De Katten van de Mara - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu De Katten van de Mara - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

De Katten van de Mara

Blijf op de hoogte en volg Edith

17 Oktober 2016 | Kenia, Masai Mara

Vandaag ga ik kattendag noemen en jullie kunnen misschien wel raden waarom?! Vannacht heerlijk geslapen in ons open hemelbed in de tent in de Mara, alleen hebben de apen ons af en toe wakker gemaakt met hun geschreeuw rondom het kamp. Om 6:30 in onze safari auto om te gaan kijken wat deze nieuwe dag in de Mara ons zal brengen. Het beloofd weer een prachtige warme dag te worden maar in de ochtend is het nog steeds een beetje fris dus lekker een dikke trui aan voor de eerste uren in de wagen. Toen we hier aankwamen mochten we allen een dier uitkiezen die we heel graag zouden willen zien van onze gids, en ik ben en blijf natuurlijk een "grote katten" vrouw dus voor mij was de keuze niet moeilijk, een cheetah of jachtluipaard! Deze hebben we ook gezien 25 jaren geleden tijdens onze eerste reis naar Kenya. We gaan richting de plek waar we gisteren de 3 leeuw broers hebben gezien en iets verderop zien we dat ze kennelijk gisteravond of vannacht hebben samengewerkt met 4 leeuwinnen en de samenwerking is in hun aller voordeel uitgepakt want ze hebben vannacht een grote buffel neergehaald en zijn zich te buiten gegaan aan ogeveer 600 kg vlees die deze buffel opleverde. Allen liggen amechtig met dikke buiken te rusten behalve een mannetje die waarschijnlijk nog niet genoeg heeft gehad want hij is nog driftig op de botten aan het knabbelen om de laatste resten buit te maken. Alle katten zijn in principe nachtdieren en jagen het liefst 's-nachts als het koeler is en het hen minder energie kost. Voorlopig hoeven ze de eerste 2-3 dagen niet meer op zoek naar een maaltje!
We rijden verder richting de grens van de Mara met de Serengeti en zien ook hier de echte plains, dus we kunnen heel ver om ons heen kijken. Olifanten komen we tegen, waterbokken met hun toiletbril op de kont, ook nog een aantal hyena's en ook een hol waar net 2 jongen zitten te genieten van de eerste zonnestralen van vandaag, maar zodra ze de auto horen schieten ze weer hun hol binnen dus dat betekent dat de moeder niet in de buurt is en ze kwetsbaar zijn. Nog meer kuddes buffels, elanden en zebra's zien we in het ochtendlicht genieten van hun ontbijt. Dan krijgen we bericht op de radio dat er een luipaard is gespot maar dat is minstens een half uurtje rijden nog van waar we zijn, besloten wordt om te proberen om het luipaard te spotten dus we snellen ons richting de plek waar zij gisterenavond gezien is in de hoop dat ze nog in de buurt is. Luipaarden zijn heel schuw dus als we haar kunnen vinden zou dit geweldig zijn. Na ongeveer 25 minuten rijden we langs een greppel en waarachtig zien we het luipaard op de grond onder een boom de aarde aan het schrapen om zo de geur van de gazelle, die halverwege de boom in het kruispunt van 2 takken hangt te verbergen voor andere dieren. Even later springt ze heel elegant en met gemak weer de boom in en klimt tot waar de gazelle hangt en begint lekker aan haar ontbijt of lunch. We bekijken dit ritueel van eten en dan uitrusten terwijl ze op een grote tak ligt en alle vier haar poten naar beneden laat hangen ongeveer een half uur voordat we verder rijden. Dat is katachtige nummer 2!
In het hoge gras iets verder op zien we 3 safari auto's ergens omheen staan en onze chauffeur rijdt er naartoe en we zien hier een Afrikaanse Serval Kat, even slank gebouwd als een jachtluipaard, maar de grote van een forse huiskat. Deze kat is op zoek naar knaagdiertjes in het hoge gras. Kat nummer 3. Nu nog mijn favoriet die zijn we nog niet tegengekomen maar voordat we vanaf het grens gebied na een heerlijk koud drankje te hebben genuttigd terug rijden richting kamp krijgen we bericht door dat er 2 jachtluipaarden, 2 broers zijn gezien onder een boom tussen het hoge gras. Gelukkig weet onze gids waar dat is want er is hoog gras en bomen overal om ons heen. En jawel de 4e kat van deze ochtend, 2 pracht exemplaren van gezonde jachtluipaarden die op de uitkijk staan voor een maaltje, ze hebben al een paar dagen niet gegeten want ze zijn redelijk slank. Prachtig die traan strepen van hun binnenooghoek naar beneden toe en de snelste katachtige op de prairies. Mijn ochtend kan zeker NIET MEER STUK!
Terug in het kamp gaan we na de lunch even lekker een uurtje of 3 rusten want vanavond vertrekken we om 17:30 uur voor een avond/nacht safari op zoek naar de dieren van de nacht.
We rijden het kamp uit en nadat het vanmiddag wat heeft geregend is het nu weer helder met prachtig gezeefd licht. We zien giraffen, zebra's en een nijlpaard die terug wandelt naar zijn modderpoel. Nu de zon onder is, is het hier op de Mara ook echt donker want het licht komt alleen van de maan en de sterren en niet van de aarde, begint onze gids met zijn koplampen en zoeklicht te kijken wat hij kan vinden. Ik had gehoopt op een stekelvarken of een honingdas maar helaas geen van beiden gevonden wel een redelijk aantal grote Afrikaanse hazen en hyena's met jongen.
We worden nog getrakteerd op een verrassing want het avond eten is vanavond een paar kilometer buiten ons kamp midden in de bush, compleet met lampen, een groot kampvuur en een uitgebreide barbecue. Ook bezoek van een lokale Masai groep die voor ons in klederdracht wat lokale liederen zingen, met af en toe meer grommen, staat vandaag op het programma. Heerlijk gewoon om na zo'n mooie dag zo verwend te worden!

• 17 Oktober 2016 - 22:50

Lia Rook:

Wat een reis, wat een ervaringen. En jullie zijn pas een paar dagen weg. Helemaal geweldig dit allemaal te lezen. Wij reizen een stukje mee.

Die Serval Kat, is dat niks voor thuis ? Wat een mooi beest.

Morgen weer een hele fijne en ook vooral veilige dag voor jullie.

XX Lia

• 18 Oktober 2016 - 09:59

Patty:

mooi verhaal en prachtige foto's. Ik geniet mee op afstand!

• 18 Oktober 2016 - 20:58

Timo:

Snorrende katten en grommende Masai....klinkt een stuk spannender dan het ritme van de Hollandse regen! Levendig woord en beeld weer!