Fortuna en Hercules Bay - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Fortuna en Hercules Bay - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Fortuna en Hercules Bay

Blijf op de hoogte en volg Edith

15 November 2023 | Zuid Georgia, South Georgia

De ogen gaan open en waar is de mooie blauwe lucht van gisteren? Ergens ver achter de wolken en mist denk ik. Een dikke zeemist is vannacht binnengerold dus het zicht is ongeveer 50 meter niet veel meer! Gaan we vandaag hier wel aan land? Gelukkig tijdens het ontbijt trekt de mist op en kunnen wij het strand van Fortuna Bay zien. Hier kunnen we dus aan land naar een King Pinguïn kolonie. Deze kolonie is kleiner dan de grootste kolonie in Salisbury Plains maar toch een kolonie waar we de bruine jonkies kunnen bewonderen. De landings plaats is een beetje lastig want de mannelijke Fur Seals hebben allemaal hun stukje strand al geclaimed maar gelukkig kunnen we nog een pad vrij maken door wat tonnen neer te zetten waar wij tussen in kunnen wandelen zonder veel mannen te plagen. Het eerste stuk strand is met wat stenen waarna het drassig grasland wordt. Hier beginnen we de eerste Koningspinguïns op het land zien, zij lopen ook rustig tussen de Fur Seals door zonder veel problemen. Voor ons is er met palen een wandelroute uitgezet die wij makkelijk kunnen volgen en omdat er zo veel pinguïns zijn kan je de mooiste plekjes uitkiezen om te fotograferen. We lopen rustig verder en kunnen in de baai de MS Plancius zien liggen achter twee hele grote ijsschotsen die 2 keer groter zijn dan onze boot. Rechts en links van het pad staan groepen pinguïns die flink in de rui zijn dus overal veertjes, veertjes, veertjes. De rui duurt zo’n 3-4 weken en gedurende deze periode kunnen deze dieren niet het water in want dan zijn de veren niet waterdicht en moeten ze op hun vet teren. Niet het water in betekent ook niet eten! Na 2 kilometer komen we dan eindelijk bij de broed kolonie. Het is er een drukte van belang en gelukkig staat de wind de andere kant op dus het stinkt er nauwelijks. We kunnen nog een kleine heuvel op klauteren vanwaar wij een mooi overzicht krijgen van de kolonie. Overal is er wat te zien en de kamera’s maken overuren. Na ongeveer anderhalf uur vinden wij het welletjes en lopen we weer langzaam de weg terug met de nodige “kiekjes stops”.

Terug aan boord is het rumoerige bij de lunch want iedereen wil zijn verhalen of foto’s wel delen. Tijdens de lunch varen wij door naar Hercules Bay waar wij de Macaroni Pinguïns kunnen vinden, niet alleen op de rotsen bij het strand maar ook tussen de grassen op de hellingen erachter. Het is maar een kleine baai dus geen landing maar een zodiac cruise erlangs. De macaroni pinguïns hebben hun naam gekregen omdat zij op hun kop gele slierten hebben. Vijf jaar geleden hebben wij deze pinguïns niet kunnen bezoeken omdat de wind verkeerd stond dus konden we niet eens richting het strand varen. Ook op dit strandje weer Fur Seals en Zeeolifanten maar ook Gentoo Pinguïns en Koningspinguïns dus 3 soorten bij elkaar. Om op de kant te komen was voor de Macaroni’s een uitdaging want het was steil en er lag zeewier waardoor ze weinig of geen houvast hadden. Het leverde best leuke en komische situaties op kan ik jullie verzekeren.

Al met al voor de dag die weinig beloofde bij het wakker worden een zeer productieve, fotogenieke en bijzondere dag. Welterusten en tot morgen!