Sasquisili Market en Quilotoa kratermeer - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Sasquisili Market en Quilotoa kratermeer - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Sasquisili Market en Quilotoa kratermeer

Blijf op de hoogte en volg Edith

11 November 2021 | Ecuador, Quito

Ik ben vanmorgen vroeg opgestaan 6:15 om te kijken of de Cotopaxi zich nu wel liet zien en ja hoor, het is gelukt, we hebben haar in al haar glorie gezien in de ochtend zon. Nog een rondje door de tuin en een kijkje bij de ganzen in hun waterig verblijf. Dan een heerlijk ontbijt in weer een andere kamer en om 8:30 vertrek voor onze volle dag vandaag.

We rijden eerst naar de Sasquisili Markt. Dit is een grote kleurrijke markt op 45 minuten rijden van de Haciënda. De markt is elke donderdag en dan komen boeren en verkopers uit de omgeving om hun waar aan de vooral lokale bevolking aan bieden. Aan het begin van de markt is het aardappelen in allerlei soorten en maten, dan natuurlijk de fruit telers met allerlei fruit. Ik zie een grote groene boon 40 cm lang en ben benieuwd wat dit is. Het is familie van de guava van smaak maar dan in een grote boon met pitten. Vervolgens natuurlijk vlees en verse vis en ik ben zeer geïnteresseerd in de gerookte varkenskoppen die er liggen! Graan en bloem in vele soorten, rijst en pasta. We besluiten om 3 straten verder te lopen om ook nog een kijkje te nemen bij de kleding markt met heel veel 2e handse kleding en schoenen, hier staan een 3-tal oudere dames driftig pantoffels te passen. Al met al een leuk en zeer kleurrijk geheel zo in de ochtend.

We laten de markt achter ons en rijden richting de bergen en de Quilotoa Krater een rit van ongeveer 1 1/2 uur op een goede maar zeer bochtige weg naar een hoogte van 4000 meter. Prachtige uitzichten gedurende deze rit en we zien het typische platteland van Ecuador waar veel boeren wonen. Bij de Quilotoa krater aangekomen krijgen we beneden een groen meer te zien omringd door hoge wanden. Het is mogelijk de krater in te lopen naar het meer maar dan moet je ook weer naar boven lopen en dat doen we maar niet, het is prachtig om te genieten van het uitzicht van hier boven. De Cotopaxi is inmiddels al lang weer in de wolken verdwenen en nu komen ook de wolken de bergen inrollen op de terugweg. We maken nog een korte stop bij een lokale kunstenaar en bewonderen zijn zeer kleurrijke schilderijen die op schapenvel zijn geschilderd. Dan nog één stop voor een late lunch op een ranch van 148 acres met koeien, lama’s, varkens en kippen die al 3 generaties lang bestuurd wordt door een lokale familie. En dan is het echt tijd om terug te keren naar de Hacienda voor onze laatste nacht.

Op de Hacienda staat ons nog een verrassing te wachten want ook hier hebben ze lama’s en wij mogen ze alle negen hun afternoon snack voeren n.l. heerlijke wortels. Als je naast die beesten staat zijn ze best wel groot zeker als je zo groot bent als ik! Ze laten zich door ons aaien om te voelen hoe zacht hun vacht is, al zijn ze een beetje schichtig.

Morgen kunnen we uitslapen want we gaan hier pas weg om 11:30 uur om om 14:00 uur in ons Hotel in Quito te zijn voor onze PCR test, welke de rederij van het schip op de Galapagos, als eis heeft gesteld.

Zaterdag vliegen we dus naar de Galapagos. Nu nog even genieten van onze open haard hier op de Haciënda!

• 12 November 2021 - 10:48

Lia:

Die rit naar een hoogte van 4000 meter. Heb je op deze hoogte al last van ijle lucht ?
    0h, die gerookte varkenskop waarover jij schreef. Gerookt vlees blijft lang goed. Ik zou er dus eentje in mijn koffer doen. Heb je een aparte snack voor de komende feestdagen.
    Heb je nog iets voor jezelf gekocht van lama-wol ? Lekker uitslapen morgen voor jullie, dat is geen overbodige luxe. Al die dagen dat jullie halfverwege de nacht op moesten staan. Althans, halverwege, is mijn optie. Een goede vlucht morgen (overmorgen? ik weet het niet zo nauwkeurig ivm tijdsverschil) en weer een veilige aankomst, daar, waar jullie moeten zijn. X

• 13 November 2021 - 16:15

Timo:

Je levendige verslagen maken foto- en filmmateriaal BIJNA overbodig Edith! Geweldig om weer zo mee te kunnen reizen met jullie. Benieuwd hoe jullie het weerzien met Galapagos gaan beleven. Goeie reis!

Verslag uit: Ecuador, Quito

Ecuador en de Galapagos Eilanden

Onze reis van april is omgezet naar augustus in de hoop dat wij dan wel kunnen vertrekken. De reis is nogmaals verzet naar april volgend jaar aangezien alle afvaarten zijn gecanceld ook voor augustus en misschien maar beter ook aangezien de situatie in Zuid Amerika momenteel alles behalve rooskleurig is!
De reis van augustus is ook niet doorgegaan en staat hij op april 2021 maar dat gaat volgens mij ook niet gebeuren. Dus nog steeds afwachten wanneer we kunnen gaan???
Voor nu staat de reis gepland van 4 november tot 20 november 2021 dus eerst naar Afrika in juli.

Dit keer gaan we richting Zuid Amerika. We vliegen naar Quito en na 2 dagen naar het junglestadje Coca met een fantastisch uitzicht over het Andesgebergte. Hier verblijven wij in het Napo Wildlife Center vanwaar we op ontdekkingsreis gaan in het regenwoud. Daarna gaan we naar Cotopaxi en het Quilotoa kratermeer.

We laten het vaste land achter ons en vliegen naar San Cristobal op de Galapagos waar we aan boord stappen van de Evolution om 8 dagen een aantal van de Galapagos Eilanden te verkennen. We eindigen de cruise op Santa Cruz vanwaar wij naar Baltra Eiland via Guayaquil weer terug vliegen naar Amsterdam. Iets meer dan 25 jaar geleden hebben we ook de Galapagos Eilanden bezocht en zijn zeer benieuwd naar de veranderingen.