Grytviken en Godthul - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Grytviken en Godthul - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Grytviken en Godthul

Blijf op de hoogte en volg Edith

17 November 2023 | Zuid Georgia, South Georgia

Vanmorgen is het gelukkig droog en helder weer met goed zicht dus vandaag niet te klagen, er is zelfs een zonnetje. We varen om 5 uur van Stromness naar Cumberland Bay waar de hoofdstad Grytviken aan ligt. Hoofdstad is wel een heel optimistische omschrijving voor Grytviken want er staan maar een paar huisjes en een marine basis. De baai is zeer beschut dus de zee is spiegelglad. Na het ontbijt gaan wij aan land, de eerste 4 zodiac’s gaan eerst naar het graf van Ernest Shackleton en wij gaan naar Grytviken waar de walvis slachterijen hebben plaats gevonden van 1903 tot 1963. Tijdens deze jaren hebben ze zo veel walvissen gedood dat ze met uitsterven werden bedreigd. Gelukkig heeft men op tijd ingezien dat dit niet zo kon doorgaan en zijn ze hiermee gestopt. Er liggen nog 2 zeer verroeste whaling boats in de kleine haven vanwaar ze met een harpoen kanon op de voorkant van de boten de walvissen schoten om ze daarna achter het schip de haven in te slepen en op grote plateaus zorgvuldig te villen en van de blubber olie te koken. De grote nu verroeste opslagvaten staan er nog als herinnering van deze bloederige slachterijen. Voordat we van boord mogen komen er eerst nog inspecteurs van het gouvernement aan boord die komen checken of er geen ongedierte aan boord is en of wij allen ons wel houden aan alle voorschriften.

Aan de wal is een klein museum ingericht met foto’s en materiaal van dit verleden. De bezoekers kunnen ook donateurs worden of een eenmalige schenking doen om het eiland gebied van South Georgia te steunen in hun conserveringswerk. Er is ook een post kantoortje waar de post verstuurd wordt en waar ze een kleine souvenier winkel hebben. Er is aan het eind van het dorp ook nog een witte kerk uit 1918 waar ze bijeenkomsten houden. We mogen alle 3 plekken bezoeken maar moeten op de paden blijven. Na anderhalf uur worden we met de zodiacs naar de begraafplaats gebracht waar het graf van Ernest Shackleton is en wij met een klein glas whiskey op deze ontdekkingsreiziger proosten. Een slokje voor ons en een slokje voor het graf. Daarna is het terug aan boord en varen we door naar Godthul een baai waar we deze mooie en zonnige middag een aantal opties hebben.

We kunnen een beklimming doen van ongeveer een uur naar een uitzichtpunt hoog boven de baai, een minder stijle beklimming door grote klompen grasland naar drie kolonies Gentoo pinguïns of een zodiac cruise door de baai. Er wordt wel gewaarschuwd dat de beklimming naar de kolonie stijl is met hoge opstappen. Iets wat ik niet zie zitten met mijn korte benen! Frank gaat wel en zegt achteraf dat het tegenviel vooral de afdaling terug die stijl en glad was na ook hier de flinke regen van gisteren. Gelukkig heb ik het niet gedaan want er zijn best wat mensen uitgegleden en dus modderige jassen en broeken, en ik ben niet geboren als berggeit!

Vanavond is het BBQ avond aan boord met muziek en zelfs het personeel in de eetzaal zijn in hun vrijetijdskleding gekomen. Een heel ongedwongen en ontspannen sfeer. We kunnen eventueel buiten op het dek eten als we dat willen maar dan is je eten zo koud met deze temperaturen. Het enige is dat het bier wel lekker koud blijft!

Al met weer een mooie zonnige dag met goed zicht voor onze laatste volle dag op South Georgia, wat gaat het toch weer snel. Morgen nog twee uitstappen voordat we in de late middag weer richting Ushuaia moeten varen.