Derde dag op zee - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Derde dag op zee - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Derde dag op zee

Blijf op de hoogte en volg Edith

12 November 2023 | Zuid Georgia, South Georgia

Vannacht is de golfstroom die dwars op de boot stond weggevallen en dus ook is het heen en weer rollen veel minder geworden. De golfstroom die ons voortduwt is er nog wel en ik heb mij laten vertellen op de brug dat wij nou aan het surfen zijn met de boot op de golven, dus veel minder deining. De buitendekken zijn gelukkig weer open en kunnen wij weer een frisse neus halen. Vannacht zijn de klokken ook een uur vooruit gezet dus één uur minder slapen, die krijgen we op de terugweg weer terug. Er vliegen een stuk minder vogels rond de boot vanmorgen en er hangt een heel waterig zonnetje boven ons, en de temperatuur is rond de 3-4 graden. De eerste 2 uur varen we in een dead zone wat vogels betreft, te ver van de Falklands en ook te ver van South Georgia. Dus dan maar lekker onder de douche na het ontbijt. Sta ik mij aan te kleden en zwemmen er Hourglass dolfijnen langs de boot, Frank heeft ze gelukkig wel gezien en ik was natuurlijk te laat! Maar daarna zien we eerst wat ijsklontjes in het water en dan onze eerste ijsschots en een flinke grote jongen. Hij is al een paar keer gedraaid want de bovenkant is aardig glad met aan de zijkant een inkeping met aardig wat ribbels, net een grote schelp. Dit is eerder dan de crew verwachte dus een kadootje. We moeten wel onze koers iets wijzigen om eromheen te varen.

Verder nog een paar lezingen over Shackleton en ook de ontwikkeling van de krill, het hoofd voedsel van de walvissen en zeehonden en zo komen wij onze ochtend en middag wel door. Als laatste de instructies over hoe we moeten instappen in de zodiacs voor onze eerste landing morgenmiddag als we op South Georgia aankomen. Oh ja, nog vergeten te vertellen dat we gisteren al onze spullen grondig hebben moeten schoonmaken om ze te ontdoen van alle mogelijke eventuele zaden en ongewenste zaken vooral het klittenband op onze tassen en jassen. Na de schoonmaak was er zelfs een inspectie! Ze zijn bang voor cross contamination en moeten we ook als we weer aan boord komen met onze laarzen in een desinfectiemiddel stappen. De veiligheidseisen zijn veel strenger geworden sinds ons vorige bezoek en nu dat de vogelgriep ook hier is geconstateerd.

Ik kan mijn verhalen posten op de blog maar denk niet dat het gaat lukken met foto’s dus die zet ik er later wel op, die houden jullie nog tegoed. Tot morgen.

• 13 November 2023 - 16:51

Johan En Bianca:

Wat een spectaculair begin van jullie vakantie! Geniet, maar doe voorzichtig! Wij hopen dat jullie veel pinguins en andere dieren te zien krijgen! Wij zijn benieuwd!

• 13 November 2023 - 17:44

Lia:

Het is maar goed Edith dat jij voor niets bang bent. Ik werd al zeeziek bij de gedachten alleen al, om een storm mee te maken, zoals jullie dat hebben gehad.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie alles gaan ervaren en of er veel qua natuur veranderd is de afgelopen jaren.

Edith, gebruik jij ook je e-mail tijdens deze reis ?

Bedankt weer voor dit mooie verslag.

[e-1f6f3]