Tweede ochtend op Chiawa Camp - Reisverslag uit Zambezi, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Tweede ochtend op Chiawa Camp - Reisverslag uit Zambezi, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Tweede ochtend op Chiawa Camp

Blijf op de hoogte en volg Edith

30 Juni 2019 | Zambia, Zambezi

Vanmorgen een enerverende ochtend drive met een prachtige zonsopkomst. Vandaag hebben we een medepassagier, een Amerikaanse gepensioneerde piloot, niet al te snugger maar geen onvriendelijke man. Zijn vrouw doet de loopsafari en daar zijn we blij om want zij is een beetje over de top. Boaz onze gids is weer in topvorm want allereerst zien we een leeuw rustig over wat open terrein lopen voordat hij in de dichtere begroeiing verdwijnt. Deze leeuw staat bekend onder de naam “Stranger” omdat hij oorspronkelijk van een ander gebied is gekomen en nu is blijven hangen. Er zijn hier in het gebied twee leeuwinnen met welpen waarvan de één twee heeft en de andere wisten ze tot vandaag nog niet want ze heeft zich nog niet laten zien. Nu dus wel want wij hebben haar gevonden en zij heeft er maar één waar ze trots op is. We gaan vandaag weer een kijkje nemen bij de Leopard van gisteren die een deel van haar gevangen impala in de boom heeft laten hangen. Er is nu niet veel meer van over in de boom maar we zien onder de boom wel wat gevallen resten, een onderkaak en wat stukken vacht met bloed. De Leopard is jammer genoeg niet te vinden, dus we besluiten maar aan de overkant van het kanaal onze ochtend koffie pauze te houden. We hebben onze koffie/thee nog net niet half op of we horen een hoop geschreeuw van de bavianen waar we net vandaan zijn gekomen en ook de impala’s rennen nerveus één kant op. Als we de verrekijker ter hand nemen zien wij een leeuwin onder de boom van de Leopard snuffelen om te zien of er nog wat te halen valt. Snel nog de rest van de koffie naar binnen gieten en een plaspauze inlassen voordat we besluiten een kijkje te gaan nemen aan de overkant want de herrie houdt maar niet op, er is daar echt wat gaande. Als we willen vertrekken zien we aan onze kant van het kanaal opeens Stranger verschijnen die even poolshoogte komt nemen wat hij al vanuit de verte heeft gehoord! We moeten gauw een beslissing nemen, gaan we Stranger op de foto zetten of gaan we aan de overkant kijken wat er daar loos is???? Knoop doorgehakt het wordt de overkant!! Let’s Go!!

Als we aankomen zien we dat de leeuwin inmiddels is vertrokken maar in de vork van de boom ligt dus de Leopard met de restanten van een impala van twee dagen oud. Dat was dus waarom er zo veel herrie was, en een leeuwin en een Leopard samen bij dezelfde boom. We kunnen haar mooi bekijken en na ongeveer 10 minuten besluit ze nu is het genoeg met al die pottenkijkers en maakt ze een grote sprong naar een wat lagere tak en zo naar beneden de bosjes in. De leeuwin is in staat een Leopard te doden en de Leopard is weer in staat de leeuwen welpen te doden. En de bavianen vinden het allemaal maar niets al die katten in de buurt! Nu dat alles weer rustig is en ook de impala’s weer verder gaan met rustig grazen is het voor ons ook tijd om weer richting kamp te gaan voor de lunch. Wat een spanning en sensatie alleen vanmorgen al! Maar vanmiddag gaat ook leuk worden......

• 30 Juni 2019 - 21:12

Lia Rook:

Ja, dit is toch weer een stevig avontuurlijke reis, maar dat is jullie wel toevertrouwd. Die casa waar jullie slapen, dat is helemaal open ? Dus daar kunnen, als het tegenzit , een of andere baviaantje, leeuwtje of luipaard op de koffie komen ?
    Fijne zondag, liefs X