Tweede dag op zee - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Tweede dag op zee - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Tweede dag op zee

Blijf op de hoogte en volg Edith

11 November 2023 | Argentinië, Ushuaia

Vannacht lekker liggen rollen in mijn bedje, gelukkig zijn de zijkanten wat hoger dus eruit rollen doe je niet makkelijk, wel eerst heen dan weer terug. Van de zeeziek pillen wordt je wel slaperige dus dat is goed totdat vannacht ergens ik wakker werd van een bons in de stilte. Light aan en wat is er gebeurd?

De stoel van het bureau in onze hut ligt plat in het midden van de hut, door een grote golf denk ik. Laat maar liggen tot morgen vroeg! Vanmorgen na het ontbijt weer een briefing dit keer over ons bezoek aan South Georgia en hoe wij als gasten ons moeten gedragen rond de beesten. Zoals we hebben kunnen lezen is ook de vogelgriep naar het zuidelijk halfrond gebracht door de migrerende vogels, dus er zijn al dode pinguïns en zeehonden gevonden op verschillende plaatsen. Dagelijks krijgt onze expeditie leider updates over de stand van zaken. Het kan zijn dat sommige geplande landingsplaatsen voor nu of misschien wel voor het gehele seizoen gesloten worden om verdere spreiding van de infectie te voorkomen. Gelukkig is het nog niet zo erg dat er geen alternatieven zijn dus het blijft afwachten als wij er over twee dagen aankomen.

De zee en het weer is nog steeds lekker ruig bezig en we rollen de hele dag op en neer en heen en weer. Op deze manier hebben we eerder onze zeebenen, al zou een lekker zonnetje ook niet verkeerd zijn nu in plaats van grijze wolken, mist en regen. We hebben een speciale groep van 12 personen aan boord die gedropt worden op onze eerste aanleg plaats op South Georgia en zij gaan 3 dagen over sneeuw en ijs trekken met ski’s. In de bakjes die zij mee moeten trekken, zo’n 50 kg p.p., zitten hun tenten, voedsel en kleding in. Ze zullen met z’n 5-en aan elkaar gebonden worden, zodat mocht er een spleet zitten ze elkaar kunnen vast houden, en met elke groep een gids voorop. Nou zij liever dan ik en wij hopen maar dat alles goed verloopt voor hen en wij hun 3 dagen later weer heelhuids kunnen oppikken!

Vanmiddag

De zee blijft nog de rest van de dag onstuimig maar in de nacht zal het hopelijk wat rustiger worden. Fingers crossed dan maar.

• 13 November 2023 - 11:31

Timo:

Wow! Zo te lezen hebben jullie een regelrechte James Cook experience. Wat een ruige expeditie! All-inclusive zullen we maar zeggen. Hopelijk is de zee komende dagen wel rustiger, anders zouden jullie nog de neiging krijgen om je aan te sluiten bij het groepje van die 12 spleethuppelaars.

• 14 November 2023 - 08:22

Doug:

klinkt best ruig als ik het zo lees, maar jullie houden je taai! Wel gaaf hoor van die groep om 3 dagen te trekken over het ijs! Hadden jullie toch ook prima kunnen doen! Hihi! X