijken onze ogen uit naar de grote prachtige kleurrijke gebouwen in Nevsky Prospect de hoofdstraat, hoofdlaan moet ik eigenlijk zeggen, het is breed, groot en druk.

In de middag gaan we nog naar de Church of our Saviour on the Spilled Blood. Tsaar Alexander II is hier vermoord in de negentiende eeuw, dus een nieuwe kerk. Deze is gebouwd precies op de plek waar hij is vermoord en de stenen waarop hij is vermoord zijn nog te zien. Binnen zijn alle wanden en alle plafonds, 5500 vierkante meter, voorzien van afbeeldingen in mozaïek. Werkelijk prachtig om te zien. Ook de buitenkant met zijn prachtige kleurrijke koepels en bewerkte gevel is geweldig, alleen jammer dat de centrale toren in de steigers staat wegens restauratie werkzaamheden. We hebben zo’n 9 1/2 uur doorgebracht in St. Petersburg vandaag en hebben zeer veel informatie te verwerken gekregen.

Terug op de kade moeten wij weer langs de immigratie en krijgen weer een stempel en het papieren visum wordt uit ons paspoort gehaald voordat wij terug aan boord mogen.

Is dit werk verschaffing, bureaucratie ten top of toeristje pesten....??

Morgen zijn wij hier ook nog en dan moet het weer opnieuw?!

• 02 September 2019 - 19:54

Lia Rook:

Het is allemaal wel schitterend wat jullie die 1e dag in St.Petersburg gezien hebben + nog een 2e dag er achter aan.
    Ik hoop dat jullie weinig last hebben gehad van knie/voet/rug want zo te zien was het daar wel veel lopen.

Ik zag op Franklin zijn fb-site dat jullie inmiddels in Helsinki zijn.

Ik kijk uit naar de volgende verslagen.

Geen ene foto van eten !!!! ???? Hoe komt dat , ben ik niet gewend van jullie.

Heel veel plezier, alle goeds, XXXX