Sand River Lodge Selous - Reisverslag uit Selous Game Reserve, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Sand River Lodge Selous - Reisverslag uit Selous Game Reserve, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Sand River Lodge Selous

Blijf op de hoogte en volg Edith

05 Juli 2021 | Tanzania, Selous Game Reserve

Vanmorgen om 8:30 uur gevlogen met Coastal Air van Dar Es Salaam naar Airstrip Behobeho en ons camp aan de Rufiji rivier Sand River Lodge, een vlucht van 45 minuten. Daar stond onze gids Deo ons al op te wachten met een lekker ontbijt, cruesli met yoghurt, vers fruit, muffins, juice en koffie en thee. Er was ook een park ranger Claudio, een jonge man met mooie witte tanden, een vriendelijk en aanstekelijke lach en een geweer. Hij moest binnenkort weer op patrouille, op zoek naar stropers. Koffers en bagage in het truckje, de wind weer in de haren en daar gingen we voor onze eerste gamedrive onderweg naar het camp. De omgeving is droog, plat met af en toe wat struiken en bomen dus wijds en makkelijk om wild te spotten. Deo onze chauffeur is geboren in deze omgeving en is sinds 2005 gids dus kent het gebied op zijn duimpje. We spotten gazelles, gnoes, giraffen en drie leeuwinnen met 3 cubs binnen het eerste uur! Wat hebben we dit gemist.
Deo kriskrast over de zandpaden en ziet dan een hoop gieren in de bomen verder op, daar is vast wat aan de hand zegt hij dus hup eropaf. Ja hoor, 2 amechtige leeuwen onder een kleine boom met hun “kill” van vanochtend, een jonge hippo al aangevreten. Verder op in de bomen nog meer gieren dus er moet nog wat zijn zegt hij, en jawel even verder op vinden we een dode hyena met veel gieren eromheen. Waarschijnlijk heeft deze hyena geprobeerd de “kill” van de leeuwen te stelen en moest hij dit bekopen met zijn leven. Leeuwen doden n.l. ook hyena’s, maar eten deze niet op dus laten hem liggen voor de gieren. Nu moeten we echt doorrijden om op tijd bij de Lodge te zijn voor de lunch om 1 uur.
Onze Lodge ligt boven op een heuvel met een prachtig uitzicht op de Rufiji rivier en ook vanuit ons verblijf hebben we hetzelfde uitzicht. Midden in de rivier is een witte zandbank en deze is nu wel zichtbaar maar in het regen seizoen ligt het geheel onder water. Op de zandbank en aan de oever liggen de krokodillen te zonnen en het geluid van de hippo’s in het water is goed te horen.
Even lekker rusten voordat we vanmiddag weer een game drive maken. Dit keer op zoek naar vogels, bee-eaters, reigers, plevieren en lepelaars. Nog wat giraffen en gnoes voordat we weer richting Lodge gaan maar niet voordat we onze “sundowner” nuttigen bij een klein meertje waar de hippo’s een serenade voor ons zingen.
Morgenochtend weer wat anders, een rivier cruise en dan kunnen we weer kijken of het vissen lukt??!!

• 05 Juli 2021 - 21:51

Erna:

Wat een belevenissen al weer op de eerste ochtend in jullie zo geliefde Afrika. Wat je ook schrijft jullie hebben dit heel erg gemist! Ik zie Deo zo voor me! Zoals jullie weten hou ik hiervan. Fijn dat hij jullie al veel mooie dieren heeft laten zien. Vanmiddag veel succes met vissen. Ik ben benieuwd naar de vangst. Liefs van ons xxx

• 05 Juli 2021 - 22:27

Erna:

Sorry morgen succes met vissen!!!xxx

• 06 Juli 2021 - 00:06

Lia Rook:

Fijn dat jullie hier zo van genieten. Ik prefereer dit soort beesten graag in de dierentuin te zien. Je moet geen angsthaas zijn (zoals ik) . Je praat van het geluid van de hippo's, die je hoort. Krokodillen die liggen te zonnen aan de oever (zo schattig). Gelukkig is niet iedereen hetzelfde. Toch geniet ik altijd van jouw reisverslagen, Edith.

• 06 Juli 2021 - 00:22

Patty: