Een rustige ochtend en een Nacht Rit - Reisverslag uit Ruaha, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Een rustige ochtend en een Nacht Rit - Reisverslag uit Ruaha, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Een rustige ochtend en een Nacht Rit

Blijf op de hoogte en volg Edith

13 Juli 2021 | Tanzania, Ruaha

Goedemorgen allemaal. Wat is het heerlijk om gewekt te worden door vogelgeluid, dat hebben wij niet 24 hoog. Vanmorgen gaan we het Ruaha Rivier gebied onderzoeken, tot nu toe hebben we rondom de Mwagusi Rivier gereden. Het is een rustige morgen en zelfs de impala’s komen wat langzaam op gang, want ze staan rustig in een grote groep te grazen, ja zij zijn de nacht weer goed en veilig doorgekomen. We gaan nog even kijken of we de Cheeta’s kunnen vinden maar helaas niets te zien.

Rama rijdt vervolgens richting de 2e rivier de Ruaha hier in de omgeving en de rit ernaar toe is prachtig. We rijden langs heel veel mooie baobab bomen, de meeste minstens een paar honderd jaar oud, deze zijn nog niet gemolesteerd door de olifanten gelukkig.

Opeens zien we een grote groep buffels, ongeveer 40 stuks, die de weg oversteken en zodra we aankomen stoppen ze en de hele kudde kijkt ons nieuwsgierig aan. Twee grote mannetjes komen uit de groep naar voren en laten ons weten dat zij de verdedigers zijn, met hun grote horens, ze proberen ons te intimideren. We laten hun maar hun ding doen en rijden verder en zien de kleinste antilope van Afrika de dikdik, formaat van een middelgrote hond. Ze zijn heel snel en wendbaar want anders worden ze zo gepakt door de roofdieren. Het grasland is hier minder hoog dus het wild is wat makkelijker te spotten. Nog wat zebra’s en giraffen bekeken voordat het weer tijd wordt om richting kamp te vertrekken.

Lunch is weer bij het zwembad met uitzicht en dan gaan we vanmiddag lekker rusten omdat we vanavond om 19 uur een “nightdrive” gaan maken om de nacht dieren te zoeken. Spannend!

Na heerlijk 2 uurtjes geslapen te hebben en een vroeg diner zijn we helemaal klaar voor onze night gamedrive. We krijgen een Ranger mee met geweer, ene Chris, tall dark and handsome. Chris bediend het zoeklicht en daar gaan we dan het nacht avontuur tegemoet. Gelukkig weet Rama heel goed de weg want het is pikkedonker, hier geen licht pollution. We zien allereerst een Great Eagle Owl, de grootste uil hier in Afrika. Hij zit op de grond maar zodra hij de lichten van de auto ziet vliegt hij op. Dan nog verschillende dikdiks, deze kleine antilopen zijn zowel overdag als ‘s-nachts actief, als een van de weinige antilopen trouwens. In het licht van de lampen verschijnen nog een aantal genetkatten, met een slank katachtig lijf maar met een hele dikke staart, andere katten hebben we helaas niet kunnen vinden. Nog twee mooie uilen zien we in de spotlight en Frank is helemaal verrukt, en nog een aantal jakhalzen die op strooptocht zijn. Sneller dan verwacht is onze 3 uur durende Night Gamedrive alweer voorbij en zitten we weer in kamp met nog een lekkere borrel voor het slapen gaan.

• 13 Juli 2021 - 22:53

Erna:

Weer heel wat mooie indrukken voor jullie. Met een ranger met de naam Chris kan ik het me voorstellen dat hij geweldig is! De “ mijne” zal echter nooit uilen willen spotten….. En jullie weten wat we altijd zeggen als er achter ons iets te zien was…ik ben geen uil. Hahaha
    Maar fijn dat jullie deze prachtige dieren hebben gespot xxx

• 14 Juli 2021 - 08:25

Patty:

Wat een mooi verhaal weer! En mooie foto's, jammer dat Chris er niet op staat, haha

• 14 Juli 2021 - 11:47

Erna:

Ahhh ik zie nu de foto’s. Geweldig!!,
    En wat een mooi en heerlijk dessert. Dat is toch fantastisch. Ik hoor het Frank zeggen...xxx