De tweede middag op Chiawa Camp - Reisverslag uit Zambezi, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu De tweede middag op Chiawa Camp - Reisverslag uit Zambezi, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

De tweede middag op Chiawa Camp

Blijf op de hoogte en volg Edith

30 Juni 2019 | Zambia, Zambezi

Vandaag is er zo veel gebeurd dat ik het maar in twee delen ga posten. Waar ben ik gebleven?

Na vanmiddag even lekker een dutje te hebben gedaan gaan wij VISSEN! Ja je leest het goed vissen op de Zambezi Rivier. We worden om half vier opgehaald door onze jonge schipper Clement, die ons naar twee plekken gaat varen om te hengelen. Eerst krijg ik nog een update van mijn vis programma want het is tenslotte 45 jaar geleden dat ik voor het laatst heb gevist met Papa. Dus het programma is al wat verouderd. Frank heeft nog nooit van zijn leven gevist dus daar was geen update voor nodig maar het hele nieuwe programma. Eerst wordt er het aas aan de haken gedaan door Clement. En weten jullie waar ze hier mee vissen..... blauwe zeep! Vroeger gebruikte ze vlees als aas maar toen beten ook de krokodillen, dus dat was echt geen goed idee. De lijnen worden uitgegooid en nu is het geduldig wachten. Intussen genieten we van de stilte, kijken we naar de vogels die rond de waterkant vliegen en praten we met Clement. Gisteren hebben we tijdens het kanoën de Malachite Kingfisher gezien en vandaag zijn grote broer de Giant Kingfisher. Ik ben gek op deze vogels dus de tijd tikt lekker door. Misschien is het nu nog wel te koud voor de vissen want zelfs geen “nibble” aan de lijnen. Na 3/4 uur besluiten we dan ook de lijnen binnen te halen en het op een tweede plek te proberen. We varen wat verder en op de nieuwe plek te proberen. Hier zijn regelmatig voendoe’s (ik schrijf het maar zoals zij het uitspreken) een soort catfish te vinden. We krijgen nu onze “sundowner” drink en zien de zon achter de berg verdwijnen. Halverwege het nuttigen van ons drankje slaat opeens de hengel van Frank op hol en loopt de lijn weg! Hij rent naar de hengel die achter op de boot in een pijp staat en moet nu met enkele aanwijzingen van Clement de vis zelf binnen zien te halen! Het gevecht tussen Frank en de vis duurt ongeveer 20 minuten en het is leuk om hem zo zijn best te zien doen. Gaat het hem lukken? Want af en toe vraagt hij zich af of die vis er nog wel aan zit, maar als de top van de hengel weer naar beneden wordt getrokken is dat wel zo. Rustig, rustig, rustig....rustig blijven. Dan pakt Clement het grote schepnet want de vis is bijna binnen, nog even de laatste loodjes en het is een kanjer want we zien hem al boven komen. Schep en hij zit in het net.... wow, wow, wow! Kijk zelf maar naar de foto en onze trotse visser! Het is het principe van “catch en release” dus dag vis, het gaat je goed.

We varen weer terug naar kamp waar we weer op de truck stappen voor een uurtje night drive safari. In het spotlight komt nog een Leopard voorbij die op jacht is en we zien hem plat op zijn buik sluipen naar de impala’s die verder op staan. Ook nog een civet kat net naast de auto kunnen we goed bekijken. En dan zegt Boaz onze gids dat er dicht bij kamp nog twee wilde honden zijn gezien waar we nog even een kijkje gaan nemen. Als we aankomen rijden hebben ze in de bush achter ons kamp vuren en lampen opgehangen en eten we vanavond in de buitenlucht! Een soort openlucht bbq! Wat een verrassing en eigenlijk voor ons een perfecte afsluiting van onze laatste dag in dit kamp. Morgen nog voor 2 dagen naar echt ons allerlaatste kamp Old Mondoro, ook in Lower Zambezi National Park, zonder internet. Dus ben vanaf morgen weer twee dagen offline, dan weten jullie het alvast! Tot gauw weer, en welterusten.

• 01 Juli 2019 - 05:54

Richard U Ursula:

Wat heerlijke verhalen en prachtige fotos!
    Frank heb je vish ook gegeten?
    Verder veel plezier op jullie reis

• 01 Juli 2019 - 05:57

Chris:

Het is één en al genieten deze reis. Heel veel beleefd en prachtige dieren gezien. De foto's zijn ook geweldig. Frank, fantastisch om zo'n grote vis te vangen, die is wel een kilo of 50. Ik heb je vaak zien lachen, je geniet overal van, maar op deze foto laat je je helemaal gaan, ik vind jouw lach geweldig!!!
    Ik wens jullie nog veel plezier de laatste dagen daar.
    Liefs en groetjes, Chris.

• 01 Juli 2019 - 09:45

Erna:

Geweldig jullie tweetjes aan het vissen!
    Ik mis alleen een foto van jouw vangst zus.
    Wat maken jullie veel mooie en leuke dingen mee.
    Lekker genieten verder. Dikke knuffels xxxx

• 01 Juli 2019 - 12:18

Lia Rook:

Ik geef Chris helemaal gelijk. Die lach-foto is geweldig en is er ook eentje om in te lijsten. Hier wordt een mens vrolijk van.
    Maar 50 kilo, Frank is sterk, maar 50 kilo. Neeeee, echt niet. Ik ben benieuwd hoe deze vis heet.
    Geniet nog van de laatste dagen in dat prachtige land.