Århus - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Århus - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Århus

Blijf op de hoogte en volg Edith

06 September 2019 | Denemarken, Århus

Het is de tweede stad van Denemarken en ligt aan de oostkust op het vasteland van Denemarken en is de hoofdstad van Jutland. Jutland grenst in het westen aan de Noordzee, in het noorden aan het Skagerrak en in het oosten aan het Kattegat en de Kleine Belt. Als wij om 7 uur aanmeren laat het zonnetje verstek gaan en zien we donkere wolken boven de stad samenkomen. Zou ons geluk op mooi weer dan toch gekeerd zijn, en ja hoor we moeten de paraplu’s meenemen als we van boord gaan. Dan maar in de Hop On Hop Off bus en een sightseeing rondje van een uur maken door de stad. Natte jassen en paraplu’s en warme lichamen in de bus maken het er niet echt gezelliger op, de ramen beslaan en de omgeving is een beetje triest zo, jammer.

We waren van plan om uit te stappen op Den Gamle By (de oude stad), waar men oude huizen uit de 17e, 18e en 19e eeuw bij elkaar kunt zien, een dorp eigenlijk uit de tijd van Hans Christian Andersen. Het is een openluchtmuseum, maar omdat het nog steeds behoorlijk regent wijzigen wij onze plannen en rijden door naar de binnenstad van Århus en onderweg zien we op een groot open terrein ook vele witte tenten en dit is een soort food festival, jammer dat met dit weer er weinig publiek op af komt.

Door de binnenstad loopt ook de rivier de Århus Å, maar ook hier zijn ze flink aan het bouwen of verbouwen dus zien we kranen, graafmachines en afgeschermde panden. Misschien ook wel omdat dit werk in de zomer gedaan moet worden want in de winter is het denk ik veel te koud! We hebben nog wat door de hoofd winkelstraat gelopen en natuurlijk in de mooie winkels gekeken maar toen het weer ging regenen had ik het wel een beetje gehad, paraplu open, paraplu dicht, weer open. Dus dan naar weer gelopen richting de kade en het schip, wel jammer maar het was beter en gezelliger geweest met een zonnetje.

We varen om kwart over 5 weer uit de haven door het vrij nauwe havenhoofd maar kunnen nu de moderne flats aan de ingang van de haven goed zien. Ze zijn spierwit met blauwe balkons en van een afstand lijken het net ijsschotsen, mooie architectuur. Vanavond is het weer gala avond dus moeten we ons weer extra opdoffen en moet ik niet vergeten om de eetzaal waar wij tot nu elke avond hebben gegeten te filmen.

• 08 September 2019 - 10:54

Lia Rook:

Wat jammer dat het weer zo tegenviel die laatste dag. Had het zonnetje geschenen dan had Frank vast wel geroepen "ergens op de wereld is het nu happy hour".
    Jullie zullen nu wel weer in Amsterdam zijn of richting Rotterdam naar de Wereldhavendagen. In ieder geval welkom thuis in regenachtig nederland.