Onze laatste panga ride - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Onze laatste panga ride - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Onze laatste panga ride

Blijf op de hoogte en volg Edith

20 November 2021 | Ecuador, Galapagos Islands

Koffers staan op de paar laatste spullen weer ingepakt klaar, ja naar huis gaan is veel makkelijker inpakken, alles moet gewoon mee. Om 7 uur kunnen we nog een laatste keer met de panga’s een excursie maken van een uurtje hier op het eiland Santa Cruz om de broedplaats van de jonge white tipped reef sharks te bekijken, ook goede kans dat er zeeschildpadden te vinden zijn.

Het weer is goed en zelfs al een beetje warm op dit vroege uur en een groot deel van onze groep is mee. We varen richting een inham met veel mangrove bossen en het water is redelijk helder en als we goed tussen de wortels kijken van de mangrove dan doemen er grijs bruine schimmen op in het water. Wow en niet zo weinig ook wel een stuk of 10 in verschillende grootte. De een ligt op de bodem te slapen de andere zwemmen onder de panga door. Hup de GoPro het water in en nu kijken of ik dit keer iets meer kan opnemen van deze haaien! Vorige keer heb ik heel veel water opgenomen maar geen enkele haai, hoe is dat toch mogelijk. Ben nu vast besloten om het beter te doen nu. “”Een turtle” en nog één wordt er geroepen en jawel daar tussen de rondzwemmende haaien steekt een zeeschildpad zijn kopje boven het oppervlaktewater voor een hapje lucht. Wat een bijzondere plek is dit toch. We zien een opening in de mangrove en proberen wat verder naar binnen te varen, maar het is hier ondiep met veel rotsen dus oppassen geblazen, we willen niet op de laatste ochtend nog vast komen te zitten in de panga en zeker niet tussen zo veel haaien, ook al zijn ze nog niet zo groot, groot genoeg! Het is een beschut plekje en nu zien we dat het in een hoek krioelt van de jonge haaien, zeker wel meer dan 30. De laatste foto’s worden gemaakt en het is tijd om terug te keren naar het schip voor ontbijt en de koffers definitief te sluiten.

We varen tijdens het ontbijt iets verder naar het eiland Baltra waar ook het vliegveld ligt, wij zijn binnengekomen op San Cristobal en verlaten de Galapagos vanuit het andere vliegveld. Er worden nog de laatste e-mail adressen uitgewisseld tijdens het ontbijt en onderweg naar het vliegveld en dan is het voor ons 1 uur en 10 minuten vliegen naar Guayaquil. De groep splitst zich nu, de een gaat door naar Mexico, de ander gaat verder naar Quito en wij gaan met een layover van 3 uur gelijk door naar Amsterdam. Dus een behoorlijke lange reisdag weer voor de boeg.

Er is weer WiFi op het vliegveld en onze telefoons slaan op tilt 68 e-mails, jongens wij zijn maar één week “off the grid” geweest, en wel lekker want we konden genieten en praten over de natuur om ons heen zonder dat al die koppetjes achter die telefoon schermen verdwenen.

Ik schrijf nu dit laatste verslag in het vliegtuig, en we zijn 2 uur van Amsterdam verwijderd. Vannacht op de terugweg wel wat turbulentie gehad vanwege verkeerde luchtstromen of zo, en nu begint ze weer een beetje te schudden, zo vlak voor ons ontbijt.

Bedankt voor het lezen en de commentaren en mijn blog teller is weer flink gestegen! Plannen voor de volgende reis …. ja zou het liefst volgend jaar een rondreis maken door Japan maar of dat gaat lukken?? Japan is nu nog niet open voor buitenlanders en in april krijgen we gezinsuitbreiding als het goed is, dus toch weer spannende vooruitzichten.

• 27 November 2021 - 22:02

Chris:

Weer een lang en duidelijk verslag wat jullie meemaken.
    En prachtige foto's van bijzondere dieren, geweldig om te zien.
    Dank jullie wel.
    Tot een volgende reis, ik hoop voor jullie een keer naar Japan.
    Op naar de 100.000 bezoekers.

• 27 November 2021 - 23:56

Lia:

Lieve vrienden, het zit er weer op voor jullie. Het zit er weer op voor ons om de prachtige reisverslagen te lezen.
    Maar ik ben ook altijd weer blij als er veilig door jullie op Schiphol geland is.

• 28 November 2021 - 09:02

Timk:

Het was weer een mooi meereisavontuur voor het thuisfront. Welkom thuis en veel plezier op de afterburner met het verwerken van al het foto- en filmmateriaal,

Verslag uit: Ecuador, Galapagos Islands

Ecuador en de Galapagos Eilanden

Onze reis van april is omgezet naar augustus in de hoop dat wij dan wel kunnen vertrekken. De reis is nogmaals verzet naar april volgend jaar aangezien alle afvaarten zijn gecanceld ook voor augustus en misschien maar beter ook aangezien de situatie in Zuid Amerika momenteel alles behalve rooskleurig is!
De reis van augustus is ook niet doorgegaan en staat hij op april 2021 maar dat gaat volgens mij ook niet gebeuren. Dus nog steeds afwachten wanneer we kunnen gaan???
Voor nu staat de reis gepland van 4 november tot 20 november 2021 dus eerst naar Afrika in juli.

Dit keer gaan we richting Zuid Amerika. We vliegen naar Quito en na 2 dagen naar het junglestadje Coca met een fantastisch uitzicht over het Andesgebergte. Hier verblijven wij in het Napo Wildlife Center vanwaar we op ontdekkingsreis gaan in het regenwoud. Daarna gaan we naar Cotopaxi en het Quilotoa kratermeer.

We laten het vaste land achter ons en vliegen naar San Cristobal op de Galapagos waar we aan boord stappen van de Evolution om 8 dagen een aantal van de Galapagos Eilanden te verkennen. We eindigen de cruise op Santa Cruz vanwaar wij naar Baltra Eiland via Guayaquil weer terug vliegen naar Amsterdam. Iets meer dan 25 jaar geleden hebben we ook de Galapagos Eilanden bezocht en zijn zeer benieuwd naar de veranderingen.