Yogjakarta - Prambanan en rit naar Madiun - Reisverslag uit Madiun, Indonesië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Yogjakarta - Prambanan en rit naar Madiun - Reisverslag uit Madiun, Indonesië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Yogjakarta - Prambanan en rit naar Madiun

Blijf op de hoogte en volg Edith

14 Oktober 2018 | Indonesië, Madiun

Vanmorgen om 5:55 geklop op de kamerdeur, ja, kan ik de koffers al meenemen? Ik met een slaperig hoofd “verkeerde kamer toch zeker!” Sorry, sorry Mem! Maar dan kan je niet meer in slaap komen dus dan maar opstaan!

Eerst maar weer een goede bodem dus ontbijt en dan om half 9 vertrek met koffers want we verlaten vandaag Yogjakarta.

We konden gisteravond nog na het eten naar Malioboro Street, de 1 kilometer lange hoofdstraat van Yogja maar daar hadden we echt de puff niet meer voor. Maar deze straat moesten we echt toch wel zien dus zijn wij er vanmorgen met het busje doorheen gereden, heel veel shops en stalletjes waren nog dicht, te vroeg en zondag. Dat ze allemaal zo naast elkaar kunnen bestaan is mij een raadsel? Daarna door naar het Prambanan Temple Complex, een half uurtje rijden buiten Yogja. Deze tempels zijn Hindoe in tegenstelling tot de Borobudur die Buddistische is, dus ook een hele andere bouwstijl, veel slanker in mijn ogen. Het totale complex bestaat uit 240 tempels en de meest belangrijke 3 zijn Candi Brahma, Candi Wisnu en de hoogste en grootste Candi Siwa. Twaalf jaar geleden in 2006 was er op Java een grote aardbeving met een sterkte van 5,9 en is de Prambanan heel erg beschadigd geraakt. Herstel werkzaamheden zijn spoedig erna gestart en nu zijn ze bijna helemaal klaar met de het meest heilige gedeelte in het midden. Er ligt nog wel veel werk om de omliggende tempels te restaureren en overal liggen nog veel zwarte stenen verspreid. Na ongeveer 1 1/2 @ 2 uur lopen we weer via heel veel kleine stalletjes naar de uitgang, verhit maar toch weer een hoop wijzer.

Dan nog naar een restaurant in de buurt waar het lekker koel is onder de bomen bij een riviertje en nemen we lekker saté met bami en patat frites, en vers geperste mandarijn en watermeloen sap en natuurlijk 2 bintang biertjes voor de mannen. Nu kunnen we vertrekken richting Madiun, en het huis van Minto, waar we 2 nachten zullen verblijven. We gaan het meemaken slapen zonder airco?! Maar als je uitgenodigd wordt en hij het heel graag wil kunnen moeilijk nee zeggen toch.

Het is nog 185 km rijden naar Madiun alleen 2 stukken op de nieuwe snelweg met blauwe borden net zoals in Nederland en het is een tolweg, 1000 rumpiah per km, dat is €6,- per 100 km. Verder zijn het 2 baans-binnenwegen dus de rit zal ongeveer 4 uur duren zonder al te veel oponthoud. Gedurende de helft van de rit is het redelijk stil in de auto want zo nu en dan dommelen er een paar weg! Wat wij hier nooit zouden verwachten, we hebben op de binnenwegen ongeveer een uurtje voor Madiun een uur in de file gestaan zo druk was het met auto’s, bestelbusjes en vrachtverkeer!

Eindelijk komen we bij het huis van Minto aan en hij staat ons al op te wachten. Er verblijven nog 2 Nederlandse heren bij hem thuis uit de buurt van Arnhem en gezamenlijk kort na onze aankomst worden we uitgenodigd voor het eten. Het eten is gemaakt door de zus en vrouw van Minto en wij genieten er echt van met z’n 6-en. Toppie gedaan dames het is heerlijk net als bij moeders thuis!

We kletsen nog na met de familie en andere twee heren voordat we ons terugtrekken in onze kamers. Het is een beetje behelpen maar ook heel bijzonder om bij een familie thuis te slapen!

• 16 Oktober 2018 - 14:08

Ineke:

Hallo allemaal,
    Ik geniet van de mooie verslagen, zeer zeker als je er zelf geweest bent.
    Yogjakarta heel erg leuk met al haar kleine winkeltjes, de Borobudur en de Prambanan beiden erg indrukwekkend.
    Wij leven met jullie mee in de warmte is het best wel eens even afzien. Maar zeker allemaal de moeite waard. Genietze en veel plezier met elkaar, veel liefs en groetjes. Chris, Duukie en Ineke