Ngorongoro Caldera - Reisverslag uit Ngorongoro, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Ngorongoro Caldera - Reisverslag uit Ngorongoro, Tanzania van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Ngorongoro Caldera

Blijf op de hoogte en volg Edith

25 Oktober 2016 | Tanzania, Ngorongoro

Gisteravond na het eten op aandringen van Frank en onze NZ auto genoten toch de dokter even laten kijken naar mijn been want ik heb een heftige reactie op de tseetseevlieg beten en ik zit er natuurlijk onder zoals gewoonlijk. Heb ik weer! Maar goed antihistamine tabletten gekregen want het is een huidreactie op een soort allergie en deze blijven gebruiken 2x daags totdat het er beter uitziet. Ook de cortison zalf die ik van een Franse dame te leen had gekregen nog een paar dagen opsmeren en mijn lijf moet de rest doen. De dokter was een hele reëele donkere man uit Tanzania dus die zal het wel weten, iedereen om mij heen weer gerustgesteld!
Vandaag dus onze enige hele dag nog in de krater dus willen wij er natuurlijk het beste van maken, 6 uur vertrek en voordat het hek dicht gaat weer eruit. Ontbijt en lunch mee dus we rijden eerst maar rond op zoek naar misschien wel een hyena kill, hier in de krater is het een beetje de omgekeerde wereld want de hyena's hebben grote roedels en zij jagen dan ook gezamenlijk en hier proberen de leeuwen dan de prooi af te pakken zodat ze niet zelf op jacht hoeven. Het enige nadeel is dat hyena's hun prooi niet eerst helemaal doden voordat de alpha female de buik openscheurt en meteen begint te eten.
Op de open vlaktes in de krater zien we eigenlijk zo'n beetje dezelfde dieren als in de Serengeti en toch ook redelijke kuddes. Deze dieren nemen geen deel aan de Migration want er is hier water en gras genoeg dus hoeven ze de Grote Trek niet te ondernemen. We zien ook de Grote Trap (kori bustard) die met z'n staart veren en nekveren een vrouwtje het hof maakt en dat is een prachtig gezicht dat ik helemaal mijn camera vergeet dus ook geen foto's heb genomen. Dit hadden we dan nog nooit gezien dat begrijp je wel! In de krater heb je 2 picknick plekken en we gebruiken het ontbijt bij de een en de lunch bij de ander. De tweede is mooier met een soort meer waar de nijlpaarden in liggen, veel moerasplanten met vogels maar alleen zonder bomen dus geen schaduw, warm, warm, puffff.
We zijn ook al aardig op weg om al onze Star Birds te spotten want we hebben er nu al 5 dus bijna champagne, hoera, hoera. Rondrijden op het heetst van de dag moeten we eigenlijk niet meer doen want alle beesten zij ook loom of zoeken een schaduwplek. Maar goed eenmaal afgesproken moeten we het ook maar volhouden en we kunnen in Zanzibar nog genoeg uitrusten. De weg naar de krater naar beneden in een hobbel de bobbel weg en duurt zo'n 45 minuten maar naar boven toe is het korter en geasfalteerd en duurt maar 20 minuten. We genieten van een zwerm heilige ibissen die ons ook nog laten zien hoe mooi hun veren zijn in vlucht. Ook zien we een grote zwerm prachtig gekeurde kraanvogels die laten zien dat ze ook gezamenlijk kunnen opstijgen. Mijn favoriet laat zich ook nog fotograferen namelijk de ijsvogel met zijn prachtig blauwe veren en grote rode snavel, familie van de kookaburra uit Australië. De buffels gebruiken elkaar als hoofdkussen op het heetst van de dag en doen het dan ook rustig aan.
We rijden nog voor de laatste keer door het bosgedeelte in de hoop om nog de grote Afrikaanse uil voor Frank te vinden maar helaas is die vandaag ergens anders op bezoek. Dan gaan we weer op de asfalt weg naar boven om de laatste 3 Star Birds te zoeken want die leven op de hoger gelegen rand van de krater, of eigenlijk is het een caldera, een naar binnen gevallen krater. We vinden er nog één maar wel een van de meest zeldzame van de Star Birds volgens onze gids want zelfs een aantal van de gidsen die al een paar jaar in dit gebied werken hebben deze nog nooit gezien. HOERA HOERA onze champagne is binnen! En die staat er ook tijdens het diner.
We gaan lekker naar onze kamer voor een heerlijk bad en douche want we zijn wel aardig rood en stoffig weer omdat het zo droog is en tot onze grote verbazing zien we dat mijn bad al klaar staat en ze een afscheidsbericht hebben achtergelaten. Zo super speciaal, kijken jullie zelf maar. Tijdens het eten worden we nog getrakteerd op een aantal Tanzaniaanse liedjes en ik moet zeggen ze hebben hier bijna allemaal prachtige ritmische stemmen.
We nemen afscheid van onze Kiwi vrienden want morgen gaan wij door naar Zanzibar en zij blijven nog 2 nachten dan reizen ze door naar een plek voor chimpansees en als klap op de vuurpijl naar Ruanda voor de gorilla's en ze beloven ons een mooie foto te sturen hiervan en contact te houden.

• 26 Oktober 2016 - 16:12

Patty:

Gelukkig niets ernstigs, maar wel vervelend, hopelijk is het snel over! Wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt!!

• 28 Oktober 2016 - 09:53

Caroline:

Hopen dat het snel beter gaat met je been idd! Prachtig die ijsvogel, wauw!