Yogjakarta en de Borobudur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Yogjakarta en de Borobudur - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Yogjakarta en de Borobudur

Blijf op de hoogte en volg Edith

13 Oktober 2018 | Indonesië, Jogjakarta

Vanmorgen wat langer kunnen blijven liggen dus pas om 8 uur aan het ontbijt en weer een fantastisch ontbijt ook hier, ga jullie niet vermoeien met de details. Na het ontbijt werden we opgehaald door een andere chauffeur, familie van Minto, maar ik denk dat ze allemaal familie zijn van elkaar hier! Ook Nur is een hele leuke gezellige jongen, spreekt geen Nederlands maar wel Engels. Gisteravond al kennis gemaakt met hem en hem gezegd dat ik zeker klepon wilde eten, echt de verse! Dus vanmorgen een doos met snackjes in de auto, klepon, loempiatjes, lemper en wadji, van alles een paar, geweldig toch! Zo nu waren we gereed voor de 50 km naar de borobudur, het 8e wereldwonder.

Het is vandaag zaterdag en dan werken de ambtenaren niet, dus op de weg beduidend minder verkeer maar nog wel heel veel brommers en motoren. We beginnen te wennen aan het links rijden en kunnen nu meer genieten van alles langs en op de weg, motoren vooral met ladingen suikerriet, kippen in hokken, grote balen gras voor de beesten thuis. Heel veel wordt vervoerd op de motor of op de fiets en het gaat allemaal goed al wiebelt het af en toe heel erg.

Het zonnetje begint te schijnen en de temperatuur loopt al aardig op, dus als we bij de Borobudur uitstappen worden we belaagd door de welbekende verkopers, kaarten, hoeden, paraplu’s, zonnebrillen, wayang poppen etc. en alles heel goedkoop volgens hen! “Nee dank je” is nu echt niet voldoende om hen weg te sturen dus een beetje nors kijken met mijn donkere blik is nu wel voldoende!

We besluiten geen gids te nemen en lopen zelf achter de mensen aan richting de tempel, het valt mee met de drukte gelukkig, dus kunnen we de grootsheid van dit bouwwerk goed bekijken. Intussen is het flink warm geworden dus wij transpireren lekker. Dan nog de trappen opklimmen naar boven en dat valt niet mee als je een beetje korte benen hebt want sommige stappen zijn behoorlijk hoog. Eenmaal boven is het een mooi uitzicht op de omgeving en dan tussen de stoepa’s lopen. De buddha’s in de stoepa’s hebben bijna allemaal geen hoofden meer en of dat vroeger ook zo was kan ik mij niet meer herinneren. Ook mag je de buddha’s erin niet meer proberen aan te raken want er lopen bewakers rond met een fluitje en als je het toch probeert wordt je tot de orde geroepen met het fluitje. Al met al is en blijft de Borobudur een indrukwekkend bouwwerk en moet je het gezien hebben.

Dan rijden we nog terug richting stad en maken nog een korte stop bij de Mendut Temple en Monastery waar we nog rondkijken en nog een stop bij een Yogja zilverfabriek waar we het een en ander leren over het maken en verwerken van de zilver sieraden. Hier wordt natuurlijk een paar leuke souvenir’s meegenomen als herinnering aan deze o.a. zilverstad!

Weer terug via een andere route en hier zien we de echte sawa’s weer zoals op alle plaatjes, dus even eruit voor wat Indische foto’s. Ook zien we nanka (jackfruit) en doerian bomen allemaal met fruit erin, al zijn de durian’s nog niet rijp dus geen “stinkie stinkie” lucht! Ook stopt hij nog even om ons pinda planten te laten zien die groeien tussen de mais stengels.

Terug in het Hotel besluiten wij lekker aan het zwembad te gaan zitten met een heerlijk drankje voordat we in ons prachtig oude hotel vanavond te eten, het zijn genoeg indrukken voor vandaag en we moeten nog wat weken door dus genoeg om te verwerken voor vandaag. Morgen nog de Kraton en de hoofdstraat van Yogja om te kijken en misschien te kopen?! en dan nog het Prambanan Temple Complex voordat we echt richting onze volgende bestemming rijden Madiun.

• 13 Oktober 2018 - 17:11

Timo:

Nog maar een paar dagen onderweg en al helemaal ondergedompeld in de cultuur en culinaire geneugten! Geniet ervan met z’n viertjes!

• 13 Oktober 2018 - 18:21

Lia Rook:

Dit is weer een heel mooie beschrijving van wat jullie vandaag allemaal hebben meegemaakt. Je mag dan wel geen sportschool in de buurt hebben. Als ik lees over die trappen naar de Borobudur, dan is al een giga prestatie.
    Net voordat ik dit artikel opende in mijn mailbox, las ik een artikel over o.a. ons koningshuis en in het verlengde daarvan over het Koninklijk Paleis in Amsterdam en dan wordt vermeld als het achtste wereldwonder. Ik zal wel iets verkeerd begrijpen.

Lekker zo een paar uurtjes aan het zwembad, want jullie hebben al een aardig moordend tempo gehad.

Veel plezier morgen, voor jullie alle 4 - XXXX