Tweede dag op Mchenja Camp - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Tweede dag op Mchenja Camp - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Tweede dag op Mchenja Camp

Blijf op de hoogte en volg Edith

24 Juni 2019 | Zambia, Mfuwe

Tijdens de ochtend game drive zijn we nog steeds lekker met z’n 2-en en zodra we het kamp uitrijden binnen 5 minuten wordt onze eerste Leopard gespot door de ranger Bekwell, die man heeft echt bush ogen en veel ervaring in de bush. Deze Leopard is nog vrij jong en slank maar wat kan ze snel lopen en is een beetje schuw. We volgen haar voor 5-10 minuten voordat ze het hoge gras en struikgewas induikt. Zo dat was wel gelijk een kadootje. Vannacht was het een beetje kouder dan de voorgaande dag dus de antilopen komen ook wat later op gang, ze hebben wat kunnen uitslapen. Als we langs wat struiken en bomen rijden komt er een kudde olifanten, heel stilletjes voor zulke grote dieren, uitlopen. Eerst 3, dan een moeder met baby, een verliefd stelletje, nog 2 jonge dieren en dan nog 2 en opeens staan er 11 olifanten rond de auto. Allen zijn ze zeer relaxed en grazen of strippen de jonge bladeren van de bosjes. Ik let vooral op het verliefde stelletje want het is interessant om de interactie tussen deze twee te zien. Hij duwt haar een beetje van achter en van de zijkant, dan strengelen ze de slurven in elkaar, vervolgens loopt zij weer wat van hem weg maar kijkt toch steeds om alsof ze wil zeggen “heb je nog steeds interesse kom dan!” Dan staan ze elkaar weer een beetje te duwen en komen die grote koppen tegen elkaar totdat een tante aankomt en tussen hun in gaat staan alsof ze wil zeggen “stoppen met dat gefoos nu een beetje doorlopen”. De moeder met de baby zorgt steeds dat haar jong goed afgeschermd wordt van eventuele gevaren. Dan komen er van de andere kant nog 5 olifanten en deze worden vriendelijk begroet alsof zij elkaar al een tijdje niet hebben gezien, goede vrienden of familie misschien. Ze lopen gezamenlijk verder richting de rivier en wij nemen afscheid van hen.

Tussen de bosjes en bomen ziet onze gids een boom vol gieren dus erop af om te zien waar ze op wachten, misschien een kill van de leeuwen of Leopard? Het is van de leeuwen want we horen het gegrom en gerommel van leeuwen. Een leeuw loopt met wat bloed op zijn wang uit dicht struikgewas en gelijk duiken de gieren naar beneden vanuit de bomen. Als de leeuw wat verder weg is zien we 3 hyena’s heel onrustig zoeken en heen en weer lopen, zij zijn op zoek naar de kill van de leeuwen om te kijken of er wat voor hen over is. De hyena’s hier in het park volgen heel vaak de leeuwen om de restanten op te ruimen in plaats van zelf te jagen. Nog 2 hyena’s die ook een hapje lusten en allemaal duiken ze het dikke struikgewas in. Het is te dichtbegroeid om met de auto er te komen en te gevaarlijk om te voet te gaan kijken, dus welk dier het was zullen we nooit weten.

Onze ochtend koffie break nuttigen wij op de oever van een rivier bedding met in het midden nog een stroompje water. Hier zien we kuddes impala’s, bavianen, kudu’s, zebra’s en bushbuck’s oversteken en gelijk lekker wat drinken. Aan de overkant staat ook nog familie giraf lekker rustig te eten, vader, moeder en kind. Thornicroft’s giraffen komen alleen voor in South Luangwa en zijn herkenbaar omdat hun vlekken niet verder gaan dan hun knieën.

Wij rijden weer terug richting ons kamp voor lunch en bekijken onderweg nog de vele vogels die wij tegenkomen, lovebirds, bee-eaters, martial Eagle, Bateleur Eagle en de yellow billed stork om er maar een paar te noemen. Vanmiddag in de auto krijgen wij 4 gasten erbij die straks aankomen.

Vanavond idd 4 gasten erbij in de auto, een Nederlandse man met zijn Indische vrouw en een Duits echtpaar uit München. Het is nu wat warmer en de dieren komen wat langzamer op gang lijkt het. Maar met de avond game-drive na de sundowner drink krijgen we weer een super kado! Een Leopard met haar jong van ongeveer 3 maanden! De kleine huppelt vrolijk achter zijn Mama aan maar is nooit meer dan binnen één meter van haar vandaan. Op deze leeftijd zijn alle jonge dieren kwetsbaar voor andere roofdieren ook een jonge Leopard en zal zijn moeder hem met al haar kennis beschermen. Tegen het einde van de nacht

game-drive zien we onze 2e Leopard dit keer een volwassen mannetje in de schijnwerpers. Wat een geluk is dat 3 van mijn favoriete katten op een avond, dus jullie begrijpen mijn avond kan niet stuk.

Morgen verhuizen we naar een nieuw kamp dichter bij de ingang van het park.

• 26 Juni 2019 - 12:35

Erna:

Jeetje dat is echt smullen van jullie verhalen! En inderdaad wat een cadeautje dat je zoveel van die prachtige dieren ziet. Echt genieten!!! Ik zie jullie gezichten helemaal voor me.
    Prachtige foto’s weer en wat fijn dat jullie even met z’n tweeen en de ranger op pad konden.

• 26 Juni 2019 - 12:44

Erna:

Wat een superleuk verhaal van die kudde olifanten. Het zijn toch geweldige en sociale dieren. Gelukkig hadden ze een goed humeur. Zus je hebt echt schrijverstalent!! We genieten echt mee zo.
    Zo’n lovebird hadden wij ook vroeger, ik wist niet dat ze ook in Afrika leefden. Ik dacht dat ze uit Australië kwamen.
    Lieverds ik hoop dat jullie nog heel veel mooie dieren kunnen spotten en vastleggen op de lens. Dikke knuffels van ons xxx