Van Quito naar Coca - Reisverslag uit Puerto Francisco de Orellana, Ecuador van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Van Quito naar Coca - Reisverslag uit Puerto Francisco de Orellana, Ecuador van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Van Quito naar Coca

Blijf op de hoogte en volg Edith

05 November 2021 | Ecuador, Puerto Francisco de Orellana

Na een hele onrustige nacht vannacht, 4 keer wakker en dan ook nog om 5 uur weer klaar wakker, ben ik maar opgestaan. Denk dat het de warmte en jetlag was of gewoon wennen aan een ander bed maar moeten vandaag toch weer vroeg op om om 6:30 uur te vertrekken richting luchthaven om naar het jungle stadje van Coca te vliegen, een vlucht van in totaal 40 minuten, om 9:30 uur. We kunnen één koffer in het Hotel laten omdat we zeker niet alles nodig hebben voor 3 dagen in de jungle.

Onze chauffeur van gisteren staat keurig op tijd voor met de auto klaar en daar gaan we richting vliegveld, het is drukker dan bij onze aankomst gisteren maar volgens de chauffeur lang niet zo erg dan later in de ochtend, ja het is toch een stad van 3,5 miljoen mensen!

Met opstijgen krijgen we een mooi uitzicht op de bergen rondom Quito, en op weg naar het vliegveld heeft Cotopaxi, de meest beroemde en meest actieve vulkaan in Zuid Amerika, zich helemaal vrij van wolken al aan ons laten zien. De vlucht is idd zeer voorspoedig en als we aankomen in Coca regent het pijpenstelen, maar dat is hier zeker geen uitzondering want alles is groen dat duidt op veel regenval. We rijden met 10 medereizigers ongeveer 15 minuten naar de opstapplaats van onze boot en waar we wat formulieren moeten invullen. Het is een grote kano boot geschikt voor 20 mensen en met een redelijk sterke motor erachter. We kunnen gelukkig ruim zitten en hebben allen een raamplaats zal ik maar zeggen.

We vliegen een kleine 2 uurtjes met een snelheid van 25 tot 30 km per uur over de Coca rivier, een grote zijrivier van de machtige Amazone Rivier. Heerlijk wat een genot om zo vervoerd te worden met de wind in de haren en wat een uitzicht op de oevers van deze rivier. Gelukkig is het nu droog en kunnen we af en toe wat blauwe lucht zien boven ons. Nu stappen we na een sanitaire stop over op 2 veel kleinere kano’s, één voor 4 personen met 2 peddelaars en de andere voor 6 personen. Het tempo gaat flink omlaag en nu varen we op een veel kleinere zijtak van de rivier, de Napo Rivier richting onze eindbestemming het Napo Wildlife Centre, onze thuisbasis voor de komende 3 nachten. De gidsen leggen uit wat we om ons heen zien, 4 verschillende soorten en maten aapjes, vogels en planten. Deze tocht duurt ook nog een uurtje of twee en aan het eind heb ik zere billen en ben stijf van toch wel een lange zit. Maar als we onze eerste blik werpen op onze nieuwe thuisbasis is het best wel indrukwekkend zo midden in de jungle.

We kunnen ons even opfrissen na de warme en drukkende reis hiernaartoe en kunnen kennismaken met onze “cabana” en dat is zeker voor ons geen tegenvaller. Wij hebben namelijk een upgrade gekregen en hebben een cabana met een jacuzzi op ons achterbalkon! Hij staat helemaal gevuld en gereed voor ons inclusief bubbels. We zitten erin en komen om in het schuim wat toch weer hele leuke foto’s oplevert met de waterdichte GoPro.

Na het gezamenlijke eten kunnen we nog een nacht wandeling van 30 minuten maken maar dat laten wij maar even aan ons voorbijgaan vanavond, want morgen ochtend is het plan om 5 uur op te staan, half 6 ontbijt en 6 uur vertrekken!

Weer een nieuwe dag en nieuwe avonturen.

• 06 November 2021 - 07:40

Patty:

Wat een heerlijk verhaal en prachtige foto's. Ik geniet weer mee, dank!

• 06 November 2021 - 08:57

Lia Rook:

Dit varen op de rivier is wat anders dan de watertaxi gebruiken in rotterdam. Wat een geweldig verhaal hoe jij beschrijft hoe jullie vervoerd worden over de rivier.
    Ik ben erg benieuwd achteraf de foto's te bekijken hoe jullie cabana's eruit zien. Ik kan mij daar enigszins wel een voorstelling van maken. In ieder geval geen trekkerstentje.
    Bedankt weer voor dit leuke verslag. Een leuk begin om hier het weekend mee te beginnen.

• 06 November 2021 - 09:26

Erna:

Zo het begint ook weer heel spectaculair. Maar ik zie jullie voor me hoe jullie aan het genieten zijn.
    Maar die kano’s lijken mij toch wel een beetje spannend...
    Jullie jacuzzi en de bubbels spreken mij meer aan.Ben zeker benieuwd naar de foto’s van jullie verblijf enz. Heel veel plezier lieverds xxx

• 06 November 2021 - 09:29

Erna:

Ik bekijk net de foto’s maar jullie zijn helemaal niet zelf aan het paddelen. Daarom zijn jullie stijf!!! hahaha

Verslag uit: Ecuador, Puerto Francisco de Orellana

Ecuador en de Galapagos Eilanden

Onze reis van april is omgezet naar augustus in de hoop dat wij dan wel kunnen vertrekken. De reis is nogmaals verzet naar april volgend jaar aangezien alle afvaarten zijn gecanceld ook voor augustus en misschien maar beter ook aangezien de situatie in Zuid Amerika momenteel alles behalve rooskleurig is!
De reis van augustus is ook niet doorgegaan en staat hij op april 2021 maar dat gaat volgens mij ook niet gebeuren. Dus nog steeds afwachten wanneer we kunnen gaan???
Voor nu staat de reis gepland van 4 november tot 20 november 2021 dus eerst naar Afrika in juli.

Dit keer gaan we richting Zuid Amerika. We vliegen naar Quito en na 2 dagen naar het junglestadje Coca met een fantastisch uitzicht over het Andesgebergte. Hier verblijven wij in het Napo Wildlife Center vanwaar we op ontdekkingsreis gaan in het regenwoud. Daarna gaan we naar Cotopaxi en het Quilotoa kratermeer.

We laten het vaste land achter ons en vliegen naar San Cristobal op de Galapagos waar we aan boord stappen van de Evolution om 8 dagen een aantal van de Galapagos Eilanden te verkennen. We eindigen de cruise op Santa Cruz vanwaar wij naar Baltra Eiland via Guayaquil weer terug vliegen naar Amsterdam. Iets meer dan 25 jaar geleden hebben we ook de Galapagos Eilanden bezocht en zijn zeer benieuwd naar de veranderingen.