Nostalgie - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Nostalgie - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Nostalgie

Blijf op de hoogte en volg Edith

11 Oktober 2021 | Curaçao, Willemstad

Vandaag gaan we langs onze oude huizen waar we hier op Curaçao hebben gewoond om dit aan de kids te laten zien. Allereerst gaan we naar West Groot Sint Joris waar Mic zijn eerste levensjaar heeft doorgebracht en wij ruim 6 jaar hebben gewoond. Er zijn een aantal nieuwe straatnamen bijgekomen in deze omgeving maar toch kunnen wij het oude huis vrij snel vinden omdat de oude wegbewijzeringen er nog staan, oud en verroest maar nog wel leesbaar. Het huis heeft een hele andere kleur gekregen, de grote koningspalmen in de voortuin zijn verdwenen, de prachtige bougainvilles die zoveel schaduw gaven op de porch ook en ook het hele hek rond de porch is er ook niet meer. Er staat nu een grote windmolen op de plek naast het huis waar vroeger onze carport stond, deze was gemaakt van het hout van onze verhuiskisten. Zeven jaar geleden toen wij hier ook stonden met Lia en Dick was onze oude huisbaas thuis, want hij woonde daar nu, maar helaas vanmorgen is er niemand aanwezig, dus of hij er nog woont dat weten wij niet. Nog wel op de “kiek” met het hele gezin voor ons oude huis voordat we nog even verder rijden naar Landhuis Groot Sint Joris. De baai van Sint Joris waar Frank altijd ging zwemmen kunnen we jammer genoeg niet meer bereiken want er staan hekken voor. Dus dan maar verder naar ons tweede en tevens laatste huis, na nog een een keer omkijken en gedachten bij de goede oude tijd.

We rijden verder terug richting Willemstad op de Santa Rosaweg naar Toni Koenchi en Kaya Dr Oy Sprock. Ook dit huis is relatief gauw gevonden maar het ziet er niet meer zo mooi uit als vroeger, het kan een likje verf gebruiken en wat liefde. Het mooie grasveld voor het huis is verdwenen en de tuin is een beetje verwaarloosd. Onze oude garage is nu bij het huis getrokken en op de inrit staan drie auto’s. Ook hier kunnen wij niet zien of er iemand thuis is dus dan maar weer samen op de “kiek” voor het huis. Vanuit dit huis zijn wij destijds vertrokken terug naar Nederland. Dag huis en thanks voor de goede memories!

We rijden verder door en maken een korte stop bij Suikertuintje, onze oude supermarkt. Het is er ook niet meer, 14 jaar gelen hebben ze het verbouwd en nu is het een soort mini Mall met moderne trendy winkels. Nu nog onze laatste stop voordat we naar Punda, de binnenstad gaan, en wel het Advent Ziekenhuis waar Michael is geboren, 38 jaar geleden. Er is wat bijgebouwd maar staat nog op dezelfde plek, vorige keer zijn wij nog binnen geweest maar dat lijkt ons nu niet zo verstandig. Maar we hebben het de kids kunnen laten zien al is het maar van de buitenkant.

We gaan nu verder naar Punda en kunnen nog steeds parkeren op het Waaigat en gelukkig vinden we een van de weinige plekjes met wat schaduw want het is inmiddels knap warm aan het worden. Allereerst komen we bij de ronde markt, hier hebben wij destijds een Passar Malam georganiseerd, nu staan er allerlei standjes met eten, drinken en souveniertjes. Na de markt lopen we richting het water van de Sint Annabaai. De barretjes (kleine bootjes met verse waren) zijn inmiddels ook verdwenen en nu staan er kraampjes daarvoor in de plaats. Rechts kunnen we mooi de ruim 56 meter hoge Koningin Julianabrug zien. Als je ‘s-avonds hier overheen rijdt dan heb je een prachtig uitzicht over Punda en Otrabanda met al zijn lichtjes. We lopen verder op de Handelskade langs het water en stoppen bij nummer 8 waar Frank gewerkt heeft. Het is nu roze geverfd en ziet er redelijk onderhouden uit. Dan natuurlijk door naar de Koningin Emmabrug, beter bekend als de pontjesbrug, de enige drijvende draaibrug ter wereld, die op 16 pontons drijft. In de volksmond wordt zij ook “de swinging old lady genoemd en verbind Punda met Otrabanda. We moeten natuurlijk even naar de overkant lopen en dat is 165 meter en voelen ook de beweging en golfslag van het water. Aangezien de zon behoorlijk hoog aan de hemel staat lopen ook de straaltjes langs je rug, zou ik vroeger ook zo’n last hebben gehad van het warme weer? Ik weet het echt niet meer.

We winkelen nog wat in de Breedestraat, de Heerenstraat en op het Da Costa Gomezplein, al zijn de ons bekende winkels ook inmiddels allemaal verdwenen. Nog een lekkere lunch op een terrasje voor de oude synagoge, de Tempel genoemd. Genoeg sightseeing in de binnenstad van Punda tijd om richting strand en verkoeling te gaan vooral met de 3 kleintjes, maar voordat we de stad verlaten rijden wij nog even langs het Citco gebouw aan het Waaigat.

Dit keer is het uitgekozen strand Mambo Beach geworden, hagelwit zand met cabana’s en heel veel strandstoelen, een groot TV scherm waar toevallig Nederland tegen Gibraltar wordt gespeeld ( 6-0), en een redelijk groot kinderzwembad. We vermaken ons prima de rest van de middag hier.

• 16 Oktober 2021 - 09:46

Timo:

Gaaf hoor, om nota bene redelijk onverwacht zo'n mooie sentimental journey met het hele gezin te maken! Enjoy en straks safe travels!

• 16 Oktober 2021 - 09:48

Ellen:

Wat super leuk zo’n tour langs memory lane en helemaal om aan de fam te laten zien. Leuke foto’s. Geniet van elkaar en lieve groetjes van ons. Xx

• 16 Oktober 2021 - 11:12

Erna:

Wat geweldig dat julllie dit met z’n allen hebben kunnen bezoeken. Jammer dat het allemaal zo veranderd is. Maar jullie hebben de goede herinneringen gelukkig nog. Ik herken het huis op West Groot Sint Joris ook niet meer. Maar gelukkig heb ook ik de mooie herinneringen nog hieraan. Leuke foto’s van jullie voor de huizen.
    De familie is een stuk groter geworden!
    Liefs van ons xxx

• 16 Oktober 2021 - 11:20

Lia Rook:

Wat een leuk verslag, alsof ik er ook liep. Mijn memories van 8 jaar op curacao wonen, poets je nooit weg.
    Jij vroeg je af of je vroeger, toen je er woonde, ook zoveel zweette. Ja dus, met stralen, voor zover ik mij herinneren kan.
    Ik zou curacao nooit willen verruilen voor nederland, maar dat tropische weer ???? Dat verveelt nooit.

• 16 Oktober 2021 - 12:50

Johan En Bianca:

Leuk zeg, zo'n reis met z'n allen, dat is heel bijzonder. Geniet er nog van!