Salisbury Plains - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu Salisbury Plains - Reisverslag uit South Georgia, Zuid Georgia van Edith Oers-Velberg - WaarBenJij.nu

Salisbury Plains

Blijf op de hoogte en volg Edith

14 November 2023 | Zuid Georgia, South Georgia

Gisteravond bij de briefing gehoord dat Salisbury Plains gesloten is helaas vanwege de vogelziekte, dit is de grote Koningspinguïns kolonie en zou onze landingsplaats zijn voor vanmiddag. Nu zal het waarschijnlijk een zodiac cruise worden langs de kust. Vanmorgen gaan we nog eerst een landing doen in Rosita Harbour want dat is nog wel open. Het weer is vanmorgen een stuk prettiger dan gisteren en ik zie zelfs een blauwe lucht, laten we hopen dat dit zo blijft.

Vanmorgen om 4:30 uur uit mijn bed om de boot te zien varen door een smal kanaal tussen de kleine eilanden aan de noordkant, maar helaas geen geluk, geen kanaal, hoogstwaarschijnlijk doordat er te veel ijsschotsen lagen. Maar we weten het, het is een expeditie dus men kan dingen aanpassen naar de omstandigheden.

Weer een aanpassing van de plannen, de landing in Rosita Harbour kon niet te doorgaan omdat er te veel fur seals lagen op het strand die hun territorium aan het beschermen waren dus er was geen geschikte landings plaats te vinden waar we met ruim 60 man kunnen lopen zonder de mannelijke fur seals te storen, dus een zodiac cruise langs de stranden om zo toch deze prachtige beesten te bewonderen. Je kan wel zien waarom de fur seals geliefd waren om op te jagen, ze hebben namelijk een prachtige dikke kraag van een soort bont. Gelukkig zijn de aantallen in de afgelopen jaren goed hersteld omdat ze eigenlijk geen vijanden hebben dus de populatie kon makkelijk groeien. Veel minder goed gaat het met de grote dikke zeeolifanten, die werden in het verleden gedood voor hun blubber om olie te maken, deze dieren herstellen zich veel langzamer, helaas. Als eerste worden we getrakteerd op een prachtige sighting van een vriendelijke en nieuwsgierige leopard seal die rustig tussen het kelp aan het zwemmen is en al briesend haar kop boven water laat zien. Leopard Seals zijn op zich geen vriendelijke beesten want het zijn echte jagers in het water en hun geliefde kostje is pinguïns, en daar zijn er hier op South Georgia natuurlijk genoeg van. We varen nog langs het strand en daar zitten de Fur Seal mannetjes hun stukje strand te bewaken. Als er een nieuw mannetje in de buurt komt of uit het water het strand op komt zijn ze gelijk agressief en duidelijk dat hij maar ergens anders moet proberen want dit stuk is al bezet. De mannetjes gaan in deze tijd ook niet vissen om te eten want dan zijn ze hun plekje kwijt, dus moeten ze teren op hun opgeslagen vet. Tegen de tijd dat de dames aankomen om te paren zijn ze dus weer mooi slank en aantrekkelijk. Het is zonnig weer en we zijn blij dat we zonnebrand hebben gebruikt want zo in de zon op het water kan het hard gaan.

Terug naar de boot voor de lunch en in de tussentijd varen we naar Salisbury Plains waar we vanmiddag weer een zodiac cruise gaan maken langs de grootste Koningspinguïn kolonie in South Georgia. Hier zijn 250.000 broedende paren en 100.000 vrijgezellen die nog niet geslachtsrijp zijn. Vijf jaar geleden hebben we tussen deze dieren mogen lopen en nu zien we ze uit een ander oogpunt, n.l. vanuit het water. Ook hier liggen nog best veel fur seals en zeeolifanten op de stranden. Ik zit te kijken naar een groep koningspinguïns die het water ingaan om te vissen of een frisse duik te nemen maar net verderop zwemt een fur seal die hun geen doorgang wil verlenen en met dezelfde vaart hun weer het strand op jaagt. Dus daar waggelen ze weer door om het verderop opnieuw te proberen. Jammer dat wij hier niet mogen landen want de kolonie strekt nog veel verder uit en dit kunnen we vanuit het water moeilijk zien. Toch genieten wij in een heerlijk zonnetje van alles wat er op het strand zich afspeelt. Vandaag dus weinig gelopen maar toch veel gezien en heerlijk in de zodiacs over het water gesjeesd wat ook wel spannend is in dit heel pittoreske gebied.

Laten we hopen op weer zo’n mooie zonnige dag morgen!

• 15 November 2023 - 10:42

Lia:

Weer een boeiend en mooi verslag van jou gelezen.

Achter mijn pc in nederland is het bijna niet voor te stellen wat jullie meemaken. Maar ja, dat is met veel reizen van jullie. Ik zou al die reizen verwerken in een boek. Ik heb al een idee voor de titel , n.l. "mijn leven op reis", of zoiets.

Een vraag, je hebt het over zodiacs. Hoe groot zijn die boten ? Ik hoor dat t.z.t. wel.

• 18 November 2023 - 20:06

Timo:

Wat een avontuur weer en genieten van alle “zeewild” dat zich nooit laat regisseren en ook daarom zo mooi. Voel me op de golven meedeinzen jullie expeditie[e-1f60a]