Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Stockholm

Blijf op de hoogte en volg Edith

03 September 2019 | Zweden, Stockholm

In de ochtend wanneer we de ogen open doen zien we bomen langs ons raam voorbij gaan. Uit bed en even kijken waar we nu zijn. Het blijkt dat we tussen heel veel eilanden doorvaren voordat we bij onze aanmeer steiger aankomen. We hebben weer geen tour geboekt dus de tijd aan onszelf. Lekker rustig ontbijten en pas om 10 uur van het schip. We hebben begrepen dat je ook met een Hop On Hop Off boot naar de stad kan en dat deze ook 6 stops maakt bij de bezienswaardigheden., dus daar kiezen we dan gezamenlijk voor. Het schip af en de rode lijn volgen op de straat en dan komen we uit bij de boot voor de stad. Als we aankomen op de kade waar de boot aanmeert dan staat er al een behoorlijke rij en geen Hop On Hop Off boot te bekennen. Na een minuut of 10 weer overleg of we wel zin hebben om misschien wel een uur hier te staan wachten voordat we eindelijk aan de beurt zijn? Nee dus! Er is verder op op de kade ook nog de mogelijkheid om met de Hop On Hop Off bus te gaan, dus dat gaan we maar doen. De rondrit is vrij lang bijna 2 uur maar goed dan zien en horen we wel het een en ander over deze voor ons onbekende stad.

Het is weer een hele andere soort stad, wel met oude panden maar ook met veel bredere straten waar we in het midden heel veel hoge bomen zien, wat het af en toe wel lastig maakt om de panden goed te bekijken. De stad is gelegen op een aantal eilanden en heeft veel water, het staat dan ook bekend als “het Venetië” van het noorden. Na de volledige rondrit stappen we uit bij de halte van het Koninklijk Paleis maar nemen eerst een kijkje bij het Stadhuis. Daarna over de vroegere ponton brug naar de ingang van de oude stad onder een giga poort door. De oude stad heeft veel smalle straten en steegjes maar eerst is het tijd voor een kop koffie met een lekker gebakje erbij. Het is hier idd prijzig maar de gebakjes zijn ook minstens 2x zo groot als bij ons, om maar niet over de broodjes te spreken die ze hier verkopen!

We hebben weer brandstof en lopen de oude stad, Gamla Stan, verder door. In de smalle straatjes zijn links en rechts heel veel leuke winkeltjes te vinden die de dames natuurlijk uitgebreid moeten bekijken terwijl de mannen met het fotograferen bezig zijn. De weersverwachting voor Stockholm was buien maar weer hebben we geluk, de zon schijnt, al is het hier wat frisser dan we tot nu toe gewend zijn. We moeten vanmiddag weer om 16:30 terug bij het schip zijn want de kapitein wil voor 17:00 vertrekken. Erna is weer heel blij want ook hier zijn het weer overal ongelijke kasseien, NOT!, maar ons tempo hebben we aangepast.

Uiteindelijk komen we nog langs het Koninklijk Paleis waar we binnen in de kapel mogen kijken. Ook hier weer hele hoge bewerkte plafonds maar niet met veel bling bling, misschien wel een beetje sober.

Er verschijnen wat donkere wolken in de verte als wij weer naar de halte van de bus lopen. We zien een heeeeele lange rij met mensen staan en schrikken ons rot, gaat dit nog goed komen om op tijd bij het schip terug te komen? Wat blijkt dit zijn allemaal passagiers van de Norwegian Cruise Line (met 4000 passagiers) die wat verder buiten de stad is aangemeerd. Er komen nu achter elkaar 5 lege Hop On Hop Off bussen maar wij mogen hier niet instappen want deze zijn voor de lange rij mensen die naar het andere schip moeten. “En wij dan” wordt er gevraagd door de 10 mensen van ons schip? Nee u moet wachten op de reguliere lijn die over 10 minuten komt, maar blijven jullie maar hier vooraan staan. We krijgen donkere en lelijke blikken van een aantal mensen in de lange rij maar wij doen maar net of we gek zijn! En gelukkig daar komt onze bus dus zullen ook wij op tijd terug zijn bij ons schip.

Terug op het schip gaan we even naar het Dutch Café aan boord waar we een heerlijk broodje kroket en een tosti gaan eten, we hebben niet echt geluncht en zijn en blijven Nederlanders! Als wij wegvaren krijgen we nog een mooi uitzicht op de stad en ook de vele eilanden die hier voor de kust van Stockholm te zien zijn en de zon schijnt nog steeds. Wat boffen wij toch nog steeds met het weer, want beide mannen zijn zelfs een beetje rood/bruin geworden, en dat in september.

Morgen weer een dag op zee maar eerst langs de Zweedse Eilanden Archipel, althans dat dacht ik, maar nee de vele eilanden van de archipel doen we gelijk als we de haven uitvaren tot het donker wordt vanavond. Morgen dus een rustige dag ook voor de knie van Erna.

• 05 September 2019 - 00:36

Lia Rook:

Wat een mooie stad lijkt Stockholm mij. Ben er nog nooit geweest, maar staat wel op mijn lijstje. Het is tenslotte de hoofdstad van Zweden, het geboorteland van mijn schoonzusje.
    wat jammer dat Erna haar knie zo vervelend heeft gedaan deze vakantie. Temeer daar er toch veel gelopen is.

Nog een paar dagen genieten voor jullie. Liefs, XXXX