Terug naar Fortuna Bay en Stromness - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Terug naar Fortuna Bay en Stromness - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Terug naar Fortuna Bay en Stromness

Blijf op de hoogte en volg Edith

16 November 2023 | Zuid Georgia, South Georgia

Vanmorgen was het prachtig en helder weer toen ik om 4 uur wakker werd voor het eerste toilet bezoek, maar de roep van mijn bed was te sterk dus nog maar twee uurtjes slapen. Had ik toch niet moeten doen want de mist is in de tussentijd in volle vaart teruggekomen. De bergen en vooral de gletsjer voor de boot is opeens niet meer te zien, wat een pech voor ons. Na het ontbijt gaan we om 9:15 van boord met de zodiacs naar onze landings plek, met ja hoor veel agressieve Fur Seals op het strand. Weer heeft het expeditie team een route voor ons uitgezet die wij trouw volgen. Het leidt van het strand naar wat grasland erachter en vandaag moeten we door een stroompje dat tot over onze enkels komt en dus is het goed uitkijken waar je de voeten plaatst. Verder door naar achteren en daar zien we wat groepen Koningspinguïns staan. In deze kleine kolonie zijn er nog geen bruine dikkerdjes te bekennen. Verder door naar het volgend stukje strand en daar zien we behalve de koningspinguïns ook wat Gentoo pinguïns staan, zij zijn ongeveer de helft kleiner, iets lichter van kleur, zonder gele kleur en met rode snavels. Verder van dit strand in de hogere grassen steken er koppen van Gentoo’s uit en deze kleine bolle pinguïns zitten op hun nesten. De nesten zijn met grassen opgebouwd net als bij vogels en daar broeden ze hun jongen uit. Eromheen liggen wat kapotte eierschalen waar de Scua’s ze hebben gestolen en leeg gegeten. Dit zijn de rovers van pinguïn eieren en altijd op zoek vanuit de lucht naar nesten die even onbeheerd zijn achtergelaten. Het is inmiddels wel gaan druppelen helaas en de nattigheid is niet echt prettig. Mutsen en capuchons gaan weer op en de jassen worden wat hoger dicht getrokken. We moeten nog anderhalve kilometer terug lopen in de nu stromende regen naar onze landingsplaats en alles is inmiddels goed nat aan het worden. Dan ben je weer dankbaar dat we aan boord de natte jassen en broeken kunnen inruilen voor droge kleding. Wat goed dat ik de voorzienige geest had vanmorgen om nog niet te douchen en dat nu lekker kan doen, heerlijk dat warme water!

We zouden vanmiddag gelijk na de lunch doorvaren naar Stromness maar die verdomde skiërs die zonodig een trektocht van 3 dagen moesten maken zijn nog niet in de baai aangekomen voor hun pick-up dus vanmiddag een korte film over Shackleton en zijn mannen met prachtige opnames van Antarctica. De afdaling van de gletsjer voor de skiërs gaat moeizamer dan verwacht en wij hopen dat dit allemaal goed gaat want als er iets ernstigs gebeurd zijn ook wij allen de pisang, en kunnen wij niet verder! Dat is ons niet verteld toen wij deze reis boekten. Keeping our fingers crossed!

Om 4 uur ‘s-middags zijn de skiërs eindelijk beneden gekomen van de gletsjer al hebben ze een pittige afdaling gehad in de regen en mist. Voor ons eigenlijk een verloren middag want we zouden nog een landing maken met een wandeltocht naar een uitzichtpunt, al was dat misschien toch ook niet doorgegaan met deze laag hangende mist.

Gelukkig zijn de skiërs allemaal heelhuids weer op de boot en varen we na het diner door naar de baai waar Stromness aan ligt. Stromness is gesloten vanwege de vogelgriep en kunnen we er niet van boord maar nu de mist weer is opgetrokken kunnen we het oude whaling station zien liggen. Het water is rustig in deze baai dus hier blijven we vannacht liggen tot 5 uur morgenochtend en dan varen we door naar de hoofdstad van South Georgia, Grytviken, en het weer ziet er goed uit volgens de laatste berichten. We gaan het morgenvroeg meemaken.

• 17 November 2023 - 14:09

Lia:

Natuurlijk is het goed dat die skiërs veilig terug zijn gekomen. Maar ik kan mij voorstellen dat jullie hiervan balen. En ik denk niet dat jullie de enige waren,

Wel interessant wat jij allemaal opschrijft over de verschillende soorten pinquïns .

Al met al was dit een waterige dagje voor jullie, duimen voor beter weer (zonder regen).