Eerste dag op Chinzombo - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Eerste dag op Chinzombo - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Eerste dag op Chinzombo

Blijf op de hoogte en volg Edith

26 Juni 2019 | Zambia, Mfuwe

We zijn ondertussen gewend aan het geluid van de hippo’s gedurende de nacht maar vannacht was er nog veel meer herrie, het zware gegrom van leeuwen die met elkaar communiceren in de nacht, het geroep van hyena’s, olifanten en natuurlijk de bavianen. Frank is er zelfs wakker van geworden rond 3 uur vannacht, maar ik heb echt helemaal niets gehoord! Geslapen als een os! Het gehele kamp gasten en staff staan versteld dat ik zelfs het gebrul van de leeuwen niet heb gehoord want dat was redelijk in de buurt. Peaceful sleep, staat er op de spuitbus tegen de muggen, en dat heb ik idd gehad.

Op de ochtend game drive zitten we weer met z’n 2-en want de 2 andere gasten willen graag een walking safari maken, wij vinden het prima zo een ranger helemaal voor onszelf. We vertrekken met Charles, onze ranger op de gebruikelijke tijd om 6:30 uur nadat ik vanmorgen een bordje pap heb gegeten voor ontbijt. Na ongeveer een uur rijden stopt Charles om te luisteren naar de geluiden om zich heen, motor af en luisteren en kijken! Hij zegt “ik hoor een alarm call van de bavianen” ze maken zich erg druk om iets. En als wij wat dichter in de buurt komen horen we inderdaad een aantal bavianen heel onrustig tegen elkaar roepen, zenuwachtig van de ene boom naar de andere springen er moet iets aan de hand zijn want er gaan er steeds meer meedoen. We zetten de auto stil op een klein heuveltje aan de zijkant van een groot open veld en bekijken deze paniek zaaiende bavianen en steeds meer van hen gaan roepen en springen van boom naar boom?! Dan zegt Frank kijk daar naar dat bosje ik zie een staart en ja hoor hier komt onze Leopard. Ze probeert zo onopvallend te lopen maar dat lukt van geen kanten want de bavianen schreeuwen en roepen en verraden haar. Ze loopt zo langs onze auto en we kunnen haar heel goed observeren vooral nu het licht is. Charles gaat achteruit en gaat langzaam achter haar aan maar wel zodanig om haar niet te hinderen. Zo af en toe stopt ze om haar territorium te markeren, dat doet ze door te plassen en met haar achter poten op de grond te krabben. De bavianen blijven haar achterna zetten in de bomen boven haar en gooien bladeren en vruchtjes naar beneden, zij kijkt zeer geïrriteerd naar boven en blaast naar die vervelende beesten. Uiteindelijk besluit ze maar niet op de impala’s te gaan jagen want die weten nu allang dat ze er is! Wat een prachtig spektakel om te mogen aanschouwen, en wat is het een prachtig dier. Uiteindelijk klimt zij in een boom en gaat op een van de platte takken liggen. Er komen meer auto’s aan dus wij besluiten om nu maar verder te gaan en haar verder met rust te laten, te veel pottenkijkers.

Tijdens onze koffie break heeft Charles een rustig plekje gevonden in de schaduw van een grote boom aan de oever van de rivier en kijken we zo naar een open vlakte aan de overkant. Er komen 5 giraffen aangelopen en het ziet eruit dat ze de rivier willen oversteken naar de 2 vrienden die aan onze kant staan te wachten. Misschien voor een familie reünie?! Een voor een beginnen ze heel voorzichtig aan de oversteek en kijken constant naar het water, zijn hier krokodillen of niet? Op ongeveer 1/3 besluiten ze toch maar weer terug te gaan naar hun startpunt. Maar 10 minuten later gaan ze het weer proberen en nu komen er 4 aan de overkant bij de 2 vrienden, de 5e besluit halverwege dat hij deze reünie toch niet zo belangrijk vind dus keert terug. Ze staan nog een tijdje op de oever te wachten op nummer 5 maar dan keren ze zich om en lopen weg en giraf nummer 5 keert terug naar zijn huis aan de overkant. Leuk om er een verhaal bij te verzinnen over wat je ziet gebeuren! Laat in de ochtend rijden we nog door om een kijkje te nemen bij het pak wilde honden. Het is al warm dus op jacht gaan ze nu niet, pas weer als het vanavond koeler wordt. Ze liggen allemaal behalve 2 heerlijk te slapen in het hoge gras en hebben 2 uitkijkposten geplaatst, ja je weet maar nooit wat er aankomt. Ze zien er supergezond uit en als ze van iets schrikken en opstaan tellen wij er maar liefst 13 volwassen dieren.

Bij de avond safari krijgen we weer een Leopard in het spotlight dus dat is nummer 4, bij elke safari zien wij er wel één. Wat een traktatie elke keer weer! Ook in het spotlight komen er 2 verschillende soorten mangoesten langs, 2 civet katten, en 3 genet katten met vlekken en een hele dikke staart. Ze lijken op grote boskatten. Wat was het weer een prachtige dag met veel dieren waarvan ik nu maar de absolute hoogte punten heb omschreven.

• 27 Juni 2019 - 20:08

Lia Rook:

Wat weer een geweldig verhaal. Dit is weer een van jullie droomreizen en het genieten hier van breng je geweldig aan ons lezers over. Wij kunnen een stukje meedromen en ik verheug me nu al op de foto's t.z.t. Edith, maak jij al de foto's of zitten er ook foto's van frank bij. Er zijn foto's bij die er extra uitspringen. Ik hoop dat jullie morgen weer zo'n geweldige dag hebben als vandaag. X