Vertrek naar de Baltische Staten vanuit Amsterdam - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Vertrek naar de Baltische Staten vanuit Amsterdam - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Vertrek naar de Baltische Staten vanuit Amsterdam

Blijf op de hoogte en volg Edith

25 Augustus 2019 | Nederland, Amsterdam

Vanmorgen op tijd op want vandaag gaat het gebeuren, we vertrekken op de cruise. De laatste dingetjes in de koffer en Erna en Chris halen want we vertrekken gezamenlijk vanuit Rotterdam. Om half 11 zijn we met z’n 4-en nog het laatste kopje koffie voordat de koffiemachine uit gaat. Koffers, check, paspoorten check, opstap kaarten, check, goed humeur check, we zijn er klaar voor!

Eerst met de tram naar CS, daarna met de IC direct naar Schiphol en om 13:00 uur staan we in het zonnetje met 30 graden bij de taxi standplaats op Schiphol. We hebben een busje nodig want 4 man met elk een koffer gaat niet in een normale taxi. Genoeg om uit te kiezen hier op Schiphol, we hebben een jonge Aziatische chauffeur die gelukkig weet waar de CVK Terminal aan de Elbaweg is al gebruiken ze toch nog altijd de TomTom. Men gebruikt deze terminal als er teveel cruiseschepen zijn, een soort “overflow”. We worden gedropt voor de loods en kunnen gelijk doorlopen tot waar we de bagage met speciale labels kunnen afgeven. Al de koffers gaan door een scanner en worden dan op grote trolleys geladen om vervolgens aan boord te worden gebracht. Wij komen dan in de echte hal waar er een slingerdeslang lijn staat die naar een lijn van 20 balies leidt waar medewerkers druk bezig zijn alle opstappende passagiers in te checken. We krijgen ons kaartje voor de boot waar alles op geregistreerd staat, naam, hut nummer, muster station (waar we naar toe moeten in geval van een nood situatie) dek nummer etc. Deze kaart is heel belangrijk want zonder deze kom je niet aan boord. We worden keurig door wat medewerkers weer uit de loods geleid maar niet voordat er van ons groepje een foto is gemaakt tegen een groene achtergrond. Kunnen ze later denk ik het schip op projecteren. Langs onze cruise boot in de bloedhete zon lopen we naar een soort tent halverwege waar ook de ingang van het schip is, dus geen hoge loopbrug of zo. De kaarten worden gescand en ze krijgen op het beeldscherm ook je foto te zien als check. We worden een beetje wegwijs gemaakt waar we moeten zijn voor onze hutten dus dan deze maar eerst inspecteren. Ons onderkomen voor de komend 2 weken is dus op dek 4, Beethoven Dek, aan de achterkant van het schip. Onze hutten zitten naast elkaar dus gelijk geregeld dat het tussenschot van de balkons open is kunnen we zo overlopen.

We varen volgens schema om 17 uur weg uit de haven richting IJmuiden en de sluizen. Achter ons vertrekt nog een cruise schip maar we kunnen niet zien welke. Het zonnetje schijnt volop dus op het achterdek is het rond de 30 graden, flink zweten in de zon! Maar er liggen al wat mensen op de bedjes te zonnen rond het kleine zwembad. We krijgen nog de verplichte “drill” in geval van nood maar gelukkig hoeven we niet met de zwemvesten in de hete zon op het dek te staan! Om half 7 verlaten we de Nederlandse wateren bij IJmuiden met zijn vele strandhuisjes.

We verkennen nog een beetje het schip voordat wij om 20 uur aan tafel gaan voor ons avondeten. We hebben gelukkig een tafel voor 4 in de grote eetzaal dus geen vreemden aan tafel. Het eten is heerlijk en de eetzaal is goed gevuld dus een goede sfeer. Met een lekker glaasje wijn erbij en wij hebben het naar onze zin. Morgen hebben we nog een zeedag dus voor vanavond houden we het om 10 uur voor gezien, best wel moe van de hitte, vele indrukken en het vroege opstaan.