Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Helsinki

Blijf op de hoogte en volg Edith

02 September 2019 | Finland, Helsinki

Vanmorgen kunnen we weer een beetje uitslapen want we kunnen onze eigen dag weer indelen, geen tours geboekt. De weersvooruitzichten zijn niet al te best, bewolkt met regen, maar gelukkig is het tegendeel waar. Als we na het ontbijt om 10 uur van het schip gaan staat er achter de hekken al een Hop on Hop Off bus dus wij besluiten deze maar eerst te nemen voordat we naar de binnenstad van Helsinki gaan. Jammer genoeg is de Norwegian Getaway met z’n 4000 passagiers ook al in de Haven dus de wachttijd voor de bus bedraagt 45 minuten. De jongen adviseert ons de shuttlebus te nemen naar het centrum en daar op de bus te stappen. Dan maar een stukje verder lopen naar de shuttle bus en geen rondrit door Helsinki. De shuttlebus gaat gelukkig binnen 5 minuten weg en wij zijn onderweg naar de stad.

We worden afgezet aan het einde van de kade en moeten nog een stukje langs de kade lopen naar het plein met markt stallen. Ze verkopen er souvenirs en mooie dikke warme truien en mutsen, groenten en fruit en ook zijn er eetstalletjes met gebakken vis. We zien ook dat er boten liggen voor een cruise door de kanalen en deze rit duurt 1 1/2 uur. Laten we dat maar doen ipv een rit op de Hop On Hop Off. Het zonnetje schijnt dus we gaan lekker boven op het dek zitten om van de zon te genieten. De boot is niet helemaal vol als hij op tijd vertrekt. De stuurman laveert de kleine boot de haven uit en geeft een dot gas zodat wij met de wind in de haren richting wat kleine eilandjes gaan. We varen rond de eilandjes voordat we weer verder op richting de kust gaan en door de kanalen varen zodat we een goede impressie krijgen van de huizen hier in Helsinki. Wij zien dat veel huizen in de tuin en aan het water kleine schuren hebben en horen later dat dit geen schuren zijn maar sauna’s. Bijna elke Fin heeft thuis een sauna en als deze aan het water is dan nemen ze na de sauna gang een duik in het frisse water. Keurig op tijd meren wij weer aan in de haven en lopen wij richting het Senaat Plein waar de majestueuze Witte Domkerk prominent staat te stralen in de middag zon. In het midden van het plein staat het beeld van Tsaar Alexander II. In het centrum van Helsinki in de wijk Katajanokka staat ook de grootste Russisch-Orthodoxe kathedraal van West- en Noord-Europa. Dit is de in rode baksteen opgetrokken Uspenski kathedraal. Deze kerk is een duidelijke bevestiging van de Russische invloed op de Finse geschiedenis.

We gebruiken nog onze lunch in een typisch Fins lunch restaurant waar we een keuze hebben uit 4 gerechten en een buffet met salades. De Finnen eten vaak een kleine lunch buiten de deur en wij kiezen rendier stoofvlees. Heerlijk smaakt het, lijkt veel op onze hachee.

Het is weer tijd om richting boot te gaan en we lopen onderweg nog door een oud tram station waar er veel klein winkels zijn die eten verkopen en ook ingeblikte kaviaar, eland vlees en rendier vlees. Zullen we wat meenemen? Nu terug met de shuttle bus en vertrek uit de haven van Helsinki. Vannacht varen we door naar Stockholm de hoofdstad van Zweden.