Eerste dag in Chiawa Camp - Reisverslag uit Zambezi, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Eerste dag in Chiawa Camp - Reisverslag uit Zambezi, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Eerste dag in Chiawa Camp

Blijf op de hoogte en volg Edith

29 Juni 2019 | Zambia, Zambezi

Vanmorgen weer gewekt met koffie en thee om 5:30 uur. Heerlijk geslapen en geen last gehad van de buffel, zeker doorgelopen want vanmorgen was hij weg. Na een heerlijk warm bordje pap gaan we rijden met één andere passagier in de auto, een Schotse dame die al voor de 7x hier komt, dus ze kent iedereen bij naam. Ze weet heel veel van de omgeving en het want ze heeft ook al in ons volgende kamp verbleven en is een gezellige kletser. Het lijkt erop dat ook vanmorgen de dieren wat langzamer op gang komen, dus we rijden een tijdje rond zonder veel bijzonders te zien, maar dan krijgen we toch een Leopard te zien die erg schichtig is en al gauw de dichte begroeiing induikt. Wat we wel zien in een van de bomen in de buurt is een halve aanvreten impala hangen. De kop hangt naar beneden en de ingewanden liggen een tak lager. Onze gids Boaz denkt dat dit vrouwtje ergens een jong of jongen heeft want hij kon duidelijk opgezwollen tepels zien, en dat ze daarom zo schichtig is. Het is nu al wat later en warmer en we zien en horen ook duidelijk wat meer vogels. De bee-eaters zijn mijn favoriet want ze zijn zo prachtig van kleur. Ook hier zijn weer veel bavianen, en al zijn apen niet mijn ding, ze hebben een hele complexe gemeenschap en zijn best leuk om naar te kijken. Voordat we weer richting kamp rijden zien we een hele grote kudde buffels die heel veel haast schijnen te hebben, dus het stof schiet omhoog, misschien een Leopard of leeuwen in de buurt die het voorzien heeft op een van de jonge of zwakkere dieren?!

Onze lunch is vandaag een privé lunch wordt er tegen mij gezegd als we weer bij het kamp aankomen. Wat ze hier precies mee bedoelen wordt ons al gauw duidelijk..... Er is een tafel gedekt voor 2 op een van de platbodem boten en we krijgen een stuurman en serveerder mee en gaan rustig een stukje op de rivier varen tijdens de lunch, met champagne! Nou daar zegt Frank natuurlijk geen nee op dat begrijpen jullie wel! Wat een leuke verrassing.

Na deze zeer intieme privé lunch gaan we terug naar onze tent om even te douchen en te rusten want om 14:30 uur gaan we kanoën op een zijtak van de Zambezi Rivier, een zeer rustige, maar wel met hippo’s en krokodillen. Ja jullie zullen wel denken “hoe ouder hoe gekker die 2 van Oersjes!” Natuurljk is het niet geheel ongevaarlijk maar van verschillende mensen in voorgaande kampen hebben we gehoord dat het goed te doen is. Dus je moet alles een keer meemaken toch. We worden goed geïnstrueerd en de zijtak is op de meeste plaatsen niet heel diep. Je kan mee paddelen als je dat wil maar het hoeft niet. Dus je raad het al wij zitten als koning en koningin met de verrekijker en camera in de kleine stoeltjes terwijl wij een jonge man achter het werk laten doen. Na ongeveer een kwartier varen blijft onze gids rustig tegen de kant stilstaan want er staat even verder op een olifant met haar jong aan de oever en het lijkt erop dat ze gaan oversteken, elephant crossing, zal ik maar zeggen, en die hebben voorrang. Zij steken idd over en het is toch een andere belevenis om dit te zien vanuit een kleine kano. Verder zien we ook nog de ogen van hippo’s boven het water uitkomen maar zolang zij in diep water zijn en wij ze ruim omzeilen gaat alles goed. Ook veel water vogels krijgen wij te zien en ook de nesten van de bee-eaters in opstaande stukken aan de oevers. Ik ben ook heel erg blij want ik heb eindelijk mijn malachite kingfishers gezien waar ik al de hele vakantie naar op zoek ben. Hun broertjes de pied kingfisher hebben wij al zo vaak gezien maar nog niet de malachite. Dus missie geslaagd en ook trots op onszelf dat we het hebben aangedurfd en idd het was prachtig, rustgevend en bijzonder! Maar na een kleine 2 uur in een kano heb je toch wel een houten r...t!

• 30 Juni 2019 - 07:31

Erna:

Inderdaad het moet toch echt niet gekker worden met jullie.
    Spannend maar wel geweldig om mee te maken natuurlijk.
    Frank je ziet het er zijn altijd wel momenten te vinden op welke plek ook, zelfs tussen de krokodillen en nijlpaarden, om champagne te drinken.
    Wij zeggen proost op jullie prachtige reis. Dikke knuffels xxx

• 30 Juni 2019 - 08:00

Lia Rook:

ziet er inderdaad heel romantisch uit maar ik prefereer in mijn geval toch liever een big mac bij mc Donalds. Ik heb daar n.l. minder kans op ongelukken en is beter voor mijn hart.
    Na de vakantie wil ik van jou weten wat de malachite is. (zal wel een mooi vogeltje zijn). Nou kan ik googelen, maar ik hoor het toch liever van een kenner/liefhebber.

• 30 Juni 2019 - 12:23

Timo:

Ben inmiddels weer bijgekomen van dat kind van Minnie & Dumbo ;-)
    Mooie pica's weer en jullie genot straalt er vanaf!
    Groeten uit tropical Blicewike!