2e dag St. Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu 2e dag St. Petersburg - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

2e dag St. Petersburg

Blijf op de hoogte en volg Edith

01 September 2019 | Rusland, Sint-Petersburg

Vamorgen weer vroeg op want nu moeten wij om 7 uur verzamelen om om 7:45 te vertrekken. Als eerste is de Hermitage, het winterpaleis van de tsarina aan de beurt. Weer hetzelfde als gisteren, oranje 6 sticker op de borst, door de immigratie en nu geen stempel en ook geen papieren visum meer, dus gelukkig ging het wat sneller, maar de ogen boven de balie waren er wel. De bus en onze gids Ella weer gevonden en rond 8 uur konden we al weg van de kade. Nog een kleine rondrit door de binnenstad van St. Petersburg, weer met zeer veel informatie en het is vandaag zondag dus zonder heel veel verkeer in de stad. De lokale bevolking lag nog lekker op één oor.

Normaal gaat de Hermitage pas open om 10:30 maar voor de gasten van de cruise schepen gaan ze al om 9 uur open, dus had Ella er vandaag voor gezorgd dat wij nu als 3e groep in de rij stonden ipv als een van de laatste. Om 9:10 uur mochten we inderdaad naar binnen. Als je 10 seconden voor elk kunstwerk zou gaan staan dan zou je er iets van 18 jaar over doen om alles te bekijken! En en... wat er nou tentoongesteld is is nog maar 10% van wat ze daadwerkelijk hebben! Gelukkig weet onze kleine Russin goed de weg dus loodst ze ons van de Italiaanse meesters naar de Griekse beelden naar de Belgische meesters naar de Egyptische mummies en tenslotte naar natuurlijk de Hollandse meesters. De zalen met de Hollandse meesters zijn overvol en best benauwd, het lijkt wel of iedereen deze wil zien. Bij bijna elk schilderij heeft ze wel een uitleg, of laat ze ons kijken naar de handen of voeten die op bijna elk schilderij van dezelfde schilder gelijk zijn, en dat deze handen van de Franse minnares van de schilder zijn. Of er staat een hondje of katje ergens in de schaduw op een doek en wat dit voor betekenis heeft. Na bijna 3 uur zegt zij nu gaan wij naar buiten wat frisse lucht happen want meer informatie kunnen wij toch niet meer absorberen en dat klopt ook wel. We merken dat het nu veel drukker is bij de ingang omdat er steeds meer groepen binnenkomen. Goed gedaan Ella het was wel druk maar niet zo erg dat we schuifelend moesten lopen, al moest je het “oranje 6” vlaggetje wel in de gaten houden want onze kleine Russin kon je soms echt niet zien.

Weer de bus opzoeken tussen de 20 die aan de overkant geparkeerd staan en terug richting Nevsky Prospect voor vrije tijd en lunch. Erna heeft een terras gezien op de 6e etage van een van de gebouwen dus daar maar een kijkje nemen of het wat is, het heet Beluga, dus dat belooft wat. We kijken uit op de Kazan Cathedral met z’n mooie koepel en in de verte zien we ook de koepels van de St. Isaacs kerk. Het is druk op het terras omdat het zulk mooie weer is dus wij genieten van een rustige en zonnige lunch. Wat boffen wij trouwens met het weer, want St. Petersburg heeft maar 60 dagen zon per jaar?! Wij hebben er in ieder geval al 2 gehad!

We gaan weer de bus in en nu rijden we naar een grote winkel waar we de nodige souvenirs kunnen kopen, want gisteren was dat niet gelukt aan het einde van de dag. De meeste dames komen terug met wat tasjes! Nu gaan we door naar Peterhof het paleis gebouwd voor Tsaar Peter langs de kust van de Golf of Finland. Het grote landgoed eromheen staat bekend voor zijn vele fonteinen, dus gaan we deze vanmiddag bekijken. We nemen nu de grote weg ernaartoe, een tolweg, dus zien we nu ook een klein beetje van de buitenwijken van de stad.

Wij zijn niet de enige passagiers die er vanmiddag zijn maar het landgoed is zo groot dat het binnen de hekken niet overdreven druk lijkt. We moeten nu een kleine 1 1/2 uur lopen dus Erna en Chris besluiten niet mee te lopen want dat trekt de knie nog niet, dus zij blijven in de buurt van de ingang/uitgang. De fonteinen op dit landgoed werken niet met mechanische hulpmiddelen, maar alleen op zwaarte kracht. Peter de Grote wilde met deze tuin, Versailles overtreffen, en ik moet zeggen dat is hem aardig gelukt. Na deze wandeling is het de hoogste tijd om weer de bus in te gaan en naar het schip want het vertrek uit St. Petersburg is gepland om 17 uur. Wij komen een half uurtje voor tijd aan en worden heel snel door de immigratie geloodst want de kapitein wil op tijd vertrekken! Nu kan het dus wel! Alsof wij hier in Rusland asiel zouden willen aanvragen, nee dank je! Een bezoek is prima en hebben we van genoten maar daar blijft het ook bij. Het is wel een prachtige stad met heel veel cultuur!

Als afsluiting van ons bezoek krijgen we ook nog een prachtige zonsondergang!