Op zoek naar de chimpansees, troep M. - Reisverslag uit Ruaha, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Op zoek naar de chimpansees, troep M. - Reisverslag uit Ruaha, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Op zoek naar de chimpansees, troep M.

Blijf op de hoogte en volg Edith

16 Juli 2021 | Tanzania, Ruaha

Heerlijk geslapen met het rustgevende geluid van het water in het meer op de achtergrond. Ontbijt is om 7 uur en we moeten geheel gereed zijn met lange broek, liefst shirt met lange mouw en dichte schoenen met lange sokken om te vertrekken zodra de rangers op de radio doorgeven dat de troep chimpansees is gevonden. De rangers weten waar de chimpansees die nacht hebben geslapen dus weten ze ook waar ze ongeveer zijn als zij om 5:30 uur op pad gaan. Zodoende weten de gidsen in ons kamp welke richting wij moeten lopen om bij ze te komen. Aangezien er nu nog voldoende voedsel is is de troep opgesplitst dus we hopen beide groepen te vinden. Keurig achter de gids aan lopen wij in een groep van 6 personen het bos in. Gisteravond zijn er nog 8 Amerikaanse gasten in kamp gekomen dus we zitten vol, en vandaar 2 groepen. Het is warm maar gelukkig niet bloedheet in het bos want de vochtigheidsgraad is wel behoorlijk hoog. Binnen de kortste keren loop ik dan ook te zweten en mijn bril beslaat, dus die dan maar af en mijn gezicht deppen met een doekje. We lopen omhoog en omlaag, tussen de bomen op smalle paadjes en over kleine stroompjes, gelukkig is het pas juli want het is behoorlijk afzien in deze benauwde hitte. Na ongeveer 1 uur stappen horen we het geluid van ruziënde chimpansees, ze zijn dus in de buurt. Via de walkietalkie krijgen de gidsen door waar ze precies zijn, en welk paadje we moeten volgen. De gids legt uit wie het zijn, want ze kennen deze troep goed en alle chimpansees hebben een naam, dus mondmaskers op en we staan bijna oog in oog met de troep chimpansees. De kleinste hangen en klimmen in de bomen, mama met een kleine zitten rustig te kijken naar deze indringers, een paar oudere zitten elkaar te vlooien. Opeens uit niets beginnen ze te roepen en dit galmt zo door de groep heen, waarom ze zit doen is mij niet helemaal duidelijk maar luid is het wel als je er tussenin staat. Ik sta een van de oudere mannetjes te filmen als opeens vlak langs mij een andere chimp langs loopt, de gids heeft ons gezegd dat ze niets doen zolang wij maar geen gekke bewegingen maken of gaan schreeuwen. We zien een vrouwtje in de struiken en de gids legt uit dat deze vruchtbaar is en het alfa mannetje klaar is om met haar te bevruchten, hij trekt aan wat planten naast hem en begint deze te vouwen, dan loopt hij hiermee naar dat vrouwtje en begint met haar te copuleren. Het duurt niet erg lang en gaat dan voor haar liggen alsof hij wil zeggen, blijf uit de buurt want zij is van mij! Dan begint de eerste verder te lopen en langzaam maar zeker loopt de rest ook mee. Wij volgen op gepaste afstand en krijgen wat informatie van onze gids. We spenderen in totaal zo’n 2 uur bij de troep voordat het tijd is om hen weer een beetje privacy te gunnen.

En daar gaan we dan blij en voldaan terug naar het kamp, weer 1 1/2 uur stappen, omhoog en omlaag, lekker zweten en hijgen!

Lekker die klamme natte kleren uit en een lekkere warme douche, voordat we weer fris en fruitig aan de lunch verschijnen.

In de middag gaan we weer varen langs de oever en vanmiddag is er meer wind dus de dhow schommelt lekker heen en weer. 3 andere mensen zijn mee die graag willen zwemmen dus we varen naar een diep gedeelte waar het water rustig is en “plons” daar gaan ze het water in. Frank en ik blijven aan boord en genieten van een heerlijk koud drankje!

Vanavond zitten we met z’n allen rond het vuur op het strand en genieten van onze “sundowner” voor het avondeten.

Morgen hebben we besloten nemen we een rustdag, we gaan genieten van het strand en ons prettige onderkomen. We zijn nu al twee weken “on the go”.

• 19 Juli 2021 - 16:20

Lia Rook:

Het is maar goed dat jullie over een goede conditie beschikken, want het is geen vakantie voor watjes, zoals ik.
    Leuk, die foto's van de apen.
    Morgen voor jullie lekker een luie dag. Veel plezier en proost (alvast). Want rond 12 uur zal er toch ergens wel een happy hour zijn ?

• 19 Juli 2021 - 16:51

Patty:

Ik krijg het warm als ik je verhaal lees. Veel drinken dus. Is wel bijzonder om zo dicht bij de troep te zijn, mooie foto’s. Rust lekker uit morgen!

• 19 Juli 2021 - 17:49

Erna:

Weer zo’n geweldige maar vermoeiende dag. Maar jullie werden wel beloond. Ben benieuwd naar de film.
    Inderdaad jullie zijn al weer ruim twee weken weg. Nog even genieten van het mooie Afrika! xxx

• 19 Juli 2021 - 18:55

Timo:

Een beetje aan planten trekken en opvouwen die bladeren.…had ik dat 30 jaar geleden maar geweten!
    Fijn in elk geval dat jullie weer “in de lucht” zijn, ik miste wel de mooie verslagen de afgelopen dagen.