De eerste middag in Mahale - Reisverslag uit Ruaha, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu De eerste middag in Mahale - Reisverslag uit Ruaha, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

De eerste middag in Mahale

Blijf op de hoogte en volg Edith

15 Juli 2021 | Tanzania, Ruaha

Wij hebben huisje nummer 7, het laatste huisje, de honeymoon suite, lekker privé met een prachtig uitzicht over het immense meer. We hebben weer een groot bed met klamboe voor de muggen, daarachter een plekje met een bureau en een open Afrikaanse kast, een houten gang naar achter naar de douche, wastafel en natuurlijk het toilet. We hebben ook een boven etage te bereiken via een kanotrap, hier staan twee zitzakken en een bedbank en dit alles voor ons tweeën. Greystoke staat bekend voor zijn chimpansees want deze leven in het oerwoud achter het kamp maar die moet je gaan zoeken want ze blijven niet op een plaats.

Vanmiddag besluiten we maar een stukje te gaan varen op het meer om te kijken of wij wat van de vogels kunnen zien die hier leven. Als wij na het rusten bij de bar aankomen krijgen we van Mattias onze gids te horen dat de plannen enigszins gewijzigd zijn aangezien er een aantal chimpansees zijn gesignaleerd bij het kamp iets verder op. We springen vol verwachting in de dhow en varen een stukje langs de oever naar het volgende kamp. De kapitein draait de boot zo dat wij via het achter trapje zonder natte voeten te krijgen op het strand aankomen. We horen al wat geritsel en lopen achter Mattias aan het bos in. We krijgen surgical mondmaskers die wij moeten opzetten als bescherming voor de chimpansees. Na ongeveer 10 minuten lopen krijgen we onze eerste glimp van de chimpansees. Wat gaaf chimpansees in het WILD! Ze zitten op de grond en in de bomen en zijn bezig met hun normale ritme, het zoeken van noten en zaden om te eten. De kleinste spelen natuurlijk want dat is voor chimpansees net zo belangrijk als voor onze kinderen. We zijn met z’n vieren stil van het tafereel dat zich om ons heen afspeelt. Na een half uurtje vertrekken ze het wat dichtere bos in en zijn ze verdwenen. WOW wat was dat een bijzondere ervaring, maskers mogen weer af en we lopen terug naar de boot om ons originele plan te hervatten, het varen langs de oever. Doordat de boot wat schommelt kunnen we moeilijk foto’s maken van de weinige vogels die wij zien o.a. de Grand Kingfisher, de fish eagle, de vulture en ook een red tail Monkey halverwege in een boom.

Er is ook een plek langs de oever waar de hippo’s op de bodem lopen en omdat het water zo helder is kan je ze soms zien lopen. We kijken en zoeken maar helaas vandaag geen geluk. Dan maar terug naar het kamp voor ons diner. We mogen trouwens hier niet zwemmen want er zitten krokodillen in het water en ook hippo’s, pootje baden mag wel.

• 19 Juli 2021 - 16:12

Lia Rook:

Hoe komt dat water zo helder ? Hoe reageerde deze wilde apen op jullie ? Waar jullie verblijven is ook niet verkeerd.
    Wij zijn weer terug van onze wereldreis door nederland. Was helemaal goed, leuk en gezellig. Vooral onze dochter weer gezien en dat was heerlijk.
    Bedanks weer voor het mooie en boeiende verslag. X

• 19 Juli 2021 - 16:46

Patty:

Mooi verslag! Pas op voor de krokodillen.

• 19 Juli 2021 - 17:45

Erna:

Wow wat een prachtige accommodatie en wat een mooi uitzicht.
    Wat gaaf dat jullie die chimpansees zo dicht bij hebben kunnen zien. Wat een belevenis!! Wel een beetje spannend. xxx

• 19 Juli 2021 - 18:48

Timo :

Neem aan dat risico’s bij pootje baden worden beperkt door het dragen van Crocs :-)